Gå til innhold

Dere med distre og trege tenåringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal av min datter på 13. Hun er så innmari treg med absolutt alt. Er dritt lei av å vente på henne.

Når vi skal en plass får hun beskjed om og gjøre seg klar. Klok av skade setter jeg henne i sving over en time før vi skal dra. Men uansett så må vi vente.

Hvis vi skal på noe i nærområdet må hun gå hvis hun ikke er ferdig til vi andre går ut i bilen.

Hun får tydlig beskjed om hva som skal gjøres. Jeg har ikke tid til å kle en 13 åring. Da jeg har tre andre barn som trenger hjelp pga alder.

Når vi skal reise en plass får hun beskjed om å pakke alt kvelden før. Jeg setter fram koffert og ordner med liste over hva som skal med. Det slår aldri feil. Rett før vi skal ut av døren spør hun etter sokker eller noe annet. Jeg sier at det skulle hun ha ordnet med kvelden før. Men da fant hun ikke.

Jeg blir så oppgitt. Sir til henne at hun må si i fra med en gang hvis det er noe.

Noen ganger har vi ikke tid til å finne fram og hun må reise uten. De gangene jeg har tid å hente det så ligger det gjerne øverst i skuffen eller lett tilgjengelig i skapet. Da trekker hun bare på skuldrene og sier hun ikke fant.

I dag skulle hun bli hentet av en venninne for de skulle på trening et stykke unna. Hun ble hentet for ti minutter siden.

Klokken fire ba jeg henne om å skifte til treningstøy og ha alt klart.

Halv fem spør jeg om hun er klar. Ja sier hun.

Klokken 17.15 kommer hun speingende ut av rommet og roper at hun trenger sokker og at de kommer for å hente henne snart.

Jeg blir så sint. Ber henne få opp øynene for sokker ligger på sengen blant klær jeg har brettet som hun skulle legge på plass i skap.

Så skal hun på do. Og så finner hun ikke strikk. Og når moren og venninnen kommer for å hente må de vente litt for min datter er selvfølgelig ikke klar. Hun får også for seg at hun skal skifte t skjorte. Men der setter jeg foten ned. Og hun slamrer døren igjen og er pottesur når hun går.

Hjelp....Noen som har klart å få barna sine mer selvstendig??

På morgenen gjerne fem minutter før hun må gå til skolen kommer hun med ting som skal underskrives eller hvis det er noe hun må ha med.

Også hvis hun mangler noe er det rett dør hun skal ut døra hun begynner å lete.

Anonymous poster hash: 98590...54b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var veldig til å kjenne igjen. Både stedatter på 14 år og tildels sønnen på 13 år er slik. I og for seg 12-åringen også. Han er helt ekstrem, håper ikke han blir markant verre om et år eller to. Jeg vet ikke hva som må gjøres, men frustrerende kan det være ja. 

Anonymous poster hash: acae7...88a
Skrevet (endret)

Min 10-åring er også slik, og jeg som håpte det gikk over! 🙄🙈

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Jeg holder på å bli gal av min datter på 13. Hun er så innmari treg med absolutt alt. Er dritt lei av å vente på henne.

Når vi skal en plass får hun beskjed om og gjøre seg klar. Klok av skade setter jeg henne i sving over en time før vi skal dra. Men uansett så må vi vente.

Hvis vi skal på noe i nærområdet må hun gå hvis hun ikke er ferdig til vi andre går ut i bilen.

Hun får tydlig beskjed om hva som skal gjøres. Jeg har ikke tid til å kle en 13 åring. Da jeg har tre andre barn som trenger hjelp pga alder.

Når vi skal reise en plass får hun beskjed om å pakke alt kvelden før. Jeg setter fram koffert og ordner med liste over hva som skal med. Det slår aldri feil. Rett før vi skal ut av døren spør hun etter sokker eller noe annet. Jeg sier at det skulle hun ha ordnet med kvelden før. Men da fant hun ikke.

Jeg blir så oppgitt. Sir til henne at hun må si i fra med en gang hvis det er noe.

Noen ganger har vi ikke tid til å finne fram og hun må reise uten. De gangene jeg har tid å hente det så ligger det gjerne øverst i skuffen eller lett tilgjengelig i skapet. Da trekker hun bare på skuldrene og sier hun ikke fant.

I dag skulle hun bli hentet av en venninne for de skulle på trening et stykke unna. Hun ble hentet for ti minutter siden.

Klokken fire ba jeg henne om å skifte til treningstøy og ha alt klart.

Halv fem spør jeg om hun er klar. Ja sier hun.

Klokken 17.15 kommer hun speingende ut av rommet og roper at hun trenger sokker og at de kommer for å hente henne snart.

Jeg blir så sint. Ber henne få opp øynene for sokker ligger på sengen blant klær jeg har brettet som hun skulle legge på plass i skap.

Så skal hun på do. Og så finner hun ikke strikk. Og når moren og venninnen kommer for å hente må de vente litt for min datter er selvfølgelig ikke klar. Hun får også for seg at hun skal skifte t skjorte. Men der setter jeg foten ned. Og hun slamrer døren igjen og er pottesur når hun går.

Hjelp....Noen som har klart å få barna sine mer selvstendig??

På morgenen gjerne fem minutter før hun må gå til skolen kommer hun med ting som skal underskrives eller hvis det er noe hun må ha med.

Også hvis hun mangler noe er det rett dør hun skal ut døra hun begynner å lete.

Kjenner til det, men her har vi begynt å lure på om det er noe galt. Yngre barn i huset er mye mer selvgående og oppmerksomme. Tenåringen gjør absolutt ingenting av det som er avtalt; verken husarbeid, gi beskjed om ting, lekser eller noe av det han løpende får beskjed om. Ja sier han, og så går han bare og gjør noe annet. Det virker som om han ikke klarer å prosessere beskjeder. Finner han ikke sokker, så går han bare uten. Er det et ark som skal signeres, får jeg aldri vite om det med mindre jeg spesifikt spør om han har noe jeg skal signere.

Jeg er utslitt.

Anonymous poster hash: 0ddd2...50c

Skrevet

Må si jeg trekker et lite lettelsen sukk etter å ha lest denne tråden! Har tre tenåringer, og den ene er verre enn den andre - på de områdene dere beskriver. Får mangt et grått hår av å bekymre meg for hvordan det skal gå med dem som voksne - bo alene, ordne opp med alt.

Er vel som jeg alltid har hørt folk si, tenårene er unntakstilstand med midlertidig ombygging av hjernen.

Men fy søren, nå ble jeg letta!

Anonymous poster hash: d90c7...88e

Skrevet

Hehe. Håper det bare er nå som hun er tenåring. Har bekymret meg mang en ganger om hvordan skal det gå når hun blir voksen.

Men tror også det er en del av personligheten hennes på en måte. Lillesøster på fem år er en helt annen type. Veldig kjapp og selvstendig. Men storesøster på 13 har jeg måttet fotfølge hele oppveksten 😁

Nerker at venninner ofte blir oppgitt siden de statig må vente på min datter. Redd at det vil gå utover vennskapet hvis det fortsetter.

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Min eldste har hatt huet under armen i 5 år. Men nå har det endelig begynt å løsne bittelitt! Han kan f eks endelig følge ei pakkeliste når han skal på tur; og han klarer som regel å gjøre det dagen før.

Han er fortsatt blind på begge øynene, da. "Ååååå ja, var det deeeeeer den lå?!?!"

Skrevet

Kjenner meg altfor godt igjen!

Han var mye mer oppegående som 10 åring! Gått gradvis nedover siden da.

Såvidt det er liv i skrotten nå, klarer å dusje, som regel 1 time pr dag, og spise. Thats it...

Anonymous poster hash: 330b3...698

Skrevet

Jeg må fotfølge min 14-åring. Ha kontroll på tingene og følge med. Hun var mer selvstendig som 10-åring. Helt håpløst.

Anonymous poster hash: 1d14d...e92

Skrevet

Er dette virkelig vanlig blant tenåringer? Jeg var tretten i 2003 og kan ikke huske at noen av mine venninner var slik. Vi gjorde leksene etter skolen, stod klar i gangen når det var andres tur å kjøre til trening, kom oss opp og avgårde til skolen på egenhånd, pakket bagen selv da vi dro på cup i inn- og utland, osv.

Anonymous poster hash: 9ca02...23d

Skrevet

Er dette virkelig vanlig blant tenåringer? Jeg var tretten i 2003 og kan ikke huske at noen av mine venninner var slik. Vi gjorde leksene etter skolen, stod klar i gangen når det var andres tur å kjøre til trening, kom oss opp og avgårde til skolen på egenhånd, pakket bagen selv da vi dro på cup i inn- og utland, osv.

Ok.

Hvilke andre tenåringer har du erfaring med, utover deg selv og en håndfull venninner?

Hvis du f eks har vært rådgiver, helsesøster eller miljøarbeider ved en stor skole, der mange av elevene bor på hybel eller internat, ville du ha hatt litt mer sammenligningsgrunnlag. Tro meg, mange trenger litt hjelp langt opp i tenåra.

Anonymous poster hash: 857f1...e54

Skrevet

Kan jo hende din mor ikke er helt enig? At du ikje husker hva du glemte å gjøre osv.

Teit å komme med "når jeg var liten", siden man spør etter erfaringer som mor/far og i dagens samfunn.

I dag er det ofte spill/mobil som distraherer ungdommen. Regner ikke med du hadde det problemet?

Anonymous poster hash: 9b133...386

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...