Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Hvordan i alle dager kan vi hjelpe? Idag brøt undomskolebarnet sammen og fortalte at hun ikke har noen venner. De som er de beste vennene hennes er en som banker henne på skolen (bokser i magen, setter seg på henne mens hun ligger på bakken etc) og en som har hundre andre venner og ikke lenger bryr seg særlig om henne. Det er altså de to beste vennene hennes. Hjertet mitt blør. Jeg har lenge mistenkt at det er slik det henger sammen (ikke at det var så ille, men at hun egentlig var ganske venneløs). Men at hun har det så fælt ante jeg ikke. I friminuttene bare forsvinner de såkalte vennene hennes, så hun spiller stikkball med hvem som helst som spiller det. Herregud, hvordan hjelper vi? Anonymous poster hash: db226...9df
Kathrine. Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 Kva om du ringer til speideren, ungdommens røde kors, ten-sing, karategruppe eller lignende. Forklarer situasjonen, og spør om de har medlemmer fra den skolen og i riktig alder og om de voksne gruppelederne trur de ville kunne klare å integrere ho i gruppa om jenta di begynner. Sikkert lettere å komme inn i et lite miljø enn i et stort et. Bare en tanke. Ingen egne erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #3 Skrevet 30. oktober 2016 Det er hennes problem, dere kan faktisk ikke løse det for henne. Det betyr ikke at dere ikke skal bry dere - men bare husk at dere ikke kan leve livet for henne. Sørg for at livet er verdt å leve ved å fokusere på hverdagene hjemme, la henne føle seg elsket og akseptert. Fyll på med kjekke ting. Ta kontakt med sosiallæreren. Vurder klasse- eller skolebytte. Vurder psykologstøtte til jenta deres. Fortell henne at hun ikke behøver å være venner med voldelige folk, selv om det betyr null venner. Hun er verdt mer enn som så. Anonymous poster hash: 32790...e64
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #4 Skrevet 30. oktober 2016 Ville heller byttet skole enn at noen aller nådigst skal være venn med " hun venneløse, for å være snille". Opplevd mobbing og utfrysning selv og det eneste som hjalp var en ny frisk på ny skole Anonymous poster hash: 80c9f...947
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 Hei. Dette var trist å høre. Har selv en jente på 13 som klarer seg fint, men ikke er blant de mest populære, og jeg kan forestille meg hvordan det må føles for dere foreldre. Jeg tenker at dere kan bidra med to ting. Det ene er å faktisk forbedre situasjonen. Snakk med andre voksne, som lærere og foreldre, kanskje ta det opp på foreldremøte, uten å henge ut noen, at datteren deres trenger venner. Dere kan også invitere med potensielle venninner på aktiviteter, eller gjøre andre ting som kan hjelpe henne til å bli mer populær. Det andre jeg tenker dere kan gjøre er å bidra til å styrke henne i det hun står oppe i. Hjelp henne til å forstå at hun er et verdifullt menneske, selv om hun ikke får den responsen blant venner akkurat nå. Hjelp henne å forstå at dette er midlertidig, at det handler om de hun er omgitt av akkurat nå, og at det ikke betyr at hun er mindre verdt enn dem. Kanskje tvert imot. Anonymous poster hash: a9ec4...1d6
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #6 Skrevet 30. oktober 2016 Kan dere forsøke å gå gjennom klasseliste og se om det er noen andre som kanskje ikke har så mange venner som hun kan bli venner med? Ofte er det flere som føler det slik, men alle konsentrerer seg om å ville være venner med de samme. De mest populære trenger ikke flere venner, men det er det kanskje noen lenger ned på rangstigen som gjør. Anonymous poster hash: 0484e...d30
Isola&Lille+julegave Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 Bytt skole! Før hun blir helt ødelagt.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #8 Skrevet 31. oktober 2016 Bytt skole og forklar den nye skolen hvorfor. Legg jobb ned i skolevalget. For å minimere sjangsen for at det skjer igjen. Det er et sirkulært problem, hun har sannsynligvis mangelfull sosial kompetanse fordi hun har vært venneløs, hun har vært utsatt for stress som gjør henne usikker og mindre kapabel sosialt. Statistisk sett skjer det derfor ofte igjen. Dette skulle aldri ha skjedd, skolen, både barne og ungdomstrinnet har ikke vert sitt ansvar bevisst. Antar det er mye de samme elevene. Jeg vil tro at det fra begge skolene har manglet informasjon om hennes virkelige skolehverdag fra begge steder? Det som er viktig nå, er at du nå vet, DU har kunnskap nok til at du MÅ reagere, slik at hun kan stole på at det hjalp å be om hjelp. Du/dere får en heftig jobb de neste ukene. Dere må holde henne hjemme, og "hente inn tilbud". Kartlegge de ulike alternative skoler. Private og kommunale. Hadde ordnet med egen sykemelding når dette pågår, pga stress der du ikke greier fokusere på jobben. Dette fikser du! Hun trenger deg nå! Anonymous poster hash: db4ea...c12
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 Et alternativ er jo også å gå inn på skolen, få plan fra lærer og rektor. Det også er tidkrevende. Anonymous poster hash: db4ea...c12
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #10 Skrevet 31. oktober 2016 Et tips: (høres kanskje sykt ut, men prøv!) De som forble venneløse på skolen var ofte de som strebet etter det bedre. De ville være venner med de populære og nådde ofte ikke opp. Ikke sikkert det er tilfelle hos dere, men så det ofte hos oss. Hva om hun ser seg rundt- da vil hun garantert se andre som også er venneløse. Disse er ofte mer åpne for nye vennskap og har de ikke en haug av venner fra før er sjansen også større for at vennskapet blir dypere og mer varig. Snakk med henne om det, passer hun inn som ei som "skyter oppover?". Ja jeg er klar over at dette kan høres fælt ut og helt teit ut for mange, men rådet har fungert for veldig mange når de bare innså at de måtte lete andre steder og åpne øynene for nye muligheter for vennskap. Anonymous poster hash: 9980c...611
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #11 Skrevet 31. oktober 2016 Et tips: (høres kanskje sykt ut, men prøv!) De som forble venneløse på skolen var ofte de som strebet etter det bedre. De ville være venner med de populære og nådde ofte ikke opp. Ikke sikkert det er tilfelle hos dere, men så det ofte hos oss. Hva om hun ser seg rundt- da vil hun garantert se andre som også er venneløse. Disse er ofte mer åpne for nye vennskap og har de ikke en haug av venner fra før er sjansen også større for at vennskapet blir dypere og mer varig. Snakk med henne om det, passer hun inn som ei som "skyter oppover?". Ja jeg er klar over at dette kan høres fælt ut og helt teit ut for mange, men rådet har fungert for veldig mange når de bare innså at de måtte lete andre steder og åpne øynene for nye muligheter for vennskap. Anonymous poster hash: 9980c...611 Og mange som var venneløse på ungdomsskolen endte opp som de mest "vellykkede" som voksne. Anonymous poster hash: 97619...c57
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #12 Skrevet 31. oktober 2016 En fritidsaktivitet kan løse dette. Jeg hadde noen venner på skolen, men de som har "satt seg" er i hovedsak personer jeg har funnet gjennom hobbier. Den oppførselen du beskrive ifht den ene er det bare å melde til skolen. det er en §9a3 sak. Barnet ditt skal ikke tolerere å bli mishandlet hverken på skolen eller til og fra. Anonymous poster hash: 4aec7...7e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå