Gå til innhold

Livet med 1 barn? Burde jeg få 1 til??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 20 mnd. Jeg har hatt SÅÅÅ lyst på en til, men mannen er fornøyd med han vi har. Mannen ønsker seg ikke flere barn. Han kan til tider være ganske negativ om hele situasjonen med det å ha barn. Jeg er redd for at dette har påvirket meg. Aldri før nå har jeg tenkt: kanskje det holder med et barn? Kan jo være at disse tankene kommer nå, fordi jeg føler vi er inne i en krevende alder (Barnet våkner 04:30 hver morgen!;) Men innerst inne ønsker jeg jo virkelig et barn til. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Hvis vi skal ha en til vil jeg ha snart. Ønsker ikke mange år imellom og barnet mitt nærmer seg 2. Huff.. Føler det blir feil å "presse" mannen, samtidig som jeg kjenner på en stor sorg hvis jeg ikke får et barn til… Tenker mye og ofte på dette <3 Noen som har vært i lik situasjon?

Hvordan er livet med 1 barn? :)

Dere som er alene barn, har dere savnet søsken? 

Anonymous poster hash: c55c0...a93
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ikke søsken før jeg var 8 og maste vel etter det omtrent fra jeg begynte å snakke (i alle fall ikke så langt unna). :P Derfor fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet da mannen og jeg fant ut at vi egentlig var fornøyd med ett barn selv.

Men barn er forskjellige, og sønnen min er ikke meg. Han er 7 nå og har det helt topp. Han sier selv at han vil at det bare skal være oss 3, og han er kjempefornøyd med å nesten alltid få lov til å invitere med en venn eller flere når vi skal noe, samtidig som han har mulighet til å trekke seg tilbake og være enten helt alene eller alene sammen med oss, når han føler for det.

Det er godt mulig han vil savne søsken når han blir voksen, men jeg føler ikke det er nok til å basere en så stor avgjørelse på. Mannen min har 4 søsken og snakker ikke med noen av dem, så det ville uansett ikke gitt noen gatanti for noe som helst.

Det finnes både enebarn som ønsker seg søsken og barn med søsken som ønsker de var enebarn, og enebarn og barn med søsken som er fornøyde. Det er umulig å forutsi dessverre. ;)

Anonymous poster hash: bd945...415
Skrevet

Jeg har en gutt på 20 mnd. Jeg har hatt SÅÅÅ lyst på en til, men mannen er fornøyd med han vi har. Mannen ønsker seg ikke flere barn. Han kan til tider være ganske negativ om hele situasjonen med det å ha barn. Jeg er redd for at dette har påvirket meg. Aldri før nå har jeg tenkt: kanskje det holder med et barn? Kan jo være at disse tankene kommer nå, fordi jeg føler vi er inne i en krevende alder (Barnet våkner 04:30 hver morgen! ;) Men innerst inne ønsker jeg jo virkelig et barn til. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Hvis vi skal ha en til vil jeg ha snart. Ønsker ikke mange år imellom og barnet mitt nærmer seg 2. Huff.. Føler det blir feil å "presse" mannen, samtidig som jeg kjenner på en stor sorg hvis jeg ikke får et barn til… Tenker mye og ofte på dette <3 Noen som har vært i lik situasjon?

Jeg har alltid ønsket meg søsken!, men vokste opp med mange søskenbarn rundt meg og det føltes  som søsken. I dag ser jeg at jeg har mye ansvar for gamle foreldre, ingen å dele dette med. Søskenbarn har nok med seg og sitt.  Alle forventer at jeg ordner opp med mine foreldre selv.  Når alle andre kan ha store familielag så strever jeg mer... søskenbarn og familie kommer om de kan, men jeg prioriteres jo ikke som deres egne søsken og ektefelles søsken. Noe jeg skjønner men det er sårt. mannens familie bor en annen plass i alndet og kan ikke forventes å komme hit for en helg. 

vi fikk to barn, hadde vi startet tidligere så ville jeg gått for enda en....

Full forståelse for de som  får en, hvis det er pga helse  eller annet som ikke gjør det mulig. Men om man har ressurser og tid så er det iallefall større sjanse  for at barnet har noen å vokse opp sammen og være sammen  om det som kommer som voksen om man gir dem søsken....

og så syntes jeg livet med et barn var mye mer slitsomt enn livet med to....

men det er meg da...

