Gå til innhold

Hvor mye mm klarer dere å pumpe ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk barn for 5 dager siden. Prøver å øke produksjonen og pumpet derfor i kveld. Fikk ut 30 i et bryst og 15 i ett.

Nå er det jo bare 5 dager siden fødsel. Har tidligere strevd med lite melk.prøver nå en ny pumpe.

Hva fikk dere ut på denne tiden og hva fikk dere ut en stund senere?

Anonymous poster hash: 53688...f13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker ikke nøyaktig, men har aldri greid å pumpe ut særlig mye. Vet jo at babyene greier å få ut mye mer enn vi greier å pumpe. Og babyene mine har fulgt vekstkurvene sine perfekt, så har ikke hatt for lite melk selv om jeg har fått ut lite ved pumping. Greit å vite ;)

Anonymous poster hash: 96077...bd6

Skrevet

Jeg donerte til Melkebanken på sykehuset her, nesten helt fra fødsel av, i to svangerskap. I starten fikk jeg bare pumpet ut 30-40 ml på hvert bryst, men etter hvert økte det på, og etter noen måneder fikk jeg fulle flasker - mener å huske at det var 250 ml på hvert bryst. Så det blir bedre! Bare husk at det aller mest effektive for å øke produksjonen er at babyen suger. Og hvis babyen er sprekkmett og du vil jobbe litt til, er det viktig å ha en god pumpe, det letter jobben veldig. Lykke til!

Skrevet

Fikk som regel ut ca 40-50 ml til sammen da min var såpass nyfødt. Han ble mett av det. Da han var større, kanskje 2-3 mnd, fikk jeg ut rundt 80 ml de fleste gangene.

Anonymous poster hash: 59157...3f0
Skrevet

Tusen takk 😊har brukt medela swing før og har no fått medela fristyle. Kjenner de til den? Ja har latt babyen saga etter eg var ferdig med pumping no. Siden baby skal saga så ofte er det vanskelig å få inn plass til pumping.

Det står jo at mm kan stå i romtemperatur i 6-8 timer. Gjeld det pumpa og? Eller må den stearilisering etter kvar pumping? Letter jo arbeidet om ein kan bruka den 2 gongar...

Anonymous poster hash: 53688...f13

Skrevet

Da jeg begynte å pumpe ca 4-5 dager etter fødselen matet jeg babyen først, deretter fikk jeg ut mellom 30 og 60 ml til sammen fra begge brystene. Legen mente dette var supert så kort tid etter fødselen. På dag 12 nevnte jeg at jeg fikk ut 100 ml til sammen, og det mente HS var helt supert.

(pumpet og ga flaske etter hver amming pga babyen gikk veldig ned i vekt de første dagene).

Babyen er nå 4 mnd og jeg pumper for å fryse, og jeg får ut mellom 60 og 150 ml til sammen, avhengig av tid på dagen og diverse andre ting. En pumpe får aldri ut like mye som babyen, og babyen min drikker ca 140 ml til hvert måltid. Mengden babyen drikker endrer seg ikke fra 1 mnd til 6 mnd.

Jeg vasker pumpa med varmt såpevann etter hver bruk. Steriliserer en gang i døgnet. Er det som står i bruksanvisningen. 

Skrevet

Ikke mye, klarte max 60 ml tilsammen da melkeproduksjonen var på topp. Syntes det var slitsomt og ubehagelig å pumpe. Men begge babyene ble fuklarhet og la godt på seg, så det var nok mat.

Skrevet

Jeg hadde lav melkeproduksjon pga jeg slet skikkelig med å slippe melken. Gikk MANGE flasker med oxytocin-spray iløpet av de fem mnd jeg kjempet på. EN gang fikk jeg ut 100 fra ett bryst. Resten av gangene jeg pumpet fikk jeg kun ut 15-30 ml om gangen. Jeg måtte starte med mme allerede på sykehuset... Håper ammingen vil gå bedre neste gang :(

Anonymous poster hash: 5735c...d28
Skrevet

Jeg har aldri fått mer enn 50 ml om gangen. Kanskje 70-80 på en veldig god dag. Men jeg har hatt myyye melk og tjukke babyer (3 stk), så det er bare pumpingen som er lite effektiv. Jeg har da gitt mme med god samvittighet hvis jeg skulle bort.

Skrevet

Jeg fullpumpet i 4 mnd og delpumpet i 2 mnd etter det, Hadde veldig mye melk fra første dag. 
Pumpet ca. 100 ml fra hvert bryst (måtte stoppe for å ikke øke produksjonen enda mer) mens jeg var på sykehuset, hver 4.time.
Etter ca. 2 uker gikk jeg opp til 200 ml fra hvert bryst. Hadde alltid et godt lager i kjøleskapet.
Ga også til melkebanken på Rikshospitalet ca. 1 gang i mnd.

Det viktigste med pumpe er å ha riktig str på skjoldet. Hele nippelen og store deler av areola skal pumpes inn i skjoldet, akkurat som en baby suger. Jeg måtte opp ganske mange str fra det skjoldet som følger med når man kjøper pumpe. Skjold fås kjøpt løst, men mulig apoteket må bestille. Vil anbefale å få hjelp til å finne riktig str på helsestasjon eller barsel.

Anonymous poster hash: aa8f4...95c
Skrevet (endret)

Startet med 15ml første gang.

Pumpet til faste tider i tilegg til å amme, kom i løpet av kort tid opp i 300ml på ett bryst.

Dette var om morgenen før frokost. Man får alltid mindre og mindre utover dagen.

Viktig å slappe av, så jeg satt alltid i sofaen og så på tv samtidig. Brukte el.pumpe og ammet gjerne på det andre brystet samtidig.

Endret av It's all about me!
Skrevet

Jeg har fullpumpet i 4-5 mnd og det beste tipset jeg fikk etterhvert var å putte pumpedelene i kjøleskapet mellom hver pumping. Vasket og steriliserte da kun en gang pr døgn. Når man gjør dette må du trekke fra en dags holdbarhet på melken om den oppbevares i kjøleskap. Jeg pleide å bruke den nyeste melken slik at jeg alltid brukte romtemperert melk og dermed slapp å varme den. Den ekstra melka (lærte fort hvor mye babyen spiste) satt jeg i kjøleskap og fryste hver kveld det som ble til overs.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: f1df1...fa6

Skrevet

Jeg har fullpumpet i 4-5 mnd og det beste tipset jeg fikk etterhvert var å putte pumpedelene i kjøleskapet mellom hver pumping. Vasket og steriliserte da kun en gang pr døgn. Når man gjør dette må du trekke fra en dags holdbarhet på melken om den oppbevares i kjøleskap. Jeg pleide å bruke den nyeste melken slik at jeg alltid brukte romtemperert melk og dermed slapp å varme den. Den ekstra melka (lærte fort hvor mye babyen spiste) satt jeg i kjøleskap og fryste hver kveld det som ble til overs.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: f1df1...fa6

Dette er jo ikke noe lurt. Hvis pumpen puttes i kjøleskapet blir jo melken på pumpen avkjølt. Hver gang du tar pumpen ut og bruker den blir melken på pumpen varmet til romtemp igjen. Og dette skjer gjentatte ganger. Da er det bedre å ha pumpen i romtemp noen timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...