Gå til innhold

Tips fra svigermor ang 2 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Du burde ikke amme han så ofte, da blir han bare vant til å få mat ofte"

Jeg blir matt 😩

Anonymous poster hash: 4f14b...649

Videoannonse
Annonse
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Den er svært enkel å overhøre. Men skjønner mattheten.

Skrevet

Hehe, bit det i deg;-) hun vet bare ikke bedre, kanskje du kan informere? Har også en nyfødt og en svigermor😂 "Bare la han skrike, da får han sterke lunger".. herlig;-)

Anonymous poster hash: 1391f...4ed

Skrevet

Bare prøv å overse det.

Hadde en baby som bokstavelig satt fast i puppen. Husker moren min og bestemoren var helt sjokkerte og stadig ymtet frempå om at en baby skulle kun ammes hver 3-4 time. 😄

Anonymous poster hash: dae05...a30

Skrevet

Deg er jo noe i det. Selv om det nå muligens er anbefalt å amme så ofte barnet vil (lenge siden jeg hadde baby så ikke helt oppdatert), betyr ikke det at det er best for alle på alle måter. Det er som med mme. Selv om det er anbefalt å amme er det ikke alle det rr den beste løsningen for.

Anonymous poster hash: e36d2...431

Skrevet

Ahh! Svigermor er et kapittel for seg selv :P 

Du må la andre få roe henne ned, du vet aldri hva som skjer i morgen! Stakkars baby, var overtrøtt og da er det spesielt bare mamma som hjelper! Mi er også bare to mnd. 

Svigerfar har gitt beskjed om at hun ikke skal blande seg, og jeg kommenterer ofte at sånn er det å være bestemor og ikke mamma! Hun har fått sine 4 og nå er det min tur til å være mamma, hønemor og den viktigste personen i MIN og MANNEN sin baby ;) 

Så nå har hun roet seg betraktelig og begynt å finne sin plass som farmor ;) 

Anonymous poster hash: bbd04...fff
Skrevet

Deg er jo noe i det. Selv om det nå muligens er anbefalt å amme så ofte barnet vil (lenge siden jeg hadde baby så ikke helt oppdatert), betyr ikke det at det er best for alle på alle måter. Det er som med mme. Selv om det er anbefalt å amme er det ikke alle det rr den beste løsningen for.

Sorry men det svaret skjønte jeg ikke helt 😊

Skrevet

Sorry men det svaret skjønte jeg ikke helt 😊

Svigermor har jo litt rett. Ett er en del fordeler ved å amme sjeldnere. Du trenger ikke følge hennes råd, men selv om det ikke er det som er "på moten" nå, så vil det å amme sjeldnere kunne føre noe holdt med seg.

Skrevet

Svigermor har jo litt rett. Ett er en del fordeler ved å amme sjeldnere. Du trenger ikke følge hennes råd, men selv om det ikke er det som er "på moten" nå, så vil det å amme sjeldnere kunne føre noe holdt med seg.

Som hva da??😂

Anonymous poster hash: 1391f...4ed

Skrevet

Som å miste melka som veldig mange gjorde før i tiden? Få brystbetennelse? Eller la babyen ligge å skrike sultent? Kan ikke se så mange fordeler ved å amme sjeldent. Og det har jeg heller ikke hørt om i nyere tid.

Skrevet

Er du foresten den samme som var imot samsoving? 😂

Skrevet

Er du foresten den samme som var imot samsoving? 😂

Jeg èr ikke mot hverken samsoving eller å gi papp ofte, men jeg ser at begge deler har noen negative konsekvenser.

Noen barn blir for eksempel urolige av å få mat ofte selv om det går fint for de fleste. Mange mødre blir også mer slitne av ikke å ha faste matetider.

Skrevet

Som å miste melka som veldig mange gjorde før i tiden? Få brystbetennelse? Eller la babyen ligge å skrike sultent? Kan ikke se så mange fordeler ved å amme sjeldent. Og det har jeg heller ikke hørt om i nyere tid.

Noen blir urolige av å ammes ofte, for mye mat gir noen mageknip, gråt er ikke ensbetydende med sulten, sugebehov er ikke bestandig nødvendig å tilfredsstille med pupp osv

Anonymous poster hash: e2d0f...35e

Gjest Antarctica
Skrevet

Hørt om han som var så fornøyd med at han klarte å gjøre hesten sin billig i drift? Han hadde nemlig vennet den av med å spise. Og, sa han, hadde den levd lengre, så skulle han ha vennet den av med å drikke også.

Skrevet

Jeg leste en artikkel for et par år siden om regelmessig amming. Jeg prøvde å finne den nå, men måtte lete litt lengre dessverre. Uansett, der sto det at de hadde gjort en stor studie i England, der de hadde delt en haug med mødre og barn i to grupper: én som ammet hver 3. time og én som ammet når de ville. Resultatet av studien var at barna som fikk mat hver 3. time spiste mere og la på seg fortere enn de som fikk mat hyppigere. Studien var såpass stor at den skulle få konsekvenser for hva de anbefalte britiske kvinner. I artikkelen spurte de også om den ville ha noe å si for norske anbefalinger, men nei. Norge ville fortsette som før. Men de syntes den var interessant da... men ja, nordmenn er ikke alltid oppdaterte. Vi henger som regel etter. Hvis du lurer på hva som er best å gjøre er det fint å se litt på hva andre land i Europa anbefaler også.

Anonymous poster hash: 12741...338

Skrevet

Jeg leste en artikkel for et par år siden om regelmessig amming. Jeg prøvde å finne den nå, men måtte lete litt lengre dessverre. Uansett, der sto det at de hadde gjort en stor studie i England, der de hadde delt en haug med mødre og barn i to grupper: én som ammet hver 3. time og én som ammet når de ville. Resultatet av studien var at barna som fikk mat hver 3. time spiste mere og la på seg fortere enn de som fikk mat hyppigere. Studien var såpass stor at den skulle få konsekvenser for hva de anbefalte britiske kvinner. I artikkelen spurte de også om den ville ha noe å si for norske anbefalinger, men nei. Norge ville fortsette som før. Men de syntes den var interessant da... men ja, nordmenn er ikke alltid oppdaterte. Vi henger som regel etter. Hvis du lurer på hva som er best å gjøre er det fint å se litt på hva andre land i Europa anbefaler også.

Anonymous poster hash: 12741...338

Var dette morsmelk eller MME? Eller begge deler?

Jeg ga alltid mat når babyen ville ha. Det er praktisk å få inn rutiner på hver tredje time. Jeg har en kollega som fortalte hvor fælt det var å måtte vente til "hun fikk lov" til å gi babyen mat.

Min mor, som nå er over 80 år, og som ikke fulgte diverse anbefalinger, ga oss mat når vi var sultne.

Jeg vekket noen ganger baby etter tre timer for å gi mat, men holdt aldri tilbake.

Anonymous poster hash: d1fe8...ea5

Skrevet (endret)

Morsmelk er ikke bare babyens mat, men også drikke, samt trøst og varme. Selvfølgelig skal babyen få melk så ofte den ønsker selv. Man kan ikke si til en liten baby at den ikke har lov til å være tørst eller sulten kun hver tredje time.

Dessuten vil en baby som dier ikke alltid få i seg samme mengde med melk hver gang. Noen ganger drikker den kanskje 140 ml, og andre ganger kanskje kun 60 ml. Man har dessuten mer melk om morgenen enn om kvelden. Man kan derfor ikke bestemme at babyen skal gå like lenge mellom hvert eneste måltid.

Jeg har venner som kun er noen få år eldre enn meg som var overrasket over at jeg mater babyen så ofte han vil. Men hva er alternativet da? At jeg skal høre på hyling i en time eller to før han får lov til å spise/drikke igjen?

