Gå til innhold

Fly når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fem mnd på vei. Vil gjerne dra et sted jeg må fly i tre timer. Legen min sier dette er opp til meg, men at det aldri er anbefalt å fly under en graviditet?

Noen som har flydd hvor det ikke har gått bra?

Anonymous poster hash: 2522e...874

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det frarådet å fly i 5.te måned? Har jeg aldri hørt, med mindre du (og dermed ikke de fleste gravide) har svært høy sjans for blodpropp?

Anonymous poster hash: 90f4f...1aa

Skrevet

Jeg flydde til syden 2 ganger i svangerskapet + hver måned med jobben. Går fint 👍🏻

Anonymous poster hash: a257e...2a3

Skrevet

Hvorfor er det frarådet å fly i 5.te måned? Har jeg aldri hørt, med mindre du (og dermed ikke de fleste gravide) har svært høy sjans for blodpropp?

Anonymous poster hash: 90f4f...1aa

Han sa risken var høyere for alle gravide.

Skrevet

Han sa risken var høyere for alle gravide.

Det er bare tull så lenge man ikke har et risikosvangerskap. Jeg har selv reist 5 ganger rundt i Europa i dette svangerskapet. Er bare i de siste 4 ukene flyselskapene ikke vil la deg fly.

Anonymous poster hash: b7c32...a79

Skrevet

Null stress så lenge du har en "normal" graviditet.

Synes det er litt spesielt at legen din virker ambivalent til dette.

Skrevet

Hadde ei venninne som fløy i 8. måned fra Afrika...gikk helt fint, det.

Anonymous poster hash: 4b7e9...13c

Skrevet

Det er bare tull så lenge man ikke har et risikosvangerskap. Jeg har selv reist 5 ganger rundt i Europa i dette svangerskapet. Er bare i de siste 4 ukene flyselskapene ikke vil la deg fly.Anonymous poster hash: b7c32...a79

Tja, tull er det ikke akkurat. Både flytur og svangerskap er begge risikofaktorer for å få blodpropp. Sørg for å bruke støttestrømper og beveg føttene under flyturen, Hi.

Anonymous poster hash: 302c4...486

Skrevet

Hørtes merkelig ut. Jeg reiste masse i jobben med fly under mine graviditeter. Måtte ha legeerklæring for sikkerhets skyld etter uke 28 hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Støttestrømper og bevegelse - og drikk litt ekstra. Er nok blodpropp man er bekymret for - men forebygg og vær obs på det.

Jeg fløy 5 timer i når jeg var sju måneder på vei. Ble veldig hoven i beina og ganske vond de to første dagene. Mista litt elastisiteten i anklene. Men gikk greit. (Kan ha vært varmen også). 

Og ha lav terskel med å oppsøke helsepersonell om du skulle mistenke blodpropp - hovner opp i ett bein eller smerter/varme etc. Les deg litt opp!

Anonymous poster hash: 31d11...8bd
Skrevet

Søsteren min mistet pga. flytur da det utviklet seg blodpropp i morkaka . Det viste seg at hun har Leiden, noe ca. 10% av befolkingen har men mange ikke vet om. I tillegg er det visst økt risiko for blodpropp i fly uansett, så for folk med Leiden er det endel større risiko.

De fleste går det heldigvis bra med.

Anonymous poster hash: d0299...6f3

Skrevet

Man har større risiko for blodpropp når man er gravid, og å fly er også en risikofaktor for blodpropp. Er nok det legen mener.

Men det regnes ikke som noe problem å fly når man er gravid, og hvis du er klar over risikoen kan du forhindre blodpropp ved å bruke støttestrømper og bevege beina mye under flyturen.

Skrevet

Tja, tull er det ikke akkurat. Både flytur og svangerskap er begge risikofaktorer for å få blodpropp. Sørg for å bruke støttestrømper og beveg føttene under flyturen, Hi.

Anonymous poster hash: 302c4...486

Jo, det er tull av en lege og ikke sette seg bedre inn i hva som faktisk er risikabelt for gravide. Hva er vitsen med å sykeliggjøre friske, gravide kvinner?? Anbefale støttestrømper og å strekke på bena, men ikke si det er risikabelt å fly når det ikke stemmer....!

Skrevet

Jo, det er tull av en lege og ikke sette seg bedre inn i hva som faktisk er risikabelt for gravide. Hva er vitsen med å sykeliggjøre friske, gravide kvinner?? Anbefale støttestrømper og å strekke på bena, men ikke si det er risikabelt å fly når det ikke stemmer....!

Han sa ikke at det var risikabelt, men at det ikke er anbefalt. Stor forskjell.

Anonymous poster hash: 3dde0...fe4

Skrevet

Han sa ikke at det var risikabelt, men at det ikke er anbefalt. Stor forskjell.

Anonymous poster hash: 3dde0...fe4

Ja, beklager. Ikke anbefalt. Noe som heller ikke stemmer.

Skrevet

Det er vel og noe med kosmisk stråling som de er redd kan være farlig for fosteret.

Sist jeg var gravid måtte jeg til tannlegen. Da sa hun at hun ville ikke ta røntgen av tennene, men at det vusstnok skulle være farligere å fly til Oslo enn å ta røntgen

Anonymous poster hash: 3fe85...0f6

Skrevet

er vel greit så lenge man ikke er over 7mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...