Gå til innhold

Er julegaver essensielt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Javisst er det koselig med gaver, men jeg synes også det kan gå litt over styr og oppleves stressende. Samboer foreslo at vi skulle begynne å gi gaver til de to barna av ett vennepar av oss fra vårt barn på 2 år. Jeg er mer skeptisk siden jeg ikke liker å ha for mange gaver å kjøpe, men samboer mener det er viktig for barnet vårt å gi gaver for å bygge relasjoner og siden det er stas for barn med gaver.

Hva tenker du?

Gir deres barn på ca 2 år mange gaver til andre barn?

Anonymous poster hash: e9f90...e47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir ikke til venners barn. Prøver også å begrense hvem barna får gi til, men det er ikke lett. Synes det fort kan skli ut, og de fleste barn i dag får mer enn nok gaver på julaften.

Skrevet

Jentene mine på 7 og 9 år bytter gave med bestevenninnen din, det har de selv spurt om å få gjøre. Vi har da avtalt med foreldrene til disse at de kjøper en venninnegave til mellom 50 og 100 kr. Denne gaven velger de selv og er veldig stas å både gi og få

Ellers gir vi bare julegave til familie

Anonymous poster hash: 26417...b89

Skrevet

Vi gir ikke gaver til venners barn, kun ungenes venner når de selv begynnerr å snakke om det og det har vært først i skolealder.

Vi har valgt å gi noen gaver til en veldedig organisasjon, slik at ungene ser at det ikke er alle som får noe til jul eller som gleder seg til jul. Og med dette må de også de vurdere hvem av sine venner de skal gi gaver, for de får ikke gi til alle. De får gi til noen, så dette må de finne ut av selv.

Hadde min mann kommet med ett slikt forslag så hadde jeg sagt greit, men da får du fikse alle julegave så ordner jeg kun til deg slik som du pleier å gjøre hvert år. Da tror jeg pipen hadde fått en helt annen lyd, for han hater nemlig å ordne med gaver. Men det skal sies at han har blitt bedre, han har faktisk handlet noen ting til kalenderen til barnebarnet. Og vi har kjøpt noen julegaver sammen alt.

Anonymous poster hash: 82407...444

Skrevet

Jeg er litt delt her. Jeg gir ikke gaver til alle mine venners barn, men jeg har tre nære, gode venner, og vi gir gaver til deres barn fra våre, og omvendt. Disse tre vennene omtales som tanter og onkler, og barna har er nært forhold til både de voksne og deres barn. På mange måter er de som familie.

Jeg har selvfølgelig flere andre venner med barn, og de gir vi ikke gaver til.

Anonymous poster hash: c6d48...d3e

Skrevet

Jeg er litt delt her. Jeg gir ikke gaver til alle mine venners barn, men jeg har tre nære, gode venner, og vi gir gaver til deres barn fra våre, og omvendt. Disse tre vennene omtales som tanter og onkler, og barna har er nært forhold til både de voksne og deres barn. På mange måter er de som familie.

Jeg har selvfølgelig flere andre venner med barn, og de gir vi ikke gaver til.

Jeg vil også påpeke at relasjoner og vennskap ikke bygges opp av gaver, men av samvær og felles opplevelser/interesser. De fleste barn får uansett så mange gaver til jul at de ikke husker hvem de har fått hva av, spes ikke dersom den skal åpnes på julaften når dere antagelig ikke er sammen heller. En to-åring skjønner dessuten fint lite av dette.

Skrevet

De gir gaver, men da er det hjemmelagde gaver. F.eks et maleri/tegning de har laget, perlesmykke de har laget, trolldeigfigur osv.

Anonymous poster hash: 4a993...cba

Skrevet

Barna gir bare gaver de lager i bhg, altså 3-4 stk til foreldre og besteforeldre. Vi gir heller ikke til venners barn, kun til to som mannen er fadder til. Skal dere gi gave til de to barna synes jeg det bør være fra dere som en familie, ikke bare fra barnet. Og hvis det hovedsakelig er mannen som ønsker dette, får han kjøpe, pakke unn og levere!

Og gi dem et hint eller direkte beskjed om at dere kjøper gave. Jeg føler meg i alle fall dum hvis jeg plutselig får gave av noen som jeg ikke har kjøpt til.

Skrevet

Vi gir gave fra ungene til søskenparet til min nærmeste venninne, mine unger får også gave fra dem. Kjøper ikke noe dyrt, men ungene får velge en liten ting til ca hundre kroner. Kjøper ikke gaver til perifer familie, så blir uansett ikke så mange gaver.

Skrevet

Vi gir aldri gaver til noen utenfor familien som ikke gir til oss først. Det er ikke fordi vi ikke vil gi uten å få, men fordi mottaker som regel føler seg forpliktet til å gi noe tilbake. Og