Gå til innhold

Stusselig julegaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjøre det enkelt. Syns julegaver bare er mas og ødeleggende for jula. Så iår tenkte jeg å gå på nille eller noe å kjøpe sånne litt fine bokser hvor det står "Godt" på, fylle med smågodt og gi til familie. Dvs tanter, onkler, voksne fettere og kusiner osv.

Til de eldre gir jeg en gavekurv fra bærpresseriet og kalendere.

Våre egne foreldre får fotobøker og kalendere av ungene.

Så mener min svigerinne at dette var altfor stusselig. jeg måtte evt gi dekorere disse boksene med pyntegjenstander går bake selv.

Ikke er jeg kreativ som hun, ikke baker jeg 7 slag som hun, ikke strikker jeg som hun, om ikke har jeg tid til overs som hun. Jeg er høygravid med nr 3, dårlig i formen, pusser opp ett hus og prøver å ha litt tid med mannen innimellom middag, fritidsaktiviteter og klesvask. Hun er alene med ett stort barn, sitter stort sett hjemme alene på kveldene og dytter potetgull i trynet og drikker brus. Så at hun trenger noe å gjøre for å slutte å spise og komme seg ned i vekt (det var det hun som sa) skjønner jeg. Men jeg har ting å gjøre døgnet rundt. Setter meg aldri ned før det er natta føler jeg.

Så til disse julegavene. Er det virkelig så stusselig å gjøre det så enkelt? Hvorfor må disse gavene være så hjemmelagde eller dyre? Det er snakk om å gi til folk som er godt etablerte og har alt. Så kan de enten spise det selv eller sette på bordet når man har gjester. Så virker det borte, og man får mindre og fylle i skapene etter jul. Og helt ærlig er jeg ikke så fan av alt det hjemmelagde heller. Får mye hjemmestrikket fra hun, og det er ikke mye kvalitet dessverre. Tåler stort sett en vask eller 3 før det er hullete og dårlig passform. Men for alle del, det må jo være opp til henne om hun vil gi det.

Anonymous poster hash: 46907...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår familie er det ingen som gir dyre gaver, 2-300 kroner er vanlig gavepris og det koster det jo fort med en boks full av snop også...

Synes det er en helt grei gave jeg ihvertfall selv om jeg nok heller til de voksne hadde kjøpt f.eks spekepølse, pesto og slike ting fra lokale bønder o.l. Går på "Bondens marked" før jul og handler inn litt sånne ting til pappa, svoger osv. Snop blir det liksom nok av i jula ;)

Anonymous poster hash: 1fc4c...b68
Skrevet

Syns det høres helt fint ut jeg. :) Her gir vi ikke gaver til tanter, onkler og søskenbarn i det hele tatt. Men har veldig stor familie da, så da måtte vi nok begynt i januar. :P

Jeg ville mye heller hatt smågodt enn spekepølse og pesto, for det liker jeg ikke. :P Hvis du kjenner dem kan du jo ta litt hensyn til smak, men det er helt greit å gi likt til alle også. De kan jo, som du sier, servere det til gjester.

Anonymous poster hash: adb5a...dd2
Skrevet

I vår familie er det ingen som gir dyre gaver, 2-300 kroner er vanlig gavepris og det koster det jo fort med en boks full av snop også...

Synes det er en helt grei gave jeg ihvertfall selv om jeg nok heller til de voksne hadde kjøpt f.eks spekepølse, pesto og slike ting fra lokale bønder o.l. Går på "Bondens marked" før jul og handler inn litt sånne ting til pappa, svoger osv. Snop blir det liksom nok av i jula ;)

Anonymous poster hash: 1fc4c...b68

Jeg prøvde meg på disse spekepølsene og div ett år. Skjønte fort at de fleste ikke likte det da de fleste julegavene jeg hadde ordnet ble gitt bort kort tid etter jul😣 så derfor tenkte jeg at smågodt var "safe".

Det er det som et så masete med julegavene. Hvem liker hva. Hvem tåler hva. Hvem vil ha hva. Og jeg er så latterlig ubeslutsom så det tar jo timesvis å velge "rett" til hver enkelt, og og enda blir det feil😞 og som høygravid og sliten orker jeg rett og slett ikke dette iår😣

Skrevet

Hadde blitt glad for ein spiselig gave eg, ikkje berre husfyll!! :)

Skrevet

Jeg gjør det tilsvarende enkelt med de fleste - de får vin.  Jeg legger flasken i en egnet pose, tar på julebånd og fester på et julekort med bilde av ungene.  

Jeg legger mye tid, omtanke og penger i julegaver til barn.  Samtlige voksne jeg kjenner har "alt", hvis de ønsker seg noe så er det f.eks. ny bil, og det får de ikke av meg til jul ;-)  Jeg gidder ikke bruke enormt mye tid på å velge ut noe de sannsynligvis hverken ønsker eller har bruk for, dermed blir det vin.  Heldigvis har ingen av de jeg gir til alkoholproblemer, i så fall ville de fått en fruktkurv, juleblomst, hudpleieprodukter e.l. 

I tillegg får de nære/kjære gaver ungene har laget, av type lysestake laget på SFO. 

Anonymous poster hash: a1310...ef7
Skrevet

Jeg synes kanskje en skål med smågodt var litt "stusselig". Til voksne slektninger har jeg ofte kjøpt noe spiselig, men da gjerne litt mer eksklusiv mat, sjokolade, eller en flaske vin. Jeg kjøper ofte en fin kurv som jeg legger dette oppi.

Anonymous poster hash: dd9d4...183

Skrevet

Jeg er litt i mot godterier som gave. Til barn som ikke er i nærmeste familie gir jeg fine ullsokker og en hundrelapp😊

Anonymous poster hash: 6dab1...852

Skrevet

Kan dere ikke bare droppe gaver til tanter, onkler og voksne tantebarn?

Skrevet

Det som er stusselig er at du omtaler din svigerinne som ei som sitter å stapper potetgull og brus i trynet hver kveld, selvom du mener hun har feil adferd koster det lite å vise andre mennesker litt respekt!

Anonymous poster hash: 93b23...504

Skrevet

Det er stusselig å ikke tilpasse gaven til mottakeren. Hvis mottakeren liker godt og glass fra nille er gaven grei. Gavene trenger ikke være så dyre, men her tenker jeg at signalet du sender er at du ikke bryr deg om disse menneskene og ikke gidder å gjøre noe for å glede dem.

Anonymous poster hash: 96fad...65d

Skrevet

Generelt å handle det samme til hele slekta er litt kjipt spør du meg. Kjøp spekemat til den som liker det, stearinlys til den som liker det osv.

Hvis du ikke aner hva mottaker liker så kjenner du den kanskje ikke så godt at du må gi gave?

Skrevet

Jeg vil gjøre det enkelt. Syns julegaver bare er mas og ødeleggende for jula. Så iår tenkte jeg å gå på nille eller noe å kjøpe sånne litt fine bokser hvor det står "Godt" på, fylle med smågodt og gi til familie. Dvs tanter, onkler, voksne fettere og kusiner osv.

Til de eldre gir jeg en gavekurv fra bærpresseriet og kalendere.

Våre egne foreldre får fotobøker og kalendere av ungene.

Så mener min svigerinne at dette var altfor stusselig. jeg måtte evt gi dekorere disse boksene med pyntegjenstander går bake selv.

Ikke er jeg kreativ som hun, ikke baker jeg 7 slag som hun, ikke strikker jeg som hun, om ikke har jeg tid til overs som hun. Jeg er høygravid med nr 3, dårlig i formen, pusser opp ett hus og prøver å ha litt tid med mannen innimellom middag, fritidsaktiviteter og klesvask. Hun er alene med ett stort barn, sitter stort sett hjemme alene på kveldene og dytter potetgull i trynet og drikker brus. Så at hun trenger noe å gjøre for å slutte å spise og komme seg ned i vekt (det var det hun som sa) skjønner jeg. Men jeg har ting å gjøre døgnet rundt. Setter meg aldri ned før det er natta føler jeg.

Så til disse julegavene. Er det virkelig så stusselig å gjøre det så enkelt? Hvorfor må disse gavene være så hjemmelagde eller dyre? Det er snakk om å gi til folk som er godt etablerte og har alt. Så kan de enten spise det selv eller sette på bordet når man har gjester. Så virker det borte, og man får mindre og fylle i skapene etter jul. Og helt ærlig er jeg ikke så fan av alt det hjemmelagde heller. Får mye hjemmestrikket fra hun, og det er ikke mye kvalitet dessverre. Tåler stort sett en vask eller 3 før det er hullete og dårlig passform. Men for alle del, det må jo være opp til henne om hun vil gi det.

Ikke stusselig. Din svigerinne synes kanskje det i og med at hun liker og er flink til slike ting, men det betyr jo ikke så mye hva hun mener. Det som er stusselig er å stresse seg gjennom en tid som egentlig skal være koselig og fin. 

Skrevet

Det som er stusselig er at du omtaler din svigerinne som ei som sitter å stapper potetgull og brus i trynet hver kveld, selvom du mener hun har feil adferd koster det lite å vise andre mennesker litt respekt!

Anonymous poster hash: 93b23...504

Om du leste hi så var det hennes ord, ikke mine. Jeg syns det er bra hun gjør andre ting for å unngå denne uvanen. Det jeg syns er feil er å forvente at alle andre skal ha den tiden til overs til slikt som hun tydelig mener jeg bør ha.

Skrevet

Høres helt greit ut!! Kunne evt gjort det litt mer fancy med å kjøpe noe god sjokolade eller noe, men det kommer jo an på hva mottaker liker. Jeg ville heller hatt god sjokolade men min mann hadde foretrukket smågodt...

Skrevet

Jeg syns ikke det, og med alt du har å gjøre så tror jeg alle forstår at dette er en hyggelig gave.

Selv så er det to som får nesten noe lignende av meg i år. Fant en glassvase som også har skål under seg på Europris for litt siden i en billigkrok. Bollen fylt jeg opp med innpakket godteri som vi hadde kjøpt på ferja. I år må vi tenke litt økonomisk, og vi må være tidlig ute. Så for min søsterr som aldri får nok av vaser og boller så passer dett perfekt. Hun vil ha slike ting fremme, men med tre viltre gutter (igrunn fire for faren er igrunn værre enn ungene) så knuses ting.så hun ønsker seg fine pyntgjenstander som det ikke er noe krise om knuses, altså de skal ikke være så dyre.

I fjor fant jeg en metallboks i tre deler som jeg fylte med litt godt. Dette fikk flere i min familie og jeg vet den falt i smak. Flere som har den stående fremme. Husker ikke hva som står på den, men den kan brukes til det mest selv om den ser ut som en kakeboks. Min mann kikket bar rart på meg når jeg kom hjem for jeg hamstret. Men da jeg forklart hva jeg skulle gjøre forsvant han for å kjøpe flere, han syns det var en super idee til hans side av familien også. Han pleieralltid å skulle ordne det selv, men glemmer, rekker det aldri så jeg pleier å ordne.

Anonymous poster hash: 4c968...c12

Skrevet

Hadde ikke vært stusselig i min familie! :) Her har vi blitt enige om maks 50kr til hver voksen om vi i det hele tatt skal kjøpe noe til hverandre. Dette for å fjerne presset om å finne den perfekte gave til hver og en, og også for å få ned totalkostnaden for julen. Til barna kjøper vi det som passer til det enkelte barnet, men også her har vi makspris, men litt høyere på 150kr. :) herlig!

Anonymous poster hash: 44d22...db0
Skrevet

litt smålig ja

Anonymous poster hash: 04047...e77
Skrevet

Tenker heler å bli enig med mottakeren at dere dropper å kjøpe gave til hverandre.det har vi gjort.istede for å slite med å finne på noe også får en bare noe skap fyll tilbake.

Skrevet

Vil si det for en i din svigerinnes situasjon så hadde det vært stysselig å gi men ikke for deg. Dere er i helt forskjellige faser av livet og må som følge av det prioritere forskjellig. At hun ikke skjønner det er stusselig.

Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad for en slik gave 😄😄

Skrevet

Helt innafor gave. Jeg hadde blitt glad :-) Jeg synes det er hyggelig med avslappede julegaver. Det er forferdelig vanskelig å avtale å ikke gi hverandre gaver, det føles så smålig. Synes det er en bedre løsning å gi noe man synes er lett å fikse, enten det er å strikke noe eller fylle en fin boks med godis eller kjøpe noen flasker likør eller vin. Og om noen gir bort gavene i etterkant, så har man iallefall gitt dem noe som gjør at de selv slipper å gå ut å kjøpe presang, det har stor verdi det og ;-)

Skrevet

Bøker, brettspill (gjerne for hele familien) Uno, kinobilletter, badelandbilletter. Klær. Solbriller/slalombriller, klokke, billig kamera eller undervannskamera. Stæsj til sykkel, f.eks fartsmåler. skikort.

Anonymous poster hash: 8019e...b5c

Kan du ikke gi noe litt mer skikkelig enn smågodt da?

Rødvinspølse eller annet godt fra spekemat bilen setter alltid vi stor pris på. Gave vi ofte gir også.

Om vi skal legge i litt mer blir det med en flaske rødvin.

Anonymous poster hash: 481d5...746

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...