Gå til innhold

Overgrep i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når barnet på 2,5 år forteller om at eldre barn i barnehagen har tatt henne med i skogen, holdt henne fast og stukket pinner i tissen...? Mor har bedt om møte med styrer i barnehagen.

Anonymous poster hash: 48af6...f62
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, den er vrien. Bare 2,5 år og oppleve noe sånt må jo være grusomt. Og hva med de større barna som har gjort dette, hvor har de fått iden fra? Er de selv overgrep ofre? Viktig å ta tak i og nøste litt rundt.

Anonymous poster hash: bf2ca...8da
Skrevet

Det er barn fra asylmottaket. Mulig omskjæringslek, mente mor. Kanskje derfor de har behov for å "leke ut" egne opplevelser? Barnet som ble utsatt, er norsk.

Skrevet

Uffda...er hun undersøkt for rifter/skader?

Barnehagen vil nok ha tanker om hvordan de skal håndtere det videre. Du kan jo spørre hva de tenker først.

Skulle barnehagen mot formodning ikke ha noen refleksjoner så ber du de kontakte PPT

Anonymous poster hash: 0caee...b07

Skrevet

Mor har bedt om møte med styrer. Jeg tror ikke barnet er undersøkt av lege, eller at rødhet/skader er dokumentert. Jeg skal snakke med mor mer på mandag.

Skrevet

Ehh. Da melder man ska til barnevernet . Og barnehagekontoret i din kommuen, samt politi. Brudd på barnehageloven skal alltid meldes. Detter gjelder jo når det har skjedd et obergrep selv om det er barn

Anonymous poster hash: e6c76...60d

Skrevet

Ville tatt kontakt med barnehuset/fastlegen/sykehuset/helsestasjon for barnet som er utsatt for overgrepet, både mtp håndtering av psykiske følgene, sjekke at hun ikke er påført skader, og få dokumentert det.

Ville kontaktet barnevernet, politiet og barnehagesjefen i kommunen, i tillegg til styrer, for å forsikre om at de som har gjennomført handlingen blir ivaretatt.

Kan godt være jeg hadde kontaktet ledelsen ved mottaket og, slik at de var orientert.

Ikke nok med bare styrer!

Anonymous poster hash: b5f46...b58

Skrevet

Må ikke glemme at det alltid er to sider av en sak.... og jeg hadde ikke stolt blindt på en 2,5 åring!!

Selvfølgelig skal man ta det seriøst og snakke med barnehagepersonalet, men å koble inne politi, kommune og barnevern det første man gjør er vek litt voldsomt!!

Anonymous poster hash: b216f...791

Skrevet

Må ikke glemme at det alltid er to sider av en sak.... og jeg hadde ikke stolt blindt på en 2,5 åring!!

Selvfølgelig skal man ta det seriøst og snakke med barnehagepersonalet, men å koble inne politi, kommune og barnevern det første man gjør er vek litt voldsomt!!

Det er ikke for voldsomt å kontakte barnevernet og andre med noe slikt.

Er det mistanke om overgrep SKAL meldes videre, man skal ikke drive og etterforske og spørre ut barna selv!!

Anonymous poster hash: b8b86...207

Skrevet

Nå var barnet i dette tilfellet så rød nedentil som hun aldri noengang hadde vært i sitt liv. Og hvor skulle en 2,5-åring få ideen om å stikke pinner i kjønnsorganet? Sannsynligheten for at barnet er blitt utsatt for et overgrep er stor. Uansett er dette en anledning til å ha et pedagogisk opplegg rundt kroppen og hva som er ålreit og hva som ikke er ålreit å gjøre. Til dette mener jeg barnehagen trenger veiledning fra faginstanser.

Jeg har prata med politiet, som formidler kontakt med barnevernet.

HI

Skrevet

Tar kontakt med barnehuset og barnevernet. Både for den som ble utsatt og den som utsatte (som igjen kanskje har vært utsatt for noe selv?)

Anonymous poster hash: 3dff7...07e

Skrevet

Hva feiler det deg HI? Tror ikke at skader og rødhet er dokumentert. Barnet var så rød nedentil som hun aldri har vært.

Man troller ikke om noe SÅ alvorlig !!!!

Anonymous poster hash: 876cc...63f

Skrevet

tror ikke så mye på dette her

Skrevet

Jeg ville ha vært mer bekymret for sikkerheten i barnehagen om barn kan ta med seg et annet barn inn i skogen, ta av barnet buksene, inkl. underbukse eller antageligvis bleie når barnet er så lite, stikke pinner i skrittet på barnet og kle på det igjen uten at noen voksne i barnehagen oppdager noen ting.

Skrevet

Jeg ville ha vært mer bekymret for sikkerheten i barnehagen om barn kan ta med seg et annet barn inn i skogen, ta av barnet buksene, inkl. underbukse eller antageligvis bleie når barnet er så lite, stikke pinner i skrittet på barnet og kle på det igjen uten at noen voksne i barnehagen oppdager noen ting.

Som mor til annet barn i barnehagen, så er sikkerheten noe jeg har reagert på før jeg fikk vite om denne hendelsen. De ansatte har ingen oversikt over ungene. Store uteområder, få ansatte.

HI

Skrevet

tror ikke så mye på dette her

Ok. Det er selvsagt greit. Jeg skulle ønske at dette ikke var en problemstilling jeg trengte å forholde meg til. Jeg har fått vite dette i fortrolighet fra mora til barnet. Men jeg har selv barn i barnehagen og ser for meg at det er sannsynlig at noe kan ha skjedd. Men om barnehagen ser like alvorlig på det, er en annen sak..

HI

Skrevet

Hva feiler det deg HI? Tror ikke at skader og rødhet er dokumentert. Barnet var så rød nedentil som hun aldri har vært.

Man troller ikke om noe SÅ alvorlig !!!!

Anonymous poster hash: 876cc...63f

Jeg troller ikke. Jeg tror ikke at mora har vært hos lege med barnet. Mulig barnet ikke fortalte hva som var skjedd samme dag? Jeg aner ikke. Lite info fra en 10 minutters samtale med mor.

Men jeg så at hun kvakk til når jeg sa at dette jo er et overgrep, selv om det er utført av barn. Kanskje hun tenker at overgrep kun er utført av personer som strafferettslig kan stilles til ansvar for handlingen?

Skrevet

Tar kontakt med barnehuset og barnevernet. Både for den som ble utsatt og den som utsatte (som igjen kanskje har vært utsatt for noe selv?)

Anonymous poster hash: 3dff7...07e

Vi har ikke noe barnehus her, men en bekjent i politiet har ringt barnevernet for å høre om de kan følge opp barnehagen og jeg skal prøve å få mor til å ta kontakt med denne kontakten i politiet for videre veiledning. Det er ikke en politisak, men de kan involvere barnevern og andre faginstanser.

De som har utført handlinga er asylsøkere. Mor nevnte noe om at de kanskje lekte omskjæring eller noe slikt, altså noe de selv har opplevd i sin kultur. Dette er 4-5-åringer.

HI

Skrevet

Tenker først at dette ikke er en sak som man tar på en slik side.

Så tenker jeg at når begge parter er barn snakker man om begge parter som ofre.

Alle barnehager har en beredskapsplan som tas i bruk i slike saker, hvor styrer/enhetsleder er ansvarlig for å følge opp. Gjøres ikke dette så kan styrer få opptil 2 års fengsel. Barnehagen er ikke en undersøkelsesinstans, de skal ikke finne ut hvorfor og hva, de skal rapporter videre. Til deg med hovedinnlegget, så støtt mor på at dette skal drøftes videre med fagpersoner, ulikt hvilke tilbud man har i ulike kommuner, men alle kommuner har barnevern og alle barn tilhører et barnehus. Styrer kan også drøfte saker anonymt med smiso, men skal følge beredsskapsplanen. Viktig at begge parter får hjelp her, både barnet som ble utsatt for handlingen og de som utførte handlingen.

Anonymous poster hash: ebdbd...8b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...