Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 * Kunne han/hun spise selv? * Spiste han/hun mye? Var det perioder der han/hun ikke spiste i det hele tatt? * hvor mye melk fikk babyen? * hvordan var det med tannpussen? * hva slags leker var det populært hos din baby? * får babyen melk på natta? Min baby sier : hei, mamma, pappa, æsj som er tydelig ord. Er det lite? Ellers snakker han mye men det har liksom ikke noe sammenheng, hvis dere skjønner. Det er bare ldkdfkfjdueidnduidb hehe det går mye i slike ord også takatako ler meg i hjel hver gang. Min baby spiser veldig lite, drikker masse melk. Vi har enda ikke fått til med å pusse tennene! Føler meg elendig mor. Får melk om natta, fordi babyen spiser lite mat ellers den siste tiden. Fått mange tenner, rundt 14-16 tenner (noen av de er halveis ute) Å til slutt, vi har slutta med tran fordi han spyttet det ut hver gang. Det sluttet vi med rundt 9 mnd alder. Han løper og går så klart, men faller mye. Fordi han er for ivrig til å løpe. Anonymous poster hash: eed60...fd3
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Min er snart 16 mnd. Sier: Mamma, pappa, "navn til bror", hei, hadet, natta, pus, lys, æsj, nei, nam-nam, mat, mer, se,der, nese og øye. Spiser selv. Brød med hendene og middag med gaffel (men med en del gris da ) SPISER MYE!!!! 4 skiver bare i bhg... Melk: 180 på flaske på kvelden Tannpuss: Får det til sånn passe.... Hun liker det ikke særlig. Leker: Musikkleker, biler, dukker, lekeserviset og BØKER. Bøker er stor favoritt. Melk på natt: NEI. Sover gjennom natten. Om hun våkner får hun smokk og sovner igjen. Sover fra 19-20 til 07-08. Anonymous poster hash: e8775...289
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 Min er 13 mnd. Sier mamma, pappa, lys, takk, hadet, hei, nei, ja, dyrelyder som mø, bæ osv., nese, æsj, pus. Og skravler konstant! Spiser selv, litt gris når hun spiser med skje og gaffel enda men. Spiser helt normal mengde, men perioder hvor hun er litt "kresen". Får melk i glasset til brødmåltidene. Vann ellers. Tannpuss begynte vi med før tennene kom så det har hun vært vant til og det går fint. 10 tenner bare da. Ikke melk på natta, nattmat sluttet vi med ved ca 6 mnd. Lønner seg nok å kutte ned på melka så barnet orker mer mat... Anonymous poster hash: 91b4e...587
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #4 Skrevet 25. oktober 2016 Min er 13 mnd. Sier mamma, pappa, lys, takk, hadet, hei, nei, ja, dyrelyder som mø, bæ osv., nese, æsj, pus. Og skravler konstant! Spiser selv, litt gris når hun spiser med skje og gaffel enda men. Spiser helt normal mengde, men perioder hvor hun er litt "kresen". Får melk i glasset til brødmåltidene. Vann ellers. Tannpuss begynte vi med før tennene kom så det har hun vært vant til og det går fint. 10 tenner bare da. Ikke melk på natta, nattmat sluttet vi med ved ca 6 mnd. Lønner seg nok å kutte ned på melka så barnet orker mer mat... Anonymous poster hash: 91b4e...587 Glemte leker: Duplo, bøker, dukker, puslespill, kle seg ut, lekemat, leketlf, doktorsett Anonymous poster hash: 91b4e...587
PeppaPig Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 Min er snart 17 mnd og sier mamma, og gak-gak (kvakk kvakk). Skravler på sitt eget lille språk. Hun rister på hodet for nei og nikker for ja, men sier ikke ordene enda. Selv om hun ikke har mange ordene enda så er språkforståelsen der. Hun kan hente skoene mine i gangen om jeg ber henne om det, og slike ting. Hun spiser selv med gaffel og skje, og noen ganger med fingrene sine. Hun drikker fra glass i tillegg til tutekopp. Matlysten går opp og ned. I perioder spiser hun mer enn storesøster som er 7, mens andre perioder lever hun på luft. Hun får melk til frokost og kvelds, ellers drikker hun vann. Noen ganger får hun juice. Akkurat nå er det tannpuss under tvang. Jeg må holde henne nede og får da kjapt pusset tennene. Hun gaper dog velvillig når storesøster pusser tennene hennes. Hun liker å tegne, duplo, gå rundt med dukkevogn, kaste/sparke ball, se i bøker/bli lest for, og storesøsters barbiedukker er en stor hit, spesielt med barbies bobil (eller hva enn det er). Det er også stas å hjelpe til med husarbeid. Jeg sluttet å gi henne melk på natta rundt 9mnd alderen. Hun pleide å få kveldsflaske på 180ml før leggetid, men de siste ukene har hun ikke vært interessert i den så jeg slutter nok å tilby den nå.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 * Kunne han/hun spise selv? * Spiste han/hun mye? Var det perioder der han/hun ikke spiste i det hele tatt? * hvor mye melk fikk babyen? * hvordan var det med tannpussen? * hva slags leker var det populært hos din baby? * får babyen melk på natta? Min baby sier : hei, mamma, pappa, æsj som er tydelig ord. Er det lite? Ellers snakker han mye men det har liksom ikke noe sammenheng, hvis dere skjønner. Det er bare ldkdfkfjdueidnduidb hehe det går mye i slike ord også takatako ler meg i hjel hver gang. Min baby spiser veldig lite, drikker masse melk. Vi har enda ikke fått til med å pusse tennene! Føler meg elendig mor. Får melk om natta, fordi babyen spiser lite mat ellers den siste tiden. Fått mange tenner, rundt 14-16 tenner (noen av de er halveis ute) Å til slutt, vi har slutta med tran fordi han spyttet det ut hver gang. Det sluttet vi med rundt 9 mnd alder. Han løper og går så klart, men faller mye. Fordi han er for ivrig til å løpe. Anonymous poster hash: eed60...fd3 Lillesøster snakket i setninger da hun var 17/18 måneder. Ca 6 ord. Storesøster hadde akkurat begynt å lære masse ord, tipper hun kunne 20-50 på den tiden. Begge to stor spiste, begge var 14kg ved 18mnd Tann puss gikk greit Fikk melk på natta, de har begge to fått til ca 3 år. Leker (husker best lillesøster for hun gikk ikke i barnehage på den tiden) duplo, puslespill, dukker, på liksom lek (lekte ofte at vi hadde på liksom dyr etc som hun forklarte i detaljer. For eksempel den rosa krøllete hunden i bilen, de ti fuglene på soverommet etc) sparkesykkel, playdoh, leke kjøkken, og klatre, løpe etc. Anonymous poster hash: f0925...095
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #7 Skrevet 26. oktober 2016 Et barn på 17 mnd er ikke en baby! Mine har spiste selv fra ca 7-8 mnd. Med skje fra ca 12 mnd, men da med mye gris. Kumelk i kopp til frokost, lunsj og middag fra ca 12 mnd. De har aldri fått melk om natten etter at vi sluttet med amming om natta ved 7-8 mnd. Har pusset tenner morgen og kveld fra første tann Ofte med protester, men å slippe tannpuss er ikke et alternativ. Gutten er 18 mnd og kan kanskje 50 ord. Det kommer nye ord daglig nå. Men også mye helt uforståelig babbel. Jenta snakket I 3-5 ords setninger ved samme alder, men hun var veldig tidlig ute når det gjaldt språk. Anonymous poster hash: 3b6b0...136
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #8 Skrevet 26. oktober 2016 Min sa veldig lite da hun var 1,5 år. Nå er hun 2,5 år og det renner ut av henne (lange setninger med ganske kompleks sammensetning). Hun fikk pupp frem til 14 mnd. Hun har aldri fått melk på flaske. Drikker melk til frokost og i barnehagen. Tannpuss har vi holdt på med siden hun var 7 mnd og fikk sin første tann. En stund var det mye motstand, men nå går det veldig greit. Hun pusser selv om morgenen og vi foreldre pusser om kvelden. Anonymous poster hash: 1ea70...021
