Gå til innhold

Vanskelig situasjon med arbeidsutprøving gjennom NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en lege midlertidig som ikke kjente til hele sykehistorien min, og som gikk prinsippielt imot forslaget fra NAV om uføretrygd. Så NAV ordnet arbeidsutprøving for meg. Vi har hatt møte hos en arbeidsgiver som synes jeg ga et flott inntrykk og gleder seg å ta meg inn.

Jeg ser ikke syk ut, og jeg liker ikke å fokusere på sykdom. Jeg blir lett revet med når jeg får forslag om hva jeg kan gjøre. Det skal SÅ lite til før det lille håpet om et normalt A4-liv blusser opp i full fyr. Allerede før jeg har begynt i arbeidsutprøving, har jeg planlagt utdanning, sosiale ting på arbeidsplassen, ferier, ser for meg å ha normal økonomi etc. Men innerst inne vet jeg at dette neppe kommer til å bli en realitet, og jeg kommer til å møte nye skuffelser.

Jeg er eneforsørger for tre barn. Barna er på skole/barnehage, må kjøres dit, og det er fulltidsgeskjeftigelse å holde styr på alt, klær, matpakker, og diverse skole/bhg/fritidsaktiviteter. I dag bruker jeg dagen på å hvile og husarbeid frem til barna må hentes.

Jeg er veldig ofte syk på morgenen, men etter å ha tatt medisiner, så blir jeg bedre. Arbeidsgiver vil at jeg skal møte på jobb kl 8. Det er egentlig helt urealistisk. Jeg må sannsynligvis stå opp kl 4 for å få i meg medisiner og få kroppen til å fungere. Og når jeg står opp kl 4 så fungerer ikke hodet ordentlig neste dag. Også talen blir påvirket. Jeg sliter med å finne ord.

Jeg vet at jeg kommer til å bli frytelig lei meg om jeg ikke får til å fungere i arbeidsutprøvingen.

Finnes det ingen jobber hvor man kan jobbe 3-4 timer fra ca kl 10-11? Eller aller helst en arbeidsgiver som synes at det er helt greit at arbeidstakerne (i alle fall i arbeidsutprøving) kommer når de selv klarer?

Anonymous poster hash: cb98a...13d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar det 4 timer før medisinene virker?

Hvorfor må du kjøre og hente barna på skolen? Er det langt å gå eller for farlig vei har de rett på skyss.

Å finne en jobb der du kan komme og gå som du vil blir nok ikke lett. Du kan jo forsøke i en vernet bedrift.

Anonymous poster hash: 5e2c9...8be

Skrevet

Skal du ha utprøvning i en 100% stilling?

Det hørtes mye ut hvis nav allerede mener du er klar for å søke uføre.

Her ville nav ha meg i arbeidsutprøving. Jeg var på eldresenteret her nede og startet med 2t to dager i uken. Måtte gå ned til 30 min - 1 t etterhvert og nav sa jeg var ferdig avklart.

Anonymous poster hash: ad0c1...02e

Skrevet

Du er nesten i samme situasjon som meg. Jeg er også alene med tre barn, og nav planlegger nok arbeidsutrøving på sikt, men det spørs om legene vil det. Selv vet jeg ikke. Jeg ser også sugent etter et normalt liv hvor jeg kan svare når folk spør hva jeg gjør på, normal økonomi, ferier osv, osv. Men innerst inne vet jeg at det neppe kommer til å bli en realitet. Surt det er det :/

Men man må fokusere på ungene. Jeg kommer aldri i verden til å klare å følge dem opp hvis jeg skal inn i et arbeidsliv, og det siste i verden jeg vil, er å være en sånn mamma som bare ligger på sofaen når hun kommer hjem og som ikke orker å engasjere seg. Det blir jo valget mellom jobb og unger. Så viktig er det vel aldri med egen stolthet :) 

Hvis du ikke klarer å møte, må du ringe og si at du er syk. Evt få sykemelding. Ingen har noen gang fått noe godt ut av å presse seg gjennom en arbeidsutprøving. Det går utover familieliv, og det gir inntrykk av at du er friskere enn du egentlig er.

Som legen min sa: Uføretrygd trenger ikke være for evig, og det betyr ikke at du ikke kan jobbe.

Anonymous poster hash: 08452...448
Skrevet

Her ville nav ha meg i arbeidsutprøving. Jeg var på eldresenteret her nede og startet med 2t to dager i uken. Måtte gå ned til 30 min - 1 t etterhvert og nav sa jeg var ferdig avklart.

Hva gjorde du på eldresenteret? Måtte du komme kl 8 om morgenen? Eller kunne du velge når de 2 og etterhvert 1 timene skulle være på dagen? Vi har et eldresenter i bygda.

Skrevet

Sv nysgjerrighet; hva er din diagnose? Har du mange barn? Er du alene med dem? har du lang reisevei?

Skrevet

6 timer fra kl 8 om morgenen, to dager i uka. Jeg vet innerst inne at det er for mye, men jeg klarte ikke å gi uttrykk for at jeg ikke klarer mer.

Skrevet

Hva gjorde du på eldresenteret? Måtte du komme kl 8 om morgenen? Eller kunne du velge når de 2 og etterhvert 1 timene skulle være på dagen? Vi har et eldresenter i bygda.