Svigersøsteren min mente at "hvis han får nok, trenger du ikke å mate han mer enn hver tredje time". Så hun mente tydeligvis at jeg med vilje ikke ga han nok til hvert måltid, og derfor ble han sulten igjen raskere. For det er jo så stas for meg å amme 25 minutter med 1,5 - 2 timers mellomrom. 

Svigermoren min som er over 80 år ga sine tre barn melk når de ville. 

Endret av Pobie
Skrevet

"Du burde ikke amme han så ofte, da blir han bare vant til å få mat ofte"

Jeg blir matt

Hvorfor blir du matt?  Klarer du ikke å håndtere at andre har en annen mening enn det du har? Ting vi lærer sitter ofte ganske dypt i oss, og du skal ikke se bort i fra at om 25 år når du sitter der som mor eller svigermor og din datter / svigerdatter ammer sitt barn hver 3 time kommer til å si til henne at det er bedre for babyen å få mat når den vil ha. 

Skrevet

Då hadde eg svara noko slikt som "ja, det veit eg at de lært før.  No er råda at ein skal gje babyar mat når dei vil ha."  Råda ang spedbarnstell og mat har endra seg mykje sidan mødre og svigermødre hadde babyar.  Det gjeld og dette tøyset med at babyar som skrik får "sterke lunger". 

Det var mange som "mista melka" eller ikkje hadde nok melk til babyen i dei tidene då mødre vart instruerte til å gje mat berre kvar 4. time.

Så kan de jo heller ha ein prat om kva råd svigermor fekk, og kva du har lært om spedbarnstell, og undre dykk over forskjellane. Eg hadde eit par slike samtaler med svigermor.  Blei litt rysta då ho fortalde at då ho var storesøster, så låg spedbarna i senga si stort sett heile tida. Dei fekk mat kvar 4. time,  og så gjekk ein ut att av rommet for å gjere meir husarbeid.  Då skjønte eg og kvifor svigerfar på over 80 syntes at ungane våre var så tidleg ute med å rulle seg rundt på golvet og krype. 

Skrevet

Noen blir urolige av å ammes ofte, for mye mat gir noen mageknip, gråt er ikke ensbetydende med sulten, sugebehov er ikke bestandig nødvendig å tilfredsstille med pupp osv

Anonymous poster hash: e2d0f...35e

70-tallet ringte og ville ha ammerådene sine tilbake!

Anonymous poster hash: f3f07...239

Skrevet

Mange råd som er ok å lukke ørene for 🙈

Skrevet

Bare amm så mye babyen vil. Ikke hør på sånne dumme råd. Jeg fikk beskjed av min 90 år gamle oldemor at jeg bare kunne la min 6 uker gamle nyfødt skrike, for da fikk hun så sterke og fine lunger 🙈

Anonymous poster hash: 40f04...308

Skrevet

Jeg også har en følelse av at sjeldnere og lengre amminger har noe for seg. Min baby drakk hyppig og fikk liksom aldri i seg den siste fete melka og la på seg for lite...

Anonymous poster hash: b34d7...0d3

Skrevet

Dag 2 i vesla sitt liv kom stesvigermor på besøk sammen med svigerfar på sjukehuset. Hun er sjukepleier btw. Uansett, så ville ikke jentungen spise, bare sove, så når jeg satt der og lokket med puppen så åpnet hun ikke munnen. "Hold henne for nesen, da gaper hun til slutt" var det alvorlige rådet jeg fikk... og ikke fulgte, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: d3647...5ac
Skrevet

Dag 2 i vesla sitt liv kom stesvigermor på besøk sammen med svigerfar på sjukehuset. Hun er sjukepleier btw. Uansett, så ville ikke jentungen spise, bare sove, så når jeg satt der og lokket med puppen så åpnet hun ikke munnen. "Hold henne for nesen, da gaper hun til slutt" var det alvorlige rådet jeg fikk... og ikke fulgte, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: d3647...5ac

Det er jo ikke et galent råd. Sånn egentlig.

Anonymous poster hash: f8fc5...2a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...