Blondzilla Skrevet 26. oktober 2016 #9 Skrevet 26. oktober 2016 Du kan ta det med ro med alt bortsett fra tannpuss. Dere MÅ pusse tenner!! De kommee til å råtne om dere ikke gjør det. Hold barnet fast og puss. Det er ikke hyggelig, men noe må man faktisk bare gjøre.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #10 Skrevet 26. oktober 2016 * Kunne han/hun spise selv? Ja. Spiser også med gaffel/skje * Spiste han/hun mye? Var det perioder der han/hun ikke spiste i det hele tatt? Matinntaket varierer veldig. Spiser masse innimellom og nesten ingenting. Går i perioder og etter dagsform * hvor mye melk fikk babyen? 2 dl vanlig kumelk hver kveld * hvordan var det med tannpussen? Pusser tenner morgen og kveld. * hva slags leker var det populært hos din baby? Leke ute er mest populært, da med å lage sandslott, sparkesykle eller sparke ball. Det gjøres selvfølgelig med mye hjelp. Inne er det å lage mat på lekekjøkken, mate hunden/bamsene/oss, bygge tårn av ulike klosser, kjøre på grillen, putte klosser i putteboksene og pusle, stille opp ting, kle av og på dukken * får babyen melk på natta? Nei. Av ord kan hun: mamma, navnet på hunden, tiss, bleie, tårn, en-to (teller), tomt, borte, mer, mat, nam, melk, lys, nese, munn, mormor, bil, se der, få den, min, nei, mhm/ja, vegg, tak, sitte, bade, ball, en hel del dyrelyder, hode, hår, fot, dekk, sove, dyne, pute, kattepus og ha det. Det varierer veldig fra barn til barn i denne alderen. Ser det veldig godt når barnet mitt er sammen med andre, mange virker eldre og noen yngre selv om de alle er ca 17 mnd. Ingenting å bekymre seg over. Barn forstår også ofte mye mer enn vi tror selv om de kanskje ikke prater så mye Anonymous poster hash: 2bd05...e6c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #11 Skrevet 26. oktober 2016 * Kunne han/hun spise selv? * Spiste han/hun mye? Var det perioder der han/hun ikke spiste i det hele tatt? * hvor mye melk fikk babyen? * hvordan var det med tannpussen? * hva slags leker var det populært hos din baby? * får babyen melk på natta? Min baby sier : hei, mamma, pappa, æsj som er tydelig ord. Er det lite? Ellers snakker han mye men det har liksom ikke noe sammenheng, hvis dere skjønner. Det er bare ldkdfkfjdueidnduidb hehe det går mye i slike ord også takatako ler meg i hjel hver gang. Min baby spiser veldig lite, drikker masse melk. Vi har enda ikke fått til med å pusse tennene! Føler meg elendig mor. Får melk om natta, fordi babyen spiser lite mat ellers den siste tiden. Fått mange tenner, rundt 14-16 tenner (noen av de er halveis ute) Å til slutt, vi har slutta med tran fordi han spyttet det ut hver gang. Det sluttet vi med rundt 9 mnd alder. Han løper og går så klart, men faller mye. Fordi han er for ivrig til å løpe. Anonymous poster hash: eed60...fd3 Ikke baby, BARN. 1,5 år, ikke 17 mnd. Og "ikke fått til med å pusse tennene" går ikke an, dere MÅ pusse tennene. Morgen og kveld. Anonymous poster hash: c448e...87a
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #12 Skrevet 26. oktober 2016 Min på 21 mnd sier ca 7 ord. Pappa, æsj, ja, nei osv. Motorisk er han ganske langt framme. Løper, hopper og kaster seg ut i alt med hele kroppen. Spiser mengder av mat, men ingen melk annet enn til måltid. Pusser tenner fint. Men nesten tvang enkelte dager. Anonymous poster hash: 0d862...6b4
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #13 Skrevet 26. oktober 2016 Min på 21 mnd sier ca 7 ord. Pappa, æsj, ja, nei osv. Motorisk er han ganske langt framme. Løper, hopper og kaster seg ut i alt med hele kroppen. Spiser mengder av mat, men ingen melk annet enn til måltid. Pusser tenner fint. Men nesten tvang enkelte dager. Anonymous poster hash: 0d862...6b4 Er også veldig selvstendig under måltid. Drukket fra vanlig kopp siden flaskene ble lagt bort. Da var han ett år. Anonymous poster hash: 0d862...6b4
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #14 Skrevet 26. oktober 2016 Mange spennende svar her :-) Dere som skriver at barna deres spiser med kopp? Altså barnet mitt kan også holde en kopp, men om han skal prøve å drikke fra den så havner alt bare på genseren eller gulvet 😝 Anonymous poster hash: eed60...fd3
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 Mange spennende svar her :-) Dere som skriver at barna deres spiser med kopp? Altså barnet mitt kan også holde en kopp, men om han skal prøve å drikke fra den så havner alt bare på genseren eller gulvet 😝 Anonymous poster hash: eed60...fd3 Spiser med kopp faktisk : skulle stå drikke fra kopp! En smule trøtt her Anonymous poster hash: eed60...fd3
PeppaPig Skrevet 26. oktober 2016 #16 Skrevet 26. oktober 2016 Mange spennende svar her :-) Dere som skriver at barna deres spiser med kopp? Altså barnet mitt kan også holde en kopp, men om han skal prøve å drikke fra den så havner alt bare på genseren eller gulvet 😝 Anonymous poster hash: eed60...fd3 Det er jo øving som må til. Litt vann i en kopp hver dag og plutselig en dag drikker hun mer enn hun søler. Vi bruker tutekopper også, men til middag får hun glass som alle andre (jeg har de små som er kjøpt på IKEA)
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #17 Skrevet 26. oktober 2016 Hadde kun dråper i koppen i starten. Økte mengde etterhvert som han behersket mer. Jeg er ingen fan av tutekopp, potte osv. Tenker at mine barn kan lære seg å gå på do og å drikke av vanlig kopp først som sist. Anonymous poster hash: 0d862...6b4
februarprins2013 Skrevet 26. oktober 2016 #18 Skrevet 26. oktober 2016 * Kunne han/hun spise selv? Ja * Spiste han/hun mye? Var det perioder der han/hun ikke spiste i det hele tatt? en god del, når han var så liten, nå er han en kresen gutt på snart 4* hvor mye melk fikk babyen? Han fikk ingenting* hvordan var det med tannpussen? hatet det,men fikk det gjort.* hva slags leker var det populært hos din baby? han elsket og elsker forsatt og puzzle, leke med bilder og duplo* får babyen melk på natta? det fikk han aldri og til sist en på 17mnd er ikke baby
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #19 Skrevet 26. oktober 2016 Et barn på 17 mnd er ikke en baby! Mine har spiste selv fra ca 7-8 mnd. Med skje fra ca 12 mnd, men da med mye gris. Kumelk i kopp til frokost, lunsj og middag fra ca 12 mnd. De har aldri fått melk om natten etter at vi sluttet med amming om natta ved 7-8 mnd. Har pusset tenner morgen og kveld fra første tann Ofte med protester, men å slippe tannpuss er ikke et alternativ. Gutten er 18 mnd og kan kanskje 50 ord. Det kommer nye ord daglig nå. Men også mye helt uforståelig babbel. Jenta snakket I 3-5 ords setninger ved samme alder, men hun var veldig tidlig ute når det gjaldt språk. Anonymous poster hash: 3b6b0...136 Guri, du har jo genier... Anonymous poster hash: 1c0c7...46a
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #20 Skrevet 26. oktober 2016 Da vår var 17 mnd hadde hun 320 ord uttalt korrekt. Jeg ble halshugd her inne "for det gikk ikke an". Vel: Før toårsdagen snakket hun helt rent og grammatikalsk korrekt i fulle setninger. SÅ det gikk altså an... Nå noen år senere, er hun fremdeles langt fremme språklig. MEN hun var jo ikke like rask på andre områder. Vår hadde da sluttet med nattmat for lenge siden. Favorittaktivitet var å bli sunget for (kanskje en grunn ti at språket ble bra tidlig). Det kunne en eller annen av oss gjøre i timesvis. Kan ikke helt huske hva som var favorittleken. Bortsett fra bamser. OG det har vært en favoritt i alle år. Tannpuss er noe man bare gjør. Det er ikke et valg. MEN det er jo også sånn at et barn på 17 mnd forstår ganske mye, så det å snakke med det er ganske lurt. Kanskje detter det inn noe? Anonymous poster hash: 966d7...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå