Gå til innhold

Slutt med julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva svarer dere når venner eller familie spør om dere skal slutte med julegaver, men dere egentlig liker godt både å gi og få? Jeg ville blitt skuffet om noen foreslo det for meg, men det kan jeg jo ikke si, eller kan jeg?

Anonymous poster hash: 6abce...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes at når en voksen så trenger man ikke å bli skuffet over det.kjøpe heler noe fint til deg selv for de pengene du ville brukt på gaver til de andre.

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke du kan si. Du må tenke på at de antagelig har en grunn for å foreslå dette, kanskje en grunn de ikke vil fortelle deg. For eksempel at de ikke har råd til å fortsette å kjøpe til så mange. Kanskje de har grudd seg til å si det, for de vet ikke hvordan det vil bli mottatt av deg. Kanskje gjør du det fryktelig vanskelig for dem ved å si at du ikke vil kutte ut julegavene. Så du får bare smile pent og si at ja, det er du enig i.

Skrevet

Hvorfor skulle du være skuffet?! Da får du heller bruke de pengene dine til å kjøpe noe fint til deg selv.

For 8 år siden sa jeg til alle voksne med familie at vi kom til å slutte og kjøpe julegaver til dem alle. Ikke pga at vi hadde dårlig råd, for vi har veldig bra økonomisk, men jeg fant ut at det var ikke noe vits å kjøpe gaver bare for å kjøpe. Tvert i mot følte jeg mer kjøpepress enn kjøpeglede. For alle har forskjellige smak og stil. Dessuten har de aller fleste alt det de trenger i hus og hjem. Mye vi fikk gjennom årene, havnet rett i boden. For 8 år siden fylte boden til randen, vi ga derfor bort alt til Fretex og andre vededelig formål. Det var da jeg innså at vi måtte bare sette foten ned! Her har gavetradisjonen byttet ut med familie samhold og kos. Vi møtes heller hos hverandre og bruker penger til god mat og drikker :)

Når det er sagt så kjører vi minimalistisk stil her hjemme, siden både mannen og jeg _hater_ husarbeid. Utrolig deilig å ha lite stæsj fremme, for da tar elektrisk robot å rengjøre størsteparten av flata :)

Anonymous poster hash: 1c0d9...905

Skrevet

Da tenker jeg at det er inni hampen stusselig, og så sier jeg at det må jo de gjøre som de vil med, men jeg kommer til å gi julegaver uansett. Jeg liker å gi, jeg trenger ikke å få, det er ikke noen nødvendighet i at det er gjensidig.

Skrevet

Hvorfor skulle du være skuffet?! Da får du heller bruke de pengene dine til å kjøpe noe fint til deg selv.

For 8 år siden sa jeg til alle voksne med familie at vi kom til å slutte og kjøpe julegaver til dem alle. Ikke pga at vi hadde dårlig råd, for vi har veldig bra økonomisk, men jeg fant ut at det var ikke noe vits å kjøpe gaver bare for å kjøpe. Tvert i mot følte jeg mer kjøpepress enn kjøpeglede. For alle har forskjellige smak og stil. Dessuten har de aller fleste alt det de trenger i hus og hjem. Mye vi fikk gjennom årene, havnet rett i boden. For 8 år siden fylte boden til randen, vi ga derfor bort alt til Fretex og andre vededelig formål. Det var da jeg innså at vi måtte bare sette foten ned! Her har gavetradisjonen byttet ut med familie samhold og kos. Vi møtes heller hos hverandre og bruker penger til god mat og drikker :)

Når det er sagt så kjører vi minimalistisk stil her hjemme, siden både mannen og jeg _hater_ husarbeid. Utrolig deilig å ha lite stæsj fremme, for da tar elektrisk robot å rengjøre størsteparten av flata :)

Hehe, med elektrisk robot så mente jeg selvsagt elektrisk støvsuger :)

Skrevet

Da tenker jeg at det er inni hampen stusselig, og så sier jeg at det må jo de gjøre som de vil med, men jeg kommer til å gi julegaver uansett. Jeg liker å gi, jeg trenger ikke å få, det er ikke noen nødvendighet i at det er gjensidig.

Det er egentlig der jeg er også, men det er godt mulig noen oppfatter det som et utilbørlig press på å gi meg gaver også.

Skrevet

Her har vi kutta ut på den ene siden av slekta(til søsken) fordi vi følte at det ble mye dilldall-kjøp. Men til søsknene mine kjøper vi gaver fremdeles og kommer nok til å fortsette med det. Som svigerinna mi sa så blir det stusselig uten gaver til oss voksne. 🙊 men vi går inn for å kjøpe noe som vi vet de andre ønsker seg, det gjør alle søsknene mine. Så da er det litt artigere å både få og gi. Vet at gavene blir brukt.

Anonymous poster hash: 40331...d26

Skrevet

Det er egentlig der jeg er også, men det er godt mulig noen oppfatter det som et utilbørlig press på å gi meg gaver også.

Det presset trenger ikke du ta ansvar for, det er det de som eier.

Skrevet

Sånn er det her også. Julelgaver hører med til julen, og vi har det ikke i stede for, men i tillegg til, familiekos. (Det var til deg som har byttet ut gaver med familiekos.  Høres litt trist ut å ikke kunne klare begge deler) Heldigvis tilhører vi en gaveglad familie, gaver er kjempekjekt uansett om det er en pakke servietter, en blomstervase som en må tenke litt for å finne svar på eller noe dyrt.

Skrevet

Nei, folk må få feire jul som de vil altså.

Anonymous poster hash: 3a34c...6d5

Skrevet

Jeg gir til de jeg har lyst å gi til. Men jeg er helt klar på at jeg ikke forventet noe tilbake. Noen føler nok på press å gi noe tilbake, og jeg er enig med Sug lut at det blir deres problem. Jeg har selv fått gave flere ganger uten å gi noe tilbake. Da tenker jeg at det er en lærdom i å kunne ta imot og være takknemlig uten å gi gave tilbake, bare takknemlighet.

Vi ser mange i dagens samfunn som kunne trenge hjelp (på mange nivå) men som ikke har lært seg å kunne ta imot uten å føle at de må gi likt tilbake. Trist synes jeg.

Skrevet

Sånn er det her også. Julelgaver hører med til julen, og vi har det ikke i stede for, men i tillegg til, familiekos. (Det var til deg som har byttet ut gaver med familiekos. Høres litt trist ut å ikke kunne klare begge deler) Heldigvis tilhører vi en gaveglad familie, gaver er kjempekjekt uansett om det er en pakke servietter, en blomstervase som en må tenke litt for å finne svar på eller noe dyrt.

Du mente nok meg. Vi bytter kjøpepress med julekos, hva som er trist med det?! Jeg syns faktisk det er mer trist at julegaver er nådd høyder der hvor mange føler det er kjøpepress. De gavene du nevnte at det er kjempe kjekk som servietter, en blomstervase og andre dilldall ja, første året ja, men når man år etter år får masse greier, ifb jula og ørten bursdager i året, fylles opp det fort opp i alle mannshjem, da kan man like greit la være å kjøpe noka og heller gir pengene til vededelig formål o.l, og kanskje gjør som oss ha familieselskaper hva familier møtes over utrolig god mat og drikker. Hva den enkelte gjør, for være opp til dem. For våres del og familien vår ( vi har stor familie på begge sider), så setter vi større pris på mer kvalitetstid med hverandre. Deilig å bruke adventstida til alt annet meningsfullt enn å renne i butikkene og ser etter julegaver til 22 voksne i familien og enda flere andre voksner som har alt. Forresten så kjøper vi fortsatt julegaver til ungene, helt til de fyller 20 år.

Når det er sagt så kjøper jeg fortsatt impulsiv gaver til de voksne. Når jeg er ut og farte, og plutselig kommer over noe som jeg vet at det passer helt utmerket til en bestemt person, kjøper jeg selvsagt det. Faktisk slike gaver, om jeg får det selv, setter jeg mer pris enn 'plikt' gaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...