Gå til innhold

Noen som kan litt om stoffskifteproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har i flere måneder gått å følt meg veldig dårlig, gikk til legen, og fikk vite at jeg hadde jernverdier på 4 og 5 på folat. Noe som kan gi en forklaring på problemene mine.

I dag var jeg på en kontroll av disse verdiene, og det viser seg at de har kommet seg greit innenfor referanseområdet igjen. Men nå er det S-TSH som er veldig lav, med en verdi på 0,02 (i september lå den på 0,31). Fritt tyroksin (F4?) var innenfor normalen på 16,8.

Legen min vil ha meg tilbake igjen om 3-4 uker for å sjekke flere blodprøver rundt dette.

Har jeg grunn til å bekymre meg her? Kan jeg ligge i faresonen for høyt stoffskifte mon tro..

Av symptomer nå så har jeg indre uro og angst, pusteproblemer, litt "tungt" å svelge, hodepine, må tisse absolutt konstant, trener mye men føler jeg har liten fremgang, føler meg litt svak i musklene.

Jeg har gått ned i vekt en del, men spiser alt for mye søtsaker og potetgull om kveldene, så jeg skjønner det ikke helt. Kan være at jeg trener 6 ganger i uken, men likevel..

Noen som har erfaring som kan si litt om dette? Jeg er lei av å føle meg så utilpass hele tiden, nesten deprimert i perioder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke god nok på stoffskifte til å gi deg noen råd. Men siden du både har hatt problemer med jern og folat og nå også stoffskiftet - få sjekket kobberverdiene dine. Få legen til å sjekke både kobber og ceruloplasmin. Ubalanse i kobbermetabolismen i kroppen kan gi problemer med jernopptak, stoffskifte m.m., og også de fleste problemene du nevner.

Bare få det sjekket, selv om "bare" ubalanser i stoffskiftet kan gi alle symptomene du har også.

God bedring :)

Anonymous poster hash: ebba7...d1a
Skrevet

Jeg er ikke god nok på stoffskifte til å gi deg noen råd. Men siden du både har hatt problemer med jern og folat og nå også stoffskiftet - få sjekket kobberverdiene dine. Få legen til å sjekke både kobber og ceruloplasmin. Ubalanse i kobbermetabolismen i kroppen kan gi problemer med jernopptak, stoffskifte m.m., og også de fleste problemene du nevner.

Bare få det sjekket, selv om "bare" ubalanser i stoffskiftet kan gi alle symptomene du har også.

Det skal jeg gjøre! takk for svar:)

Skrevet

Det skal jeg gjøre! takk for svar:)

Gjør det, for det kan gi både jernmangel og stoffskifteproblemer, men legen kan lite eller ingenting om det. Pass på at legen også sjekker ceruloplasmin, ikke bare serum kobber.

Se også om du kan kutte ned på godis på kveldene, det vil uansett ikke være bra for deg, og enda verre nå som du ikke er helt frisk. Jeg tror også at du bør redusere treningen din, det kan bli for tøft med så mange treninger når kroppen din ikke fungerer, du risikerer å gå på en større smell. Noe trening er bra, men jeg tror seks ganger i uken er for mye når du sliter med det du gjør nå.

En ting til.... det profilbildet ditt er kanskje ganske passende for tiden? ;)

Skrevet

Ser du pleier å være kjapt ute med å foreslå måling av kobber og ceruloplasmin på alt av helserelaterte spørsmål her inne. Jeg kan ikke finne noen gode kilder på dette. Kanskje du kan linke eller foreslå litteratur om temaet?

Anonymous poster hash: 34eb4...acf

Skrevet

Ser du pleier å være kjapt ute med å foreslå måling av kobber og ceruloplasmin på alt av helserelaterte spørsmål her inne. Jeg kan ikke finne noen gode kilder på dette. Kanskje du kan linke eller foreslå litteratur om temaet?

