Gå til innhold

Uføre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått innvilget uføre . Ble syk i når jeg var 21 år, var sykemeldt lang periode og klarte å komme meg ut i jobb igjen fra fylte 22-27 år, er etter 6 år på aap fått innvilget uføre i en alder av 32 år. Hva med ung uføre ? Sto ingenting om det ?

Anonymous poster hash: cd613...fd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel kanskje fordi du jobbet til du var 27.

En av kravene til ung uføre er at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50% før du fyller 26.

Anonymous poster hash: 4e39f...ad2

Skrevet

Er vel kanskje fordi du jobbet til du var 27.

En av kravene til ung uføre er at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50% før du fyller 26.

Takk for svar :)

Skrevet

Du bør absolutt sjekke det opp, for hvis det er dokumentert at det du ble syk av som 21-åring også er grunnen til at du nå er blitt ufør, så mener jeg man ofte har rett til å få ung ufør. Det er nok ingen automatikk i det, så du bør absolutt sjekke det opp!

Jeg kan ikke reglene i detalj nå, men vet at tidligere kunne man helt opp til 36 år (?) få ung ufør hvis man var blitt syk før noen få og 20 år. Husker ikke alt i detalj, men krav var da at det var dokumentert at det var samme årsak som man opprinnelig ble syk av som også er grunn til uføregraden.

Så sjekk det opp, du! :)

Anonymous poster hash: 5e4d3...c80
Skrevet

Du bør absolutt sjekke det opp, for hvis det er dokumentert at det du ble syk av som 21-åring også er grunnen til at du nå er blitt ufør, så mener jeg man ofte har rett til å få ung ufør. Det er nok ingen automatikk i det, så du bør absolutt sjekke det opp!

Jeg kan ikke reglene i detalj nå, men vet at tidligere kunne man helt opp til 36 år (?) få ung ufør hvis man var blitt syk før noen få og 20 år. Husker ikke alt i detalj, men krav var da at det var dokumentert at det var samme årsak som man opprinnelig ble syk av som også er grunn til uføregraden.

Så sjekk det opp, du! :)

Takk , jeg også leste ung uføre innen fylte 36 år , men brått usikker da kun sto innvilget uføre . Men også lest noe om 26 så er usikker .

Skrevet

Takk , jeg også leste ung uføre innen fylte 36 år , men brått usikker da kun sto innvilget uføre . Men også lest noe om 26 så er usikker .

Sjekk det opp, for det var i hvert fall en ordning som skulle gjøre at unge syke kunne prøve seg ut i behandling og arbeid uten å risikerer å miste ung og ufør-tillegget som de kunne hatt rett på. De skulle med andre år ikke straffes for å prøve seg ut i aktivitet, og fungerte det så var det supert, om det ikke gjorde det skulle man kunne få tillegget likevel så lenge man er innenfor disse aldersgrensene.

Tidligere måtte sykdommen være påvist innen 24 eller 26, så kunne man forsøke seg i behandling/tiltak/arbeid, og om det før man fylte 36 år fant ut at det likevel ikke fungerte å jobbe pga. samme tidlig stilte diagnose, så ville man kunne få tillegget i uførepensjonen.

Hvis du ikke har fått tillegget så tror jeg det er gjort en feil, men kan som sagt ikke detaljer om de nyere reglene.

Skrevet

Sjekk det opp, for det var i hvert fall en ordning som skulle gjøre at unge syke kunne prøve seg ut i behandling og arbeid uten å risikerer å miste ung og ufør-tillegget som de kunne hatt rett på. De skulle med andre år ikke straffes for å prøve seg ut i aktivitet, og fungerte det så var det supert, om det ikke gjorde det skulle man kunne få tillegget likevel så lenge man er innenfor disse aldersgrensene.

Tidligere måtte sykdommen være påvist innen 24 eller 26, så kunne man forsøke seg i behandling/tiltak/arbeid, og om det før man fylte 36 år fant ut at det likevel ikke fungerte å jobbe pga. samme tidlig stilte diagnose, så ville man kunne få tillegget i uførepensjonen.

Hvis du ikke har fått tillegget så tror jeg det er gjort en feil, men kan som sagt ikke detaljer om de nyere reglene.

Tusen takk :) skal sjekke det opp :)

Skrevet

Du kan søke opptil 36 år og litt etter. Litt avh om du har vært i jobb eller ikke.

Bør absolutt sjekke ut

Skrevet

Bare husk at det er kriterier for ung ufør også, alvorlighetsgrad på sykdommen osv. Det er ikke automatisk sånn at du får ung ufør tillegget selv om du blir syk før du er 26, det er flere kriterier som må fylles.

Men du må selvfølgelig absolutt sjekke med saksbehandleren din

Anonymous poster hash: 764af...e3a
Skrevet

Bedre å prøve enn å la være.Jeg fikk avslag på ung ufør.på legepapirerene var jeg ufør fra jeg var 22,men nav er vrange. Jeg var i en stygg bilulykke. Jeg skal ta opp kampen igjen nå

Anonymous poster hash: 8537c...e4c

Skrevet

Hva er forskjellen på ung ufør og ufør? 

Har det noe betydning?

Skrevet

Hva får du i uførerygd da?

Om du tjente greit de årene du jobbet så uføretrygden fin er høyere enn 2,66 G vil du jo ikke gå ung ufør

Ung ufør er en misteytelse på 2,66 G, men om uføretrygden beregnet utfra lønnen din blir høyere får du den.

http://www.dinerstatning.no/nyheter/slik-f%C3%A5r-du-innvilget-uf%C3%B8retrygd-med-rettigheter-som-ung-uf%C3%B8r

Anonymous poster hash: 764af...e3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...