Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 At hvis hun vil ha min arbeidskraft tilgjengelig i lunsjen så skal lunsjen min være betalt. Det var slik inntil nylig, men nå vil hun ta bort den betalte lunsjen. Det hadde vært helt ok det, om jeg da ikke jobbet i lunsjen og fikk sitte i fred med maten de 30 minuttene. Men hun forventer fortsatt at jeg skal være tilgjengelig! Har godtatt at jeg ikke kan forlate jobben (selv om det også er feil hvis pausen er ubetalt), men jobbe store deler av lunsjen, attpåtil ubetalt, er ikke greit. Har vist frem både den ene og den andre forskriften. Men hun vil ikke forstå. Anonymous poster hash: adab1...f99
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Om lunsjen ikke er betalt så betaler ikke sjefen for å 'eie' deg og tiden din. Da eier du den selv og kan gjøre hva du vil - inkl. å forlate arbeidsplassen. Anonymous poster hash: 152cd...ad3
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 Ring og ta en prat med dem på arbeidstilsynet! Anonymous poster hash: 109c4...659
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #4 Skrevet 25. oktober 2016 Du kan be henne om å kontakte NHO for å oppdatere seg på reglene som gjelder. Trekt matpause er din tid og kun din tid. Du skal heller ikke binde deg til arbeidsplassen denne tiden. Anonymous poster hash: 73bd1...06c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #5 Skrevet 25. oktober 2016 Henvis til arbeidsmiljøloven § 10-1 og 10-9. Den sjefen din er forferdelig kunnskapsløs - eller veldig slu. Er du tilgjengelig for arbeidsgiver med telefon, kundebehandling, spørsmål, da skal du ha betalt for lunsjpausen. Hvis du ikke får betalt for lunsjpausen skal du på ingen måte måtte trenge å være tilgjengelig for arbeidsgiver. Forstår ikke leder dette kontakter du fagorganisasjonen din og/eller arbeidstilsynet. Anonymous poster hash: db2a0...22a
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #6 Skrevet 25. oktober 2016 Hun kan heller ikke bare forandre fra betalt til ubetalt pause uten videre. Jeg syns du bør kontakte fagforeningen din. Anonymous poster hash: 0d5bb...8f0
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #7 Skrevet 25. oktober 2016 Herregud, noen sjefer er frekke. Hører hun ikke på deg får hun høre på andre. Avhengig hvor du jobber ville jeg i første omgang kontaktet HR (de kan regelverket). Så verneombud, fagforening. Og ikke jobb i lunsjen fom i morgen. Anonymous poster hash: 54094...bae
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #8 Skrevet 25. oktober 2016 Hva som gjelder ang pausen din skal stå i din arbeidskontrakt. Det er ikke anledning til å "trekke tilbake" en betalt pause. I så fall er det en omgjøring av arbeidskontrakt og kan sees på som en endringsoppsigelse. Anonymous poster hash: af295...11b
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 Takk så mye for alle svar og tips! Da har jeg enda mer å slå i bordet med. Synes det blir så utrivelig med slike ting. Så hadde håpet på forståelse før jeg drar inn andre instanser.... Takk igjen! Anonymous poster hash: adab1...f99
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #10 Skrevet 25. oktober 2016 Takk så mye for alle svar og tips! Da har jeg enda mer å slå i bordet med. Synes det blir så utrivelig med slike ting. Så hadde håpet på forståelse før jeg drar inn andre instanser.... Takk igjen! Anonymous poster hash: adab1...f99 Forklar henne hvordan loven er - og si at om dette fortsetter så kommer du til å ta saken videre. En halvtime hver dag blir mye. Også er det prinsipielt viktig. Om du godtar ubetalt lunch vil kanskje andre kollegaer, den som eventuelt tar over din jobb etc kanskje måtte gjøre det samme. Er du organisert? Anonymous poster hash: b292c...6d5
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #11 Skrevet 25. oktober 2016 Vi er flere som motsetter oss dette. Ja vi er flere organiserte. Også noen som har tatt en tlf. med spm. Men det hjelper ikke selv om vi refererer til svaret.. Har hatt flere arbeidsgivere som er av samme oppfatning som hun jeg har nå. Skjønner ikke hva det er med de. Hvorfor skal jeg betale av min lønn for at vi skal ha et tilbud HELE åpningstiden. Takk for svar. Anonymous poster hash: adab1...f99
Gjest Hercule Poirot Skrevet 25. oktober 2016 #12 Skrevet 25. oktober 2016 Her er det jo bare å vise til lovgivningen. Sjefen din kan vel ikke heve seg over den?
Odine! Skrevet 25. oktober 2016 #13 Skrevet 25. oktober 2016 Hvis du blir forstyrret av jobb i pausen din, så skal du ha betalt for den.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #14 Skrevet 26. oktober 2016 Ville gått ut i lunsjen i ny og ne. Klager hun, så vis til kontrakten og lovverket. Anonymous poster hash: 0a0dc...00f
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 Du kan henvise til lovverket. Det er det eneste du kan gjøre. Du jobber ikke gratis og pausen er lovpålagt. Du får begynne å ta turen ut av huset når det er lunsj (kanskje noen flere som du kan alliere deg med?) Den avtalen om at du skal være der er ikke verdt noe så lenge du ikke har betalt lunsj, så den kan du bare blåse i. Du kan f.eks. si noe sånt "jeg lovte deg å være tilstede i lunsjen selv om jeg ikke fikk betalt for det, men jeg opplever at du har misbrukt dette og at jeg nå jobber oftere i lunsjpausen enn ikke. Jeg velger derfor å gå ut når det er lunsj. Hvis du er avhengig av å ha meg her, så må du nesten betale for min tilstedeværelse. Anonymous poster hash: a2d62...dec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå