Gå til innhold

Populær sønn - sikkert et luksusproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert et luksusproblem, men jeg må lufte det litt allikevel fordi vi tenker vi kanskje må bremse ned litt.

Har en kjekk liten gutt som har begynt i 1 klasse. De er 9 gutter i klassen og fra dag 1 har lærer og SFO fortalt oss at han er en veldig populær lekekamerat. Det er jo hyggelig å vite. Han er ikke den tøffeste gutten i gata sånn fysisk, men han er inkluderende, høflig og veldig omsorgsfull og drar gjerne med seg i leken de som ellers faller litt utenfor (han er storebror og der har han vel det fra). Klart vi er stolte av ham for alle hans fine kvaliteter. Men nå har de jo startet mye med å være med hverandre hjem, og han får 1-2 invitasjoner hver eneste uke. Vi lar ham være med de andre, men med aktiviteter 2 dager i uken ser jeg nå at dette kanskje blir mye. Og vi har ikke kapasitet til å invitere alle i retur til oss. Samtidig ønsker jo ikke verken jeg, far eller gutten selv å si nei og avvise.

En gang annenhver uke er det jo hyggelig med "være med hjem" men ikke hele tiden.

Hvordan løser jeg dette?

Anonymous poster hash: 62efa...37e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mye å besøke to dager i uka? Synes ikke det høres uoverkommelig ut, akkurat.

Anonymous poster hash: 23a54...d73

Skrevet

To besøk i uken er ikke mye.. Må dere følge opp så veldig? Ordner ikke de mye selv? Sønnen min er ikke like populær- til tross for samme kvaliteter, men han har likevel besøk/er på besøk minst to ganger i uken.

Dersom dere mener det er for mye er det ingenting i veien med å si : i dag passer det ikke. Kom gjerne tilbake en annen dag.

Anonymous poster hash: a836b...19b

Skrevet

Det spørs litt på hvor lange besøkene er og om de gjør lekser tenker jeg.

Vi har hatt en fast besøkende en til to dager i uka et par år. De er nære venner og har da spist og gjort lekser. De gikk da også på samme aktiviteter og vi foreldre delte på å kjøre dem.

Anonymous poster hash: d0d0d...9c0
Skrevet

Altså, "jeg får ikke lov av mora mi" er knapt nok noen avvisning, det er kun en de facto begrensning i en førsteklassings verden. Sett noen personuavhengige regler som skal forhindre det (kun besøk på torsdager i oddetallsuker) og tadasvosj, problem løst.

Anonymous poster hash: 4a60c...211

Skrevet

Synes ikke to ganger i uka er mye. Da min gikk i første hadde hun med seg venner hjem nesten hver dag når hun ikke hadde aktiviteter hun skulle på. Når de går i første er de jo så store at de ikke trenger å passes på lenger :-)

Anonymous poster hash: 826ee...587

Skrevet

Synes ikke det er mye med besøk to ganger i uken.

Kan du ikke be om at de gjør lekser om han skal være med klassekamerater hjem?

Type xxx er så sliten på kvelden, fint om dere får gjort lekser når han er på besøk. Om han blir med hjem etter skolen og har sekken med så klart.

Skrevet

Jeg er uenig med de andre her, syns to ganger i uken var MYE!!

Men det er da bare å si at det ikke passer, og f.eks. si at på torsdager kan du ha med noen hjem.

Anonymous poster hash: 48a01...317
Skrevet

Synes heller ikke det er mye. Har to jenter som er et par år eldre, og her besøkes det og fås besøk i hvert fall 3-4 ukedager. I tillegg til helger. Synes bare det er koselig jeg, og er kjempeglad for at ungene har andre barn å leke med. Har bare en regel i ukedagene, og det er at lekser skal gjøres etter skolen uavhengig om de har besøk eller ikke.

Anonymous poster hash: 6661f...84e

Skrevet

Virkelig folkens, synes dere det er greit å bare ha en dag hjemme med lekser, ro og litt familietid i uka? Han er 6 år altså!

Men da er det vel jeg som er sær og unormal da 😜

hi

Skrevet

Jeg syns heller ikke 1-2 ganger i uka er mye. Er han borte til leggetid da eller? Går an å få han hjem sånn at man er sammen et par timer før leggetid. Han nærmer seg raskt en alder der vennene gradvis tar mer og mer plass, noe jeg mener det er utrolig viktig å legge til rette for. Ta det fra mammaen til en som ikke er populær: det er utrolig leit når invitasjonene ikke kommer.

Skrevet

Jeg synes to ganger i uka pluss aktiviteter er mye. Min førsteklassing er sliten etter en skoledag og sfo, har vært stor omstilling i høst. Her er det besøk ca en gang i uka, pluss venner som bor i nabohuset som kommer uplanlagt.

Skrevet

Nå har ikke jeg så store barn enda, men syns også besøk 2 ganger i uka i tillegg til aktiviteter høred mye ut. Da er det jo som du sier bare én dag med vanlig familietid per uke. Selv kommer jeg nok til å ha en "fast" besøksdag i uka, litt avhengig av hvordan vi bor osv. Er det mange barn i gata kan jo barna være ute, men da er de jo fortsatt hjemme på et vis. Må derimot barna fraktes og bringes blir fort ståa en litt annen.

Anonymous poster hash: 52ebb...b93

Skrevet

Ser virkelig ikke problemet jeg.

Nå er bare sønnen min 5 år men er jo deilig når vi har besøk å sønnen min har en å leke med.

De aktiviserer seg selv så merker ikke mye til de.

Anonymous poster hash: aa05b...b8b

Skrevet

Sønnen min er 8 nå, men passer godt beskrivelsen av din sønn, han har med seg 2- 3 kamerater hver dag en periode. Jeg pleier å si at de kan leke en time så reise hjem, innemellom spiser de middag her. Sønnen min har en aktivitet to ganger i uken, og lekser må man jo også ha tid til. Husk hi- du setter grensene, mitt råd er heller å begrense tiden på besøket.Sosial omgang er viktig det også.

Anonymous poster hash: 48c03...1f1

Skrevet

Virkelig folkens, synes dere det er greit å bare ha en dag hjemme med lekser, ro og litt familietid i uka? Han er 6 år altså!

hi

Nei, jeg synes egentlig ikke det er greit, men så ser jeg også hvor mye det betyr for sønnen min med disse vennene. Derfor har vi sagt at på fredager er det familietid med god middag osv. Resten av uka er det vennebesøk og ut/inn hos hverandre. Det er den veien det går uansett. Mye som forandrer seg når de begynner på skolen.

Anonymous poster hash: b40ba...c95

Skrevet

Personlig syns jeg organisert aktivitet 2 ganger i uka er mye for en 6 åring (i tillegg til skole, lekser og vennetid)..

Da jeg var 14, trente vi håndball 2 ganger i uka, syns det er litt galskap at en 6 åring har samme mengde aktivitet i uka.

Anonymous poster hash: 95b9c...c60
Skrevet

Familietid er ikke noe man pleier å sette av hele ettermiddager og kvelder til når barna blir så store.

Anonymous poster hash: ff5c4...b5e

Skrevet

Jeg tenker at dere får gjøre det som føles riktig for dere. Noen syns det er mye, noen syns det er helt greit. Hvis dere syns det blir for mye så si det ikke passer.

Skrevet

Vi får bare til det en gang i uka - maks. Flere årsaker til det, som f.eks. at vi er to pendlere og at disse vennene ikke bor i nabolaget, så det må kjøring/henting til. Vi er hjemme kl. 17 og da er det kun 2-3 timer til de skal i seng. Min datter er 6 år, og har et behov for å roe ned etter skolen også.

Du kjenner jo ditt eget barn best, så tenker at du må gjøre det som er riktig for dere uten å bry deg om hva vi andre mener.

Anonymous poster hash: 95e46...9f6
Skrevet

Her er sønnen med til noen eller har med noen hjem 3-4 dager i uken. Trodde det var helt normalt..?

Anonymous poster hash: 68808...87b

Skrevet

hi

De trenger jo ikke være der hele dagen da. Slutter de 12 kan de være hjemme til 14, feks. Eller er dette etter SFO..?

Skrevet

De trenger jo ikke være der hele dagen da. Slutter de 12 kan de være hjemme til 14, feks. Eller er dette etter SFO..?

Dette fleste går vel på sfo i første klasse? Det gjør de her ihvertfall. Når de er med noen hjem er det fra ca 16-1830/19. Kveldsmat og ett i seng når vi kommer hjem.

Anonymous poster hash: 443d1...18d

Skrevet

2 ganger iniks var ikke mye.

Lekser gjør de selvfølgelig sammen med besøket - uansett om de er her eller borte. Barn i skolealder ønsker ikke å prioritere "familietid". Jeg var vel knapt inne for annet enn middag da jeg gikk på barneskolen. Familietiden fikk vi i helgene og i ferier. Jeg skulle gjerne hatt barna hjemme og kost med de hver dag jeg men barn er barn. De ønsker å leke og være med venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...