Jeg foreslår det der det kan være aktuelt - fordi legene kan lite eller absolutt ingenting om dette. Selv om kobberubalanser tradisjonelt er blitt sett på som veldig sjeldent, så viser nyere forskning at det er langt mer utbredt enn tidligere antatt.

Jeg har lest enormt mye om dette de siste årene pga. at jeg sliter med det selv. Orker ikke å lete etter linkene, da jeg har søkt veldig spesifikt, og har mange, mange sider med kilder jeg har samlet (seriøs vestlig forskning).

Kobbermangel kan gi anemi fordi man trenger kobber for å ta opp jern, men jeg husker ikke helt mekanismene. Det kan også gi stoffskifteproblemer, da som regel lavt stoffskifte.

Jeg forstår at det kan virke som om jeg anbefaler å få sjekket dette uansett problem, men det gjør jeg ikke. Det som er problemet med ubalanser i kobbermetabolismen er at det kan gi symptomer som etterligner andre vanligere problemer, og det kan også være årsak til andre "diagnoser". Jeg setter diagnoser i hermetegn fordi diagnosene i de tilfellene er sekundære. Da vil de som lider av det egentlig være feildiagnostiserte fordi de ikke får behandling for det som faktisk feiler dem. Dette gjelder en hel rekke fysiske og psykiske problemer (fatigue, blodsukkerubalanser, diabetes, betennelsestilstander, vitiligo, psoriasis, en hel rekke psykiske diagnoser som depresjon, mani, psykoser, angst, ekstrem aggresjon, ekstrem seksuell adferd, stoffskifteproblemer, nevrologiske problemer som muskelsvakhet, -stivhet, tremor, for tidlig grått hår, sprøtt hår, andre hormonelle problemer, redusert immunforsvar, reumatiske plager m.m.).

Nettopp fordi det kan gi så omfattende problemer så bruker jeg å anbefale de som sliter med å få diagnoser - eller ikke har effekt av behandling av annen aktuell diagnose - å få sjekket dette. Om ikke annet så for å utelukke det.

Dessverre er det også en utbredt misfortåelse at det er nok å bare sjekke serum kobber. Det står til og med på sidene til Fürst laboratorium. De utfører ikke ceruloplasminanalyser, og begrunner det med at serum kobber som regel gjenspeiler ceruloplasminverdiene. Faren med å ikke være bevisst ceruloplasmins betydning for biotilgjengeligheten til kobber er at man risikerer å anbefaler pasienter med lavt ceruloplasmin å ta kobbertilskudd - da kan de ende med en forgiftning fordi kroppen ikke har nok bindingsprotein til å ta opp tilskuddet. Dermed kan man få veldig høye verdier av fritt kobber i kroppen - noe som er farlig da fritt kobber er giftig for oss og også kan lagre seg i ulike vev i kroppen og gi langt større problemer.

Fordi jeg dessverre har erfaring med hvor forferdelig vanskelig det er å få hjelp for disse problemene og hvor lite legene faktisk kan om dette, så ber jeg folk om å teste det. Forhåpentligvis har de ikke problemer med det, men det kan uansett gjøre langt flere leger oppmerksom på at dette er noe de er nødt til å sette seg inn i fremtiden siden langt flere pasienter har problemer med dette enn man tidligere trodde.

Er du interessert så søk, det finnes mye forskning på det, og det kommer stadig ny forskning siden de begynner å bli mer oppmerksom på de alvorlige følgene det kan ha, samt at det er vanligere enn først antatt. Har i hvert fall gitt deg nok av ting her til å søke videre på ;)

Skrevet

Gjør det, for det kan gi både jernmangel og stoffskifteproblemer, men legen kan lite eller ingenting om det. Pass på at legen også sjekker ceruloplasmin, ikke bare serum kobber.

Se også om du kan kutte ned på godis på kveldene, det vil uansett ikke være bra for deg, og enda verre nå som du ikke er helt frisk. Jeg tror også at du bør redusere treningen din, det kan bli for tøft med så mange treninger når kroppen din ikke fungerer, du risikerer å gå på en større smell. Noe trening er bra, men jeg tror seks ganger i uken er for mye når du sliter med det du gjør nå.

En ting til.... det profilbildet ditt er kanskje ganske passende for tiden? ;)

Tro det eller ei men jeg løp faktisk et maraton for 5 uker siden, seende akkurat ut som det profilbildet :tongue:  Godisbehovet har blitt ganske så ekstremt i det siste, og jeg vet det må håndteres snart:)

Takk for mange gode råd :)

Skrevet

Tro det eller ei men jeg løp faktisk et maraton for 5 uker siden, seende akkurat ut som det profilbildet :tongue:  Godisbehovet har blitt ganske så ekstremt i det siste, og jeg vet det må håndteres snart:)

Takk for mange gode råd :)

Å hjelpes... en ting er da i hvert fall sikkert - det er ingenting galt med viljen og gjennomføringsevnen din! ;)

Skrevet

I tillegg til den supprimerte TSH`en som er en indikasjon på at du er i ferd med å utvikle hyperthyreose, har du symptomer som absolutt ligner høyt stoffskifte.

Om ikke legen har tatt TSI/TRAS, bør denne prøven absolutt bli tatt så fort som mulig. Er den forhøyet skal du starte behandling for hyperthyreose så fort en endokrinolog har tatt en titt på prøvesvarene dine.

Mens du venter vil jeg anbefale deg å la hardtreningen ligge. Å trene hardt på en kropp som går i høygir er ikke bra. Gåturer, svømmeturer, yoga og pilates i et tempo hvor du ikke får høy puls er bedre for kroppen din akkurat nå.

Skrevet

Enig. Det er jo bare sånn svada. Orker ikke å lete opp referanser🙊🙊

Anonymous poster hash: 6d317...802

Skrevet

Enig. Det er jo bare sånn svada. Orker ikke å lete opp referanser

Anonymous poster hash: 6d317...802

Du må gjerne fleipe med dine manglende kunnskaper, men for de det gjelder er det svært alvorlig. De om er interssert har mer enn nok å søke ut fra i den tilleggsinformasjonen jeg ga. Men man må søke på engelsk eller andre språk siden det finnes lite eller ingen norsk forskning på temaet.

Ett enkelt søk i pubmed med søkeord copper og hypothyroidism gir f.eks. dette:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=copper+hypothyroidism

Eller copper og anemia som gir mer enn 1200 treff i samme database:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=copper+anemia

Ler du fremdeles? Vil tro du er en av de som bare sitter og prøver å provosere og ikke evner å forstå at dette kan være viktig informasjon for enkelte...

Skrevet

Hi, beklager at det er blitt en avsporing her. Hør på HvittHus, hun vet hva hun snakker om når det gjelder stoffskifte :)

Skrevet

I tillegg til den supprimerte TSH`en som er en indikasjon på at du er i ferd med å utvikle hyperthyreose, har du symptomer som absolutt ligner høyt stoffskifte.

Om ikke legen har tatt TSI/TRAS, bør denne prøven absolutt bli tatt så fort som mulig. Er den forhøyet skal du starte behandling for hyperthyreose så fort en endokrinolog har tatt en titt på prøvesvarene dine.

Mens du venter vil jeg anbefale deg å la hardtreningen ligge. Å trene hardt på en kropp som går i høygir er ikke bra. Gåturer, svømmeturer, yoga og pilates i et tempo hvor du ikke får høy puls er bedre for kroppen din akkurat nå.

Hei, og tusen takk for svar:) Jeg regner med han skal ta disse prøvene neste gang, vet ikke hvorfor jeg skal vente 3-4 uker?

Hva innebærer en behandling av hyperthyreose? Er det en langvarig prosess?

Hvorfor bør jeg holde meg unna hard trening? Mener ikke jeg har unormalt høy puls på trening..

Håper du orker å svare på disse spørsmålene:) Vet så godt som ingenting om dette:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...