Jeg jobber fra kl 11-13 og snakket med de eldre. Dette var et sted de har omsorgsboliger, så alle hadde sine egne små leiligheter.

Jeg stakk innom for å slå av en prat. Lederen hadde håpet å få igang høytleaing av avis, men det funket ikke.

Var veldig koselig

Skrevet

Sv nysgjerrighet; hva er din diagnose? Har du mange barn? Er du alene med dem? har du lang reisevei?

Tar det 4 timer før medisinene virker?

Hvorfor må du kjøre og hente barna på skolen? Er det langt å gå eller for farlig vei har de rett på skyss.

Å finne en jobb der du kan komme og gå som du vil blir nok ikke lett. Du kan jo forsøke i en vernet bedrift.

Anonymous poster hash: 5e2c9...8be

To av barna er barnehagebarn. 30 minutter å kjøre til barnehagen.

Skrevet

Jeg er alene med tre barn, ja. Faren bor langt avsted.

Skrevet

Du er nesten i samme situasjon som meg. Jeg er også alene med tre barn, og nav planlegger nok arbeidsutrøving på sikt, men det spørs om legene vil det. Selv vet jeg ikke. Jeg ser også sugent etter et normalt liv hvor jeg kan svare når folk spør hva jeg gjør på, normal økonomi, ferier osv, osv. Men innerst inne vet jeg at det neppe kommer til å bli en realitet. Surt det er det :/

Men man må fokusere på ungene. Jeg kommer aldri i verden til å klare å følge dem opp hvis jeg skal inn i et arbeidsliv, og det siste i verden jeg vil, er å være en sånn mamma som bare ligger på sofaen når hun kommer hjem og som ikke orker å engasjere seg. Det blir jo valget mellom jobb og unger. Så viktig er det vel aldri med egen stolthet :)

Hvis du ikke klarer å møte, må du ringe og si at du er syk. Evt få sykemelding. Ingen har noen gang fått noe godt ut av å presse seg gjennom en arbeidsutprøving. Det går utover familieliv, og det gir inntrykk av at du er friskere enn du egentlig er.

Som legen min sa: Uføretrygd trenger ikke være for evig, og det betyr ikke at du ikke kan jobbe.

Ja, det er det NAV som sa til meg. Ikke tenke på at uføretrygd skal være varig. Jeg synes det er kjempetrist å involvere en annen arbeidsplass. Det blir jo et sosialt selvmord, omentrent :/ Jeg synes jeg trenger den tia på dagen å hente meg inn for å kunne være den beste mammaen jeg kan. Vokste selv opp med en mor som lå på sofaen hele ettermiddagen.

Skrevet

Må du stå opp for å ta medisiner kl 4 da? Kan du ikke ha de på nattbordet, ta de kl 4 og sove videre et par timer til?

Anonymous poster hash: 4e24d...f5b

Skrevet

Må du stå opp for å ta medisiner kl 4 da? Kan du ikke ha de på nattbordet, ta de kl 4 og sove videre et par timer til?

Anonymous poster hash: 4e24d...f5b

Nei, det er kroppen som må komme i gang. Spise, drikke, røre meg. Justere medisiner ifht dagsform.

Skrevet

Jeg har vært i arbeidsutprøving, jobbet 10-14 hver mandag. Nå var jo dette i butikk da, så de åpnet ikke før ti. Saksbehandleren min var enig om jeg skulle begynne i det små. Og heller øke etterhvert om det gikk. Jeg klarte det dessverre ikke. Men foreslår at du tar en tlf til saksbehandler og forteller at du ønsker kortere dager i begynnelsen og mulig øke om det går bra.

Lykke til 👍

Anonymous poster hash: 36ca8...565

Skrevet

Jeg har vært i arbeidsutprøving, jobbet 10-14 hver mandag. Nå var jo dette i butikk da, så de åpnet ikke før ti. Saksbehandleren min var enig om jeg skulle begynne i det små. Og heller øke etterhvert om det gikk. Jeg klarte det dessverre ikke. Men foreslår at du tar en tlf til saksbehandler og forteller at du ønsker kortere dager i begynnelsen og mulig øke om det går bra.

Lykke til

Anonymous poster hash: 36ca8...565

Hva ble restarbeidsevnen din konkludert med å være?

Skrevet

Hvis du må stå opp kl fire for å få kroppen i gang for å kome på jobb kl åtte, for så å være dårlig dagen etterpå, betyr jo det at det å begynne så tidlig ikke vil fungere for deg. Jeg synes du bør satse på å stå opp i mer normal tid, hvis du har en god dag kan du kanskje rekke jobb til kl åtte? Hvis du trenger mer tid, ringer du arbeidsgiver og forteller at du ikke er i form og ikke kan komme enda, men at du nå har tatt medisiner, og håper at du kan komme om noen timer når de har begynt å virke. Det kan sikkert være ubehagelig å måtte ta den telefonen ofte, men på den måten syneliggjør du for nav hvordan helsen din egentlig er, noe som jo er poenget med arbeidsutprøving.

Anonymous poster hash: 1398c...4ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...