Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #1 Skrevet 4. november 2016 Elevene har laget mye bråk i disse timene tidligere og ikke reagert på tilsnakk. Deiger i 6. Anonymous poster hash: 9e3cf...4dc
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #2 Skrevet 4. november 2016 Håper han gjør det slik at de andre elevene får den undervisningen de har krav på. Anonymous poster hash: 4169e...695
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #3 Skrevet 4. november 2016 Selvsagt er det hverken lov eller greit. Blir det samme som å lage en skammekrok inne i klasserommet. Alle har rett til å bli inkludert i undervisningen. En lærers manglende evne til å håndtere enkeltelever er aldri grunn til å ekskludere. Eksklusjon gjør ikke saken bedre for noen, og fører til stigmatisering og lav selvfølelse! Skremmende å lese kommentarer her inne angående dette temaet. Mange med middelalderholdninger. Et av de viktigste prinsippene i norsk skole er faktisk inkluderingsprinsippet. Hilsen lærer Anonymous poster hash: a5559...f34
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #4 Skrevet 4. november 2016 Håper han gjør det slik at de andre elevene får den undervisningen de har krav på. Anonymous poster hash: 4169e...695 Jeg synes det er helt greit å gi elever en slik konsekvens selv (i hvert fall så lenge foreldrene har fått beskjed), men jeg lurer på om det er lov. Anonymous poster hash: 9e3cf...4dc
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #5 Skrevet 4. november 2016 Selvsagt er det hverken lov eller greit. Blir det samme som å lage en skammekrok inne i klasserommet. Alle har rett til å bli inkludert i undervisningen. En lærers manglende evne til å håndtere enkeltelever er aldri grunn til å ekskludere. Eksklusjon gjør ikke saken bedre for noen, og fører til stigmatisering og lav selvfølelse! Skremmende å lese kommentarer her inne angående dette temaet. Mange med middelalderholdninger. Et av de viktigste prinsippene i norsk skole er faktisk inkluderingsprinsippet. Hilsen lærer Anonymous poster hash: a5559...f34 Hvilke midler synes du vil være riktige å sette inn? Anonymous poster hash: 9e3cf...4dc
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #6 Skrevet 4. november 2016 Det blir veldig hypotetisk siden jeg ikke kjenner situasjonen godt nok. Det eneste jeg kan si sikkert, er at det alltid fins tilpasninger som tjener både fellesskapet og enkelteleven. Eksempel på tiltak kan være: - Jobbe med sosiale egenskaper i grupper eller sammen med hele klassen - Gi elevene med konsentrasjonsproblemer strategier som hindrer uro (musikk på øret, luftetur osv) - Stressballer for mindre barn - Se på hvordan elevene er plassert i klasserommet og utformingen av selve rommet - Gi alle elevene oppgaver de mestrer (uro kommer ofte av elever som ikke føler mestring) - Innføre en form for belønningssystem - Ignorere drittoppførsel og se de som gjør det de skal. Ros er 10000 ganger mer effektivt enn ris MEN DET ALLER VIKTIGSTE ER ETTER MIN MENING Å GJØRE SKOLEDAGEN TIL NOE GØY DER ALLE ELEVENE KAN OPPLEVE BÅDE LÆRING OG MORO. Læring skal ikke være kjedelig. Om det er kjedelig, da gjør man faktisk ikke jobben sin med å motivere elevene skikkelig. BASTA! Anonymous poster hash: a5559...f34
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #7 Skrevet 4. november 2016 Det blir veldig hypotetisk siden jeg ikke kjenner situasjonen godt nok. Det eneste jeg kan si sikkert, er at det alltid fins tilpasninger som tjener både fellesskapet og enkelteleven. Eksempel på tiltak kan være: - Jobbe med sosiale egenskaper i grupper eller sammen med hele klassen - Gi elevene med konsentrasjonsproblemer strategier som hindrer uro (musikk på øret, luftetur osv) - Stressballer for mindre barn - Se på hvordan elevene er plassert i klasserommet og utformingen av selve rommet - Gi alle elevene oppgaver de mestrer (uro kommer ofte av elever som ikke føler mestring) - Innføre en form for belønningssystem - Ignorere drittoppførsel og se de som gjør det de skal. Ros er 10000 ganger mer effektivt enn ris MEN DET ALLER VIKTIGSTE ER ETTER MIN MENING Å GJØRE SKOLEDAGEN TIL NOE GØY DER ALLE ELEVENE KAN OPPLEVE BÅDE LÆRING OG MORO. Læring skal ikke være kjedelig. Om det er kjedelig, da gjør man faktisk ikke jobben sin med å motivere elevene skikkelig. BASTA! Anonymous poster hash: a5559...f34 Jeg er enig - inntil et visst punkt. Hvis all undervisning til en hver tid skal være morsom, så blir den tilslutt ikke det. Å forvente at elevene aldri synes noe er kjedelig er litt i overkant. Men å stenge noen ute høres drastisk ut. Og det høres ut som noe som ikke vil gi noen bedring. Anonymous poster hash: 9eddc...4c8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #8 Skrevet 4. november 2016 Gøy var et dårlig valg av ord. Mente motiverende! Er en viss nyanseforskjell. Anonymous poster hash: a5559...f34
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #9 Skrevet 4. november 2016 Selvsagt er det hverken lov eller greit. Blir det samme som å lage en skammekrok inne i klasserommet. Alle har rett til å bli inkludert i undervisningen. En lærers manglende evne til å håndtere enkeltelever er aldri grunn til å ekskludere. Eksklusjon gjør ikke saken bedre for noen, og fører til stigmatisering og lav selvfølelse! Skremmende å lese kommentarer her inne angående dette temaet. Mange med middelalderholdninger. Et av de viktigste prinsippene i norsk skole er faktisk inkluderingsprinsippet. Hilsen lærer Anonymous poster hash: a5559...f34 Og dette prinsippet er en årsak til at så mange elever i dagens skole får sin undervisning ødelagt av utagerende og urolige elever. Anonymous poster hash: 1cb16...cc8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #10 Skrevet 4. november 2016 Og dette prinsippet er en årsak til at så mange elever i dagens skole får sin undervisning ødelagt av utagerende og urolige elever. Anonymous poster hash: 1cb16...cc8 Nei, det er dårlige lærere og lite ressurser som er skyld i det:) God skole-og klasseledelse forebygger de situasjonene her. Holdninger som dine skaper "tapere" som blir silt ut og senere må ha hjelp av offentlige etater for å komme seg inn i varmen igjen. Er det ikke bedre å stoppe det i ung alder? Både etisk og økonomisk sett? Anonymous poster hash: a5559...f34
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #11 Skrevet 4. november 2016 Og dette prinsippet er en årsak til at så mange elever i dagens skole får sin undervisning ødelagt av utagerende og urolige elever. Anonymous poster hash: 1cb16...cc8 Enig med deg. Er drittlei av at de samme bråkebøllene ødelegger for barn som gjerne vil lære noe på skolen. Her ungene mine går, må ungene sitte inne hos rektor i storefri hver dag i 1 uke hvis de må snakkes til flere ganger. Det er generelt alt for lite kustus i norsk offentlig skole. Anonymous poster hash: 0617a...2bd
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #12 Skrevet 4. november 2016 Nei, det er dårlige lærere og lite ressurser som er skyld i det:) God skole-og klasseledelse forebygger de situasjonene her. Holdninger som dine skaper "tapere" som blir silt ut og senere må ha hjelp av offentlige etater for å komme seg inn i varmen igjen. Er det ikke bedre å stoppe det i ung alder? Både etisk og økonomisk sett? Anonymous poster hash: a5559...f34 Vet du hva, jeg er en sabla god lærer som er autorativ og har tonnevis med erfaring, men jeg skal love deg at det finnes elever som kan gi hvem som helst grå hår. Hvordan i alle dager skal man takle utagerende elever som virrer rundt og skriker NEI hver gang man ber dem om noe som helst, løper ut av klasserommet og forstyrrer i en slik grad at man faktisk må forlate alle de andre elevene FLERE ganger daglig? Her er det ingen diagnoser å skylde på, bare vanvittig tragisk oppdragelse hjemmefra. Er det virkelig min feil at ungen ikke hører på meg, når mor og far sier det er greit å gi faen i læreren?? Dere tror kanskje ikke disse elevene finnes, men det gjør de. Det finnes minst en i hver eneste klasse som rett og slett er en ufyselig og dårlig oppdratt unge, og det er jo helt utopi å tro at vi lærere skal klare å ta oppdragerjobben i et klasserom med 25 andre elever. Hva i himmelens navn er det egentlig dere tror vi er? Jeg er så drittlei av å lese om hvor dårlige lærere må være som ikke takler 25 forskjellige personligheter samtidig med alle de utfordringer de har. Tror faktisk ikke noen av dere hadde klart det noe bedre. Og ikke kom her å si at det er det som er jobben vår, for news flash, man lærer ikke en døyt om hvordan takle utagerende elever på uni/høyskolen! Anonymous poster hash: e645f...4f3
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #13 Skrevet 4. november 2016 https://www.ung.no/oss/skolen/55191.html Strengt tatt har de vel ikke lov til det under forutsetning for at det ikke er beskrevet i ordensregelverket til elevene... Anonymous poster hash: ef683...03d
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #14 Skrevet 4. november 2016 La oss snu diskusjonen på hodet. Alle her er jo skjønt enige om at det må hardere midler til. Hvordan føles det for de som ikke får oppmerksomhet enda de gjør alt de får beskjed om? Mange av de som bråker bruker også straffen som en slags belønning. Å sitte hos rektor mens de andre er ute i regnet høres jo dritchill ut. Gi nå de som følger reglene belønning og ignorer mer av drittoppførselen. Anonymous poster hash: a5559...f34
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #15 Skrevet 4. november 2016 Vet du hva, jeg er en sabla god lærer som er autorativ og har tonnevis med erfaring, men jeg skal love deg at det finnes elever som kan gi hvem som helst grå hår. Hvordan i alle dager skal man takle utagerende elever som virrer rundt og skriker NEI hver gang man ber dem om noe som helst, løper ut av klasserommet og forstyrrer i en slik grad at man faktisk må forlate alle de andre elevene FLERE ganger daglig? Her er det ingen diagnoser å skylde på, bare vanvittig tragisk oppdragelse hjemmefra. Er det virkelig min feil at ungen ikke hører på meg, når mor og far sier det er greit å gi faen i læreren?? Dere tror kanskje ikke disse elevene finnes, men det gjør de. Det finnes minst en i hver eneste klasse som rett og slett er en ufyselig og dårlig oppdratt unge, og det er jo helt utopi å tro at vi lærere skal klare å ta oppdragerjobben i et klasserom med 25 andre elever. Hva i himmelens navn er det egentlig dere tror vi er? Jeg er så drittlei av å lese om hvor dårlige lærere må være som ikke takler 25 forskjellige personligheter samtidig med alle de utfordringer de har. Tror faktisk ikke noen av dere hadde klart det noe bedre. Og ikke kom her å si at det er det som er jobben vår, for news flash, man lærer ikke en døyt om hvordan takle utagerende elever på uni/høyskolen! Anonymous poster hash: e645f...4f3 Jeg er overhodet ikke lærer men vil bare si👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Skulle ønske alle ungene mine hadde hatt en sånn lærer som deg. Jeg jobber i helsevesenet og jammen har vi mange ufordragelige unger her og ( og ikke minst foreldrene deres). God fredag til deg Anonymous poster hash: 0617a...2bd
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #16 Skrevet 4. november 2016 Vet du hva, jeg er en sabla god lærer som er autorativ og har tonnevis med erfaring, men jeg skal love deg at det finnes elever som kan gi hvem som helst grå hår. Hvordan i alle dager skal man takle utagerende elever som virrer rundt og skriker NEI hver gang man ber dem om noe som helst, løper ut av klasserommet og forstyrrer i en slik grad at man faktisk må forlate alle de andre elevene FLERE ganger daglig? Her er det ingen diagnoser å skylde på, bare vanvittig tragisk oppdragelse hjemmefra. Er det virkelig min feil at ungen ikke hører på meg, når mor og far sier det er greit å gi faen i læreren?? Dere tror kanskje ikke disse elevene finnes, men det gjør de. Det finnes minst en i hver eneste klasse som rett og slett er en ufyselig og dårlig oppdratt unge, og det er jo helt utopi å tro at vi lærere skal klare å ta oppdragerjobben i et klasserom med 25 andre elever. Hva i himmelens navn er det egentlig dere tror vi er? Jeg er så drittlei av å lese om hvor dårlige lærere må være som ikke takler 25 forskjellige personligheter samtidig med alle de utfordringer de har. Tror faktisk ikke noen av dere hadde klart det noe bedre. Og ikke kom her å si at det er det som er jobben vår, for news flash, man lærer ikke en døyt om hvordan takle utagerende elever på uni/høyskolen! Anonymous poster hash: e645f...4f3 Jeg forstår deg veldig godt. Når læreren i så stor grad må være sosialpedagog i klasserommet, så er det lite tid igjen til faktisk fokus på fag og resten av elevene som ikke gjør noe. Anonymous poster hash: 811c7...a0b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #17 Skrevet 4. november 2016 Vet du hva, jeg er en sabla god lærer som er autorativ og har tonnevis med erfaring, men jeg skal love deg at det finnes elever som kan gi hvem som helst grå hår. Hvordan i alle dager skal man takle utagerende elever som virrer rundt og skriker NEI hver gang man ber dem om noe som helst, løper ut av klasserommet og forstyrrer i en slik grad at man faktisk må forlate alle de andre elevene FLERE ganger daglig? Her er det ingen diagnoser å skylde på, bare vanvittig tragisk oppdragelse hjemmefra. Er det virkelig min feil at ungen ikke hører på meg, når mor og far sier det er greit å gi faen i læreren?? Dere tror kanskje ikke disse elevene finnes, men det gjør de. Det finnes minst en i hver eneste klasse som rett og slett er en ufyselig og dårlig oppdratt unge, og det er jo helt utopi å tro at vi lærere skal klare å ta oppdragerjobben i et klasserom med 25 andre elever. Hva i himmelens navn er det egentlig dere tror vi er? Jeg er så drittlei av å lese om hvor dårlige lærere må være som ikke takler 25 forskjellige personligheter samtidig med alle de utfordringer de har. Tror faktisk ikke noen av dere hadde klart det noe bedre. Og ikke kom her å si at det er det som er jobben vår, for news flash, man lærer ikke en døyt om hvordan takle utagerende elever på uni/høyskolen! Anonymous poster hash: e645f...4f3 Du sier jo i siste setning at du er inkompetent siden du ikke har noen som helst forutsetning for å takle disse "problembarna"? Å straffe barna for at de har dårlige foreldre er i alle fall tidenes lavmål. Hva med å endre sider av egen praksis fremfor å fraskrive seg alt ansvar? Hilsen lærer. Anonymous poster hash: a5559...f34
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #18 Skrevet 4. november 2016 Dessverre ikke uten at det er annen form for tilsyn. Vi har nå levd med at vårt barn har vært utsatt for mye støy,, slosskamper i klasserommet osv i snart 2,5 år. Jeg lurer litt på når hun skal få lov til å oppleve å få lov til å lære noe litt mer sammenhengende enn 2 min av gangen. Anonymous poster hash: f1fbb...f6f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #19 Skrevet 4. november 2016 Dessverre ikke uten at det er annen form for tilsyn. Vi har nå levd med at vårt barn har vært utsatt for mye støy,, slosskamper i klasserommet osv i snart 2,5 år. Jeg lurer litt på når hun skal få lov til å oppleve å få lov til å lære noe litt mer sammenhengende enn 2 min av gangen. Anonymous poster hash: f1fbb...f6f Holder det med tilsyn eller må det være et pedagogisk innhold? Anonymous poster hash: 9e3cf...4dc
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #20 Skrevet 5. november 2016 Holder det med tilsyn eller må det være et pedagogisk innhold? Anonymous poster hash: 9e3cf...4dc Helt klart og tydelig at du har en agenda her. La meg stoppe deg med en gang. For at en elev skal ut av undervisningen må det først en sakkyndig vurdering til . Denne vurderingen blir tatt gjort av kommunens PPT. Etter at den sakkyndige vurderingen er tatt kan det bli snakk om å gi eleven enkelttimer utenfor fellesskapet, men det er HELDIGVIS en tankegang som er på vei ut av skolen. Hvorfor? Jo, det å ekskludere fører til koselige ting som blant annet mobbing. Her forholder skolen seg til forskning, og ikke hvem som skriker høyest på ulike fora. Er nok mange voksne der ute som har fått oppveksten ødelagt av å bli ekskludert og straffet hele barndommen. Veiledning og trening er nok en bedre løsning for alle parter. Anonymous poster hash: a5559...f34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå