Gå til innhold

Zyrtec... kan jeg ta når gravid? U/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: 8c0e6...929

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er svært lite allergihjelpende du kan ta når du er gravid. Jeg fikk krisetabl utdelt, kunne brukes maks 14 dager i verste sesongen, tok 1 stk.. Levde med resten..

Anonymous poster hash: c7212...9ef

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen at det gikk helt greit. Var værre å drikke lettbrus osv, brukte det som sammenligning. Jeg sluttet uansett da, trengte ikke når jeg var gravid og mens jeg ammet. Tok ca 2 år før jeg måtte starte opp igjen.

Anonymous poster hash: 53c5c...c1d

Skrevet

Ja, det kan du. Her er en god oversikt over hva slags allergimedisin du trygt kan bruke som gravid:

https://relis.no/content/4723/Pollenallergi-hos-gravide-og-ammende--hva-er-trygg-behandling

Denne oversikten brukes av oppegående og oppdaterte leger. Gamle og utrangerte leger leser pakningsvedlegget og tror det gir tilstrekkelig informasjon. Det gjør det ikke!

Anonymous poster hash: c551b...ac1

Skrevet

Takk for svar alle...

Delte meninger ser jeg..?

Anonymous poster hash: 8c0e6...929

Skrevet

Hvis du hadde Googlet så hadde du sett i felleskatalogen at zyrtec ikke anbefales for gravide....

Meninger og meninger. Det er ikke anbefalt. Folk kan mene hva de vil.

Skrevet

Hvis du hadde Googlet så hadde du sett i felleskatalogen at zyrtec ikke anbefales for gravide....

Meninger og meninger. Det er ikke anbefalt. Folk kan mene hva de vil.

Felleskatalogen er vel så mye juridisk dokument for produsentene (det er egentlig bare en samling med produsentbasert informasjon), og det er enklere å si "ikke undersøkt, ikke anbefalt, la være fordi da trenger vi ikke ta stilling til det", heller enn å komme med en velbegrunnet (og juridisk holdbar) uttalelse.

Hvis man vil ha uhildet og velbegrunnet informasjon om medikamentbruk hos gravide må man gå til andre kilder - feks Relis/tryggmammamedisin.no.

Anonymous poster hash: b20b1...138

Skrevet

Felleskatalogen er vel så mye juridisk dokument for produsentene (det er egentlig bare en samling med produsentbasert informasjon), og det er enklere å si "ikke undersøkt, ikke anbefalt, la være fordi da trenger vi ikke ta stilling til det", heller enn å komme med en velbegrunnet (og juridisk holdbar) uttalelse.

Hvis man vil ha uhildet og velbegrunnet informasjon om medikamentbruk hos gravide må man gå til andre kilder - feks Relis/tryggmammamedisin.no.

Anonymous poster hash: b20b1...138

Støtter denne!

Anonymous poster hash: c551b...ac1

Skrevet

Vi som er i helsevesenet og må finne ut hva gravide og ammende kan bruke, søker i databasen til Relis. Det er forskningsbasert. Felleskatalogen er laget for å holde ryggen fri. Ikke ubrukelig, men ubrukelig til mye.

Tryggmammamedisin er under Relis sin paraply.

Anonymous poster hash: e96fb...794

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...