Gå til innhold

Er jeg slem nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stesønn på 20 år,har skrevet om hans ekstremt dårlige hygiene her tidligere da han var tenåring.

Nå flyttet han hit for 3 uker siden etter krangel med moren. Jeg hadde lagt inn rent sengetøy til han,det som var på var da brukt i 2 uker,og han har ennå ikke byttet! Det rene ligger slengt på gulvet.

Jeg sa fra til mannen min i forrige uke,og han ga sønnen beskjed om å bytte.

Jeg tenker at nå lar jeg det bare gå,nevner ikke noe og bare ser hvor lang tid det tar, eller er det dårlig gjort?

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 96af3...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er 20, ville latt han holde på... Voksen nok til å ta vare på seg selv... 

Anonymous poster hash: ffaa2...789
Skrevet

Velg dine kamper. Det er hans problem og hans ansvar. Ikke lag noen stor greie ut av det der!

Skrevet

Han er 20 år! Han må vel skjønne når det er på tide å skifte på senga selv? Hvis han er sånn relativt oppegående ellers, altså ikke lider av noe som gir grunn til å ta ekstra hensyn tror jeg at jeg hadde sagt det direkte til han selv. At jeg synes det er ekkelt at han ikke skifter på senga si og ligger i den gamle svetten og skiten sin.

Om det hjelper vet jeg ikke, men man kan ikke dulle over tid altså. Ikke med voksne barn.

Skrevet

Tenker ikke å lage noe stor greie. Men, jeg vet at han aldri kommer til å bytte sengetøy, og da mener jeg aldri.

Skal jeg bytte for han når vi kommer til jul? Er jo ufattelig grisete,og det er mitt hjem han bor i. Snart kommer det til å lukte vondt i etasjen han disponerer pga søppel,skittentøy osv osv.

Skrevet

Nei. Han er 20 år ikke 10, å bytte sengetøy burde han selvsagt klare selv. Evt be far gi beskjed igjen

Skrevet

Han er 20 år! Han må vel skjønne når det er på tide å skifte på senga selv? Hvis han er sånn relativt oppegående ellers, altså ikke lider av noe som gir grunn til å ta ekstra hensyn tror jeg at jeg hadde sagt det direkte til han selv. At jeg synes det er ekkelt at han ikke skifter på senga si og ligger i den gamle svetten og skiten sin.

Om det hjelper vet jeg ikke, men man kan ikke dulle over tid altså. Ikke med voksne barn.

Feiler han ingenting annet enn latskap.

Skrevet

Nei. Han er 20 år ikke 10, å bytte sengetøy burde han selvsagt klare selv. Evt be far gi beskjed igjen

Mannen min kommer til å klikke i vinkel hvis jeg igjen forteller dette,ikke på meg men på sønnen.

Det har vært mange runder mellom far og sønnen pga sønnens dårlige hygiene,uten at det har hjulpet.

Skrevet

Han er 20 år og bør flytte for seg selv.

Anonymous poster hash: e4714...6d3

Skrevet

Skulle min 20-åring (mange år til enda da) disponert en hel etasje, ville jeg først og fremst satt opp en slags "boavtale". Med litt kjøreregler og "leie" som skal betales. Utgifter til strøm, vann, kloakk, renovasjon, slitasje, mat (om han ikke står for det selv) burde dekkes litt inn av en 20-åring! 
Vel vitende om denne guttens manglende hygiene, ville jeg tatt med noen ordensregler i samme slangen. Ikke uvanlig at det er noen regler å forholde seg til, både hos foreldre og andre "landlords".

Anonymous poster hash: 262d1...d50
Skrevet

Skulle min 20-åring (mange år til enda da) disponert en hel etasje, ville jeg først og fremst satt opp en slags "boavtale". Med litt kjøreregler og "leie" som skal betales. Utgifter til strøm, vann, kloakk, renovasjon, slitasje, mat (om han ikke står for det selv) burde dekkes litt inn av en 20-åring! 

Vel vitende om denne guttens manglende hygiene, ville jeg tatt med noen ordensregler i samme slangen. Ikke uvanlig at det er noen regler å forholde seg til, både hos foreldre og andre "landlords".

Tuller du? Du krever leie av sønnen din på 20? Da tenker du vel mer hvis det er fast over ett år eller mer vel?

Anonymous poster hash: 9f569...09a

Skrevet

Tuller du? Du krever leie av sønnen din på 20? Da tenker du vel mer hvis det er fast over ett år eller mer vel?

Anonymous poster hash: 9f569...09a

Nå forventer jeg at en 20-åring har jobb og ja, da ville jeg satt opp en avtale hvor han betalte en liten sum. Ikke hvis han skulle bodd der en måned eller to, som en overgang, men hvis det var tenkt som på mer fast basis ja.  

Det er viktig å lære at ting koster. Husker hvor stor overgang det var fra å bo hjemme med ALT gratis til å plutselig skulle betale både leie, strøm, tv, internett, mat, kos og alt annet selv da jeg flyttet ut hjemmefra som 18-åring.

Stor sjanse for at det han da betalte, ville blitt satt på en egen konto til han, f.eks til bilkjøp eller leilighet. 

Skrevet

Han studerer,og ønsker at han blir boende til han er ferdig med skolen og i jobb.

Han har fått utallige beskjeder om at søppel skal ut hver dag,skittentøy legges på vaskerom osv osv,men det når ikke inn.

Han er en snill gutt og alt det der,men nå nekter jeg søsken å gå opp til han pga alt griset. Klarer ikke tanken på at de skal sitte i den senga.

Skrevet

Mannen min kommer til å klikke i vinkel hvis jeg igjen forteller dette,ikke på meg men på sønnen.

Det har vært mange runder mellom far og sønnen pga sønnens dårlige hygiene,uten at det har hjulpet.

Sønnen fortjener at faren klikker i vinkel på ham. Så enkelt er det. Hvis sønnen ikke liker det kan han flytte for seg selv, men da kan han glatt få beskjed om at ingen damer kommer til å orke å bo med en gris. 

Anonymous poster hash: 89aa6...703

Skrevet

Han studerer,og ønsker at han blir boende til han er ferdig med skolen og i jobb.

Han har fått utallige beskjeder om at søppel skal ut hver dag,skittentøy legges på vaskerom osv osv,men det når ikke inn.

Han er en snill gutt og alt det der,men nå nekter jeg søsken å gå opp til han pga alt griset. Klarer ikke tanken på at de skal sitte i den senga.

Eh... du lar ikke barna dine sitte i en seng fordi det ikke er blitt skifta sengetøy på to uker...?

Anonymous poster hash: 6318e...d08

Skrevet

Eh... du lar ikke barna dine sitte i en seng fordi det ikke er blitt skifta sengetøy på to uker...?

Eh.... 2 + 3 = 5 .

I og for seg ikke uhyggelig lenge uten å skifte, men hvis alt rundt også er skittent blir det straks ganske mye eklere.

Anonymous poster hash: 8a8fc...3fa

Skrevet

Eh.... 2 + 3 = 5 .

I og for seg ikke uhyggelig lenge uten å skifte, men hvis alt rundt også er skittent blir det straks ganske mye eklere.

Anonymous poster hash: 8a8fc...3fa

Sorry, leste at han hadde flyttet inn for tre uker siden.

Fortell ham i klartekst at om han ikke ordner rommet sitt så hyrer dere inn ukentlig vaskehjelp - på hans regning.

Skrevet

Har du bare lagt det inn, eller har du bedt ham skifte også?

Jeg hadde ikke latt det passere, men spurt ham om han behøvde å vises hvordan han enkelt gjorde det, og ellers sagt at han må gjøre det en av de neste dagene.

Skrevet

Har du bare lagt det inn, eller har du bedt ham skifte også?

Jeg hadde ikke latt det passere, men spurt ham om han behøvde å vises hvordan han enkelt gjorde det, og ellers sagt at han må gjøre det en av de neste dagene.

Jeg la et rent sengeskift inn til han,mannen min ba han om å skifte uten at det har blitt gjort. Hos moren er det hun som gjør alt for han,men han vet at her må han gjøre ting selv. Jeg trodde at det ville bli bedre når han ble voksen,men så feil tok jeg.

Jeg skal ikke si noe om det før vi kommer til desember har jeg bestemt meg for.

Skrevet

Kan ikke faren få klikke litt, da? Jeg synes vel det er på sin plass å stoppe ham i døra og forlange at søpla blir kastet før han får gå ut. Jeg vet dere ikke har mange sanksjonsmuligheter mot en 20-åring, men om dere ikke har satt hardt mot hardt tidligere, er det i alle fall verdt et forsøk nå.