Anonymous poster hash: eac1c...b28

Skrevet

Her ble det nesten lettere med 2,de har stor glede av hverandre og leker med hverandre nesten hele tiden.tenkte lenge på bare å få 1 barn selv.men lykkelig over at vi valgte å få to

Skrevet

Jeg ser ihvertfall at mine to er mer selvgående og leker med hverandre på ferier og turer, enn min venninnes datter som er 8 år og enebarn.

Hun er vant til at foreldrene sysselsetter henne og leker/spiller/snakker med henne hele tiden.

Men det varierer nok litt da.

Anonymous poster hash: 5a6f3...3bc

Skrevet

Vi har en på 8 år - og det vi angrer mest på er at vi ikke fikk en til!! To ville hatt glede av hverandre, noen å leke med osv. Nå er det vi foreldre som må aktivisere, leke og spille. Få en til!!

Anonymous poster hash: d19ff...250

Skrevet

Det er mye mer slitsomt med en enn med to.

Når de er to har de noen å sitte i sandkassa med, noen å lage snømann med, noen å se tegnefilm sammen med søndag morgen, noen å leke med og noen å krangle med

Når det er bare et barn i familien må barne hele tiden spille på de voksne, det krever mer av de voksne.

Må har vi valgt å få fire barn da, først to tette, ventet fire år også fikk vi to tette igjen. Barna har så ekstremt stor glede av hverandre, og vi har utallige ganger sagt at vi er så glad vi fikk også den fjerde for de to yngste er hverandres beste venner (1,5 år mellom dem)

Nå er barna 7, 9, 13 og 15 år gamle, for et herlig familieliv.

Anonymous poster hash: e42f0...270

Skrevet

20 mnd? Han er 1,5 år.

Jeg har 1 barn på 6 år. Og jeg var ikke klar til flere når min var 1,5. Nå derimot, vil jeg gjerne ha flere.

At han ikke vil ha flere nå, betyr ikke at han aldri vil ha flere. Betyr bare at han prøver å overleve de første 2-3 årene...som alle oss andre!

Anonymous poster hash: f74c7...6b1

Skrevet

Her ble det nesten lettere med 2,de har stor glede av hverandre og leker med hverandre nesten hele tiden.tenkte lenge på bare å få 1 barn selv.men lykkelig over at vi valgte å få to

Siden livet er lettere med 2 barn. Hvor gamle er barna dine? :)

Skrevet

Jeg ser ihvertfall at mine to er mer selvgående og leker med hverandre på ferier og turer, enn min venninnes datter som er 8 år og enebarn.

Hun er vant til at foreldrene sysselsetter henne og leker/spiller/snakker med henne hele tiden.

Men det varierer nok litt da.

Anonymous poster hash: 5a6f3...3bc

Hvor gamle er dine barn!? :)

Skrevet (endret)

Jeg har en på ett og en på fire, og allerede nå har de mye glede av hverandre. Men det fristet ikke så mye med en til da eldste var halvannet. Søvn og uro måtte gå seg litt mer til før vi orket tanken på ny spedbarnsperiode.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Jeg har en gutt på 20 mnd. Jeg har hatt SÅÅÅ lyst på en til, men mannen er fornøyd med han vi har. Mannen ønsker seg ikke flere barn. Han kan til tider være ganske negativ om hele situasjonen med det å ha barn. Jeg er redd for at dette har påvirket meg. Aldri før nå har jeg tenkt: kanskje det holder med et barn? Kan jo være at disse tankene kommer nå, fordi jeg føler vi er inne i en krevende alder (Barnet våkner 04:30 hver morgen!;) Men innerst inne ønsker jeg jo virkelig et barn til. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Hvis vi skal ha en til vil jeg ha snart. Ønsker ikke mange år imellom og barnet mitt nærmer seg 2. Huff.. Føler det blir feil å "presse" mannen, samtidig som jeg kjenner på en stor sorg hvis jeg ikke får et barn til… Tenker mye og ofte på dette <3 Noen som har vært i lik situasjon?

JA
Skrevet

Vi har ei.. Men skal ha en til :) Har selv mange søsken og finner så stor glede i dem.

Skrevet

Jeg synes det er tidlig å stresse med søsken når minste er 1,5 år. Gi mannen din litt tid.

Synes og at det er forkastelig hvordan folk presser på for at andre skal få mer enn ett barn, enebarn kan ha et like godt liv som andre. Nå sikter jeg ikke til de som svarer i tråden, siden HI spør etter andres erfaringer her. men det er en uttalt forventning om at ett barn ikke helt holder(om ikke helsemessige grunner står i veien)

Jeg er enebarn selv og har vel kanskje savnet søsken litt, særlig synes jeg det hadde vært kjekt å bli ordentlig tante.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...