Gå til innhold

Pappa har fått kreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, må bare lufte tankene litt. Fikk akkurat beskjed om at den snille gode pappen min har prostatakreft. Det er visdt en "snill" type og det er ikke aktuelt med behandling foreløpig, men jeg ser jo bare det stygge ordet KREFT og tenker det verste...

Noen som har noen trøstende historier?

Anonymous poster hash: f0c4b...fa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboen vår fikk det, ble operert og er helt fin igjen med engang :) så lenge det blir oppdaget tidlig så tror jeg ikke det er så ille, men man blir selvsagt redd. Masse lykke til med pappaen din :)

Anonymous poster hash: a6533...06c

Skrevet

Takk for det. Sjansene er jo gode, men det er en alvorlig sykdom, og jeg føler uansett at "life as we know it" er over. Han vil nok bli litt forandret uansett hva som skjer.

HI

Anonymous poster hash: f0c4b...fa7

Skrevet

Mamma har fått "snill" uhelbredelig blodkreft. Hun er pr i dag helt frisk, men det ligger jo i bakhodet... Klem til deg!

Anonymous poster hash: f6180...823

Skrevet

Min mamma er operert for tarmkreft. Følges opp tett i ettertid, men forholdsvis frisk ellers (bare litt fordøyelsesbesvær).

Kreft er ikke bare død og elendighet. Gudsjelov!

Anonymous poster hash: 9d6d9...508

Skrevet

Pappa også :( Fikk vite det for bare et par uker siden. Det er også en snill type, og han vil bli frisk til jul sånn det ser ut nå.

Men det setter ting i perspektiv.

Lykke til med pappaen din :)

Skrevet

Prostatakreft er en sykdom man som regel dør med og ikke av. Dersom de sjekker alle 60 åringer ville nok en stor andel av dem fått positive prøver på prostatakreft og lever man lenge nok, så er sannsynligheten for at man får det til slutt rimelig stor.

For de mest saktevoksende typene prostatakreft er behandlingen enkelt nok wait and see.

Får han økning i PSA som de skal sjekke rutinemessig vil det bli tatt nye bilder, biopsi og han kan få ett av flere behandlingsopplegg.

Enten operasjon alene, eller operasjon pluss stråling. Ellers stråling alene. I alle tilfellene hvor behandling utover wait and see prinsippet er det vanlig med antihormonbehandlig, noe som rett og slett betyr kjemisk kastrasjon.

Så lenge legene har sagt at det er best å vente og se,så er det helt legitimt.

Anonymous poster hash: 030c9...a47

Skrevet

Klem ❤❤❤

Anonymous poster hash: 43a9f...116

Skrevet

Uff så fælt. Skjønner deg godt, ordet kreft er kjemp skummelt.

Håper alt går bra med pappaen din.

Stor kle

Skrevet

Min svigerfar fikk prostatakreft for noen år siden. Opererte noe senere, og har vært helt frisk og kreftfri siden.

De har genet for prostatakreft i familien, så alle menn i slekta har fått kreftformen i 60åra. Prosedyren ved oppdaget kreft har blitt enklere og enklere for hvert tilfelle. Med min svigerfar var det kun kikkhullsoperasjon, og hjem dagen etter.

Sjansen for at min mann får kreften er temmelig stor, så han må begynne å ta blodprøver allerede fra 35årsalderen.

Men det er ikke noe som bekymrer noen av oss, inkludert de i familien som har hatt kreften.

Den snille typen prostatakreft er virkelig ikke det verste man kan få. Selv om kreft er et skummelt ord.

Anonymous poster hash: fb1c4...7d4

Skrevet

Skjønner du blir redd/engstelig. Men kreft er ikke ensbetydende med død. De aller, aller fleste som får prostatakreft dør med sykdommen og ikke av den. Håper pappaen din er raskt på beina igjen!

Anonymous poster hash: 85b6c...a82

Skrevet

Forstår engstelsen. Min far fikk forrige fredag beskjed om at han har lungekreft etter tre ukers grundig undersøkelse. Går ikke å operere, så blir kun cellegift. Får bare håpe de temmer den med det 😞

Anonymous poster hash: c60d5...27a

Skrevet

❤️

Anonymous poster hash: efaf8...5d6

Skrevet

Ingen kjekk beskjed! Håper det går fint❤️

Anonymous poster hash: cd92e...f30

Skrevet

Prostatakreft er en sykdom man som regel dør med og ikke av. Dersom de sjekker alle 60 åringer ville nok en stor andel av dem fått positive prøver på prostatakreft og lever man lenge nok, så er sannsynligheten for at man får det til slutt rimelig stor.

For de mest saktevoksende typene prostatakreft er behandlingen enkelt nok wait and see.

Får han økning i PSA som de skal sjekke rutinemessig vil det bli tatt nye bilder, biopsi og han kan få ett av flere behandlingsopplegg.

Enten operasjon alene, eller operasjon pluss stråling. Ellers stråling alene. I alle tilfellene hvor behandling utover wait and see prinsippet er det vanlig med antihormonbehandlig, noe som rett og slett betyr kjemisk kastrasjon.

Så lenge legene har sagt at det er best å vente og se,så er det helt legitimt.

Svaret mitt virket kanskje litt kaldt. Trist at din far har fått kreft. Har drevet mange år med forskning så jeg har et veldig teoretisk forhold til kreft og sykdom.

Skrevet

Kjenner en som fikk prostatakreft for noen år siden, og de temmet den. Men så kom det ny kreft..og mer og mer...nå er det spredd seg overalt, nyrer, lunge og hjerne. Vet ikke om det har noen sammenheng da.

Tenker vel helst at når man først har fått noe kan det lett bli mer etterhvert..

Anonymous poster hash: e1622...172

Skrevet

Kjenner en som fikk prostatakreft for noen år siden, og de temmet den. Men så kom det ny kreft..og mer og mer...nå er det spredd seg overalt, nyrer, lunge og hjerne. Vet ikke om det har noen sammenheng da.

Tenker vel helst at når man først har fått noe kan det lett bli mer etterhvert..

Herremin for et unødvendig svar! Det er lov til å tenke seg om før man svarer altså.
Skrevet

Heia hauet! For et usympatisk svar.

Anonymous poster hash: 86ae2...439

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...