Min sønn hadde ikke fått et øyeblikks fred og ro eller et eneste måltid før det hadde vært noenlunde rent og fritt for søppel. Jeg hadde fotfulgt ham og mast til det rablet for ham. Men jeg hadde gjort det da han var i barneskolen, og håpet det hadde blitt rutine for ham lenge før myndighetsalder.

Skrevet

Dumt spørsmål, kanskje.... du skriver at moren har gjort alt for ham tidligere. Vet han hvordan han skal skifte på senga?

Jada, jada, han er så gammel at han burde visst det for mer enn et halvt liv siden, men har hørt om tilfeller som rett og slett ikke visste det pga. mødre som hadde oppført seg som tjenere.

Jeg synes dere må ta et nytt oppgjør med ham. Fortell ham at dere gjerne har ham boende hos dere til han er ferdig med studiene, MEN at det forutsetter at han følger reglene dere setter. Og da må dere nesten sette alt ned på papiret og gjøre det til en kontrakt mellom dere.

F.eks. MÅ han rydde og ordne rommet hver uke, skifte på sengen hver uke eller annenhver uke, x antall dusjer i uken, skifte klær så og så ofte (om han er veldig uhygienisk), kaste søppel, rydde tallerkener og glass fra rommet daglig osv.

I tillegg må dere sette opp andre plikter han skal ha i huset. Siden han tydeligvis ikke har lært noe av dette hos sin mor, så tror jeg dessverre at dere også må ta jobben med å lære ham opp ordentlig i dette.

Det kan kanskje være enklere om dere som familie går sammen om det, at dere alle f.eks. lørdag morgen kl. 10 går sammen om å vaske huset. Alle barna tar hver sine rom, dere roterer på å lære barna å sortere klær og sette på vask sammen med dem, lærer dem at å støvsuge også betyr å ta i hjørner og under sofaene osv., at sofaen må støvsuges innimellom. Hvordan man vasker gulv, tørker støv, osv. osv. osv.

Gjør dere det til et felles prosjekt for hele familien så står det ikke like tydelig frem at han er problemet. Kanskje det kan gjøre ham litt mer velvillig innstilt?

I uken kan dere f.eks. ha en dag med hver av barna - også denne voksne sønnen - hvor du eller far lager middag sammen med dem. Da inkluderes de også i matlaging. Ha da også faste rutiner på hvem som rydder etter middag, bærer ut søpla osv.

Dette er jo en enorm belastning på dere, og jeg forstår frustrasjonene. Men om dere greier det, prøv om du og far sammen kan se på dette som et "Prosjekt Redd Sønnen". For en ting er sikkert, om han ikke lærer seg normal hygiene nå, så kommer han aldri til å få et fungerende forhold til en dame noen gang. Den perioden dere har foran dere nå er absolutt siste sjanse til å redde ham fra en ensom tilværelse i fremtiden.

Du er ikke slem, du er frustrert, og det med god grunn. Og jeg tror du også bryr deg om stesønnen din, ellers hadde du insistert på å kaste ham ut for lenge siden.

Snakk først med din mann, se om dere kan se på det som et prosjekt for å redde sønnen hans, at det er siste sjanse. Og se om dere kan finne måter å gjøre det på som inkluderer ham mer enn det setter ham utenfor som den vanskelige.

Og fungerer ikke det - da er det på sin plass å klikke i vinkel ;)

Anonymous poster hash: 53d1a...a20
Skrevet

Dumt spørsmål, kanskje.... du skriver at moren har gjort alt for ham tidligere. Vet han hvordan han skal skifte på senga?

Jada, jada, han er så gammel at han burde visst det for mer enn et halvt liv siden, men har hørt om tilfeller som rett og slett ikke visste det pga. mødre som hadde oppført seg som tjenere.

Jeg synes dere må ta et nytt oppgjør med ham. Fortell ham at dere gjerne har ham boende hos dere til han er ferdig med studiene, MEN at det forutsetter at han følger reglene dere setter. Og da må dere nesten sette alt ned på papiret og gjøre det til en kontrakt mellom dere.

F.eks. MÅ han rydde og ordne rommet hver uke, skifte på sengen hver uke eller annenhver uke, x antall dusjer i uken, skifte klær så og så ofte (om han er veldig uhygienisk), kaste søppel, rydde tallerkener og glass fra rommet daglig osv.

I tillegg må dere sette opp andre plikter han skal ha i huset. Siden han tydeligvis ikke har lært noe av dette hos sin mor, så tror jeg dessverre at dere også må ta jobben med å lære ham opp ordentlig i dette.

Det kan kanskje være enklere om dere som familie går sammen om det, at dere alle f.eks. lørdag morgen kl. 10 går sammen om å vaske huset. Alle barna tar hver sine rom, dere roterer på å lære barna å sortere klær og sette på vask sammen med dem, lærer dem at å støvsuge også betyr å ta i hjørner og under sofaene osv., at sofaen må støvsuges innimellom. Hvordan man vasker gulv, tørker støv, osv. osv. osv.

Gjør dere det til et felles prosjekt for hele familien så står det ikke like tydelig frem at han er problemet. Kanskje det kan gjøre ham litt mer velvillig innstilt?

I uken kan dere f.eks. ha en dag med hver av barna - også denne voksne sønnen - hvor du eller far lager middag sammen med dem. Da inkluderes de også i matlaging. Ha da også faste rutiner på hvem som rydder etter middag, bærer ut søpla osv.

Dette er jo en enorm belastning på dere, og jeg forstår frustrasjonene. Men om dere greier det, prøv om du og far sammen kan se på dette som et "Prosjekt Redd Sønnen". For en ting er sikkert, om han ikke lærer seg normal hygiene nå, så kommer han aldri til å få et fungerende forhold til en dame noen gang. Den perioden dere har foran dere nå er absolutt siste sjanse til å redde ham fra en ensom tilværelse i fremtiden.

Du er ikke slem, du er frustrert, og det med god grunn. Og jeg tror du også bryr deg om stesønnen din, ellers hadde du insistert på å kaste ham ut for lenge siden.

Snakk først med din mann, se om dere kan se på det som et prosjekt for å redde sønnen hans, at det er siste sjanse. Og se om dere kan finne måter å gjøre det på som inkluderer ham mer enn det setter ham utenfor som den vanskelige.

Og fungerer ikke det - da er det på sin plass å klikke i vinkel ;)

Anonymous poster hash: 53d1a...a20

Vi har gjort mye av det du skriver. Han vet hvordan han skifter på senga.

Jeg har vært i livet hans i 12 år og er oppriktig glad i han, og jeg har vært bekymret for han hele tiden.

Det har vært slik at han har rømt hjem til moren når krav har blitt stilt her, og hun har da ringt hit og kjeftet og smelt, så det har vært langt fra enkelt.

Jeg har en sønn som er like gammel,og da de ble tenåringer tok jeg de for meg og hadde en felles prat om hygiene. Sønnen min kom etterpå og hadde skjønt at jeg gjorde det felles så han andre ikke skulle bli brydd.

En gang da mannen kommanderte han i dusjen (16 år gammel),hørte vi dusjen gikk i en evighet. Mannen gikk for å se og fant gutten foran dataskjermen mens dusjen gikk. Han lot altså som at han dusjet!

Skal også sies at mine svigerforeldre alltid har tatt gutten i forsvar. Han har liksom aldri blitt stilt krav til annet enn her.

Jeg skal snakke med mannen i kveld å foreslå det du sier ift kontrakt osv. Ja jeg er kjempefrustrert. En ting er at han griser her,men hva med jobb,kjæreste osv. Jeg vil ikke ha han boende til han er langt oppi 30 årene heller.

Har ikke slike problemer med de andre barna,egne og felles. De dusjer,holder orden på rommene sine osv. Nesten så jeg begynner å lure på om han kan feile noe likevel.

Skrevet

Så 19-åringen som ble kastet ut hjemme er nå fylt 20 skjønner jeg.

Du sier som følger: Jeg skal sette på maskina om 10min, kan du gå opp og ta av sengetøyet ditt. ASAP! Kom ned til meg med det og så legger du på det jeg la frem til deg tidligere.

Gjør han ikke det, så står du over han til han er ferdig. Sett deg i respekt dame!

Anonymous poster hash: c4672...bd5

Skrevet

Litt sent å begynne å oppdra en mann på 20år. Hvor var foreldrene hans i barndommen da han burde lært disse tingene???

Anonymous poster hash: c602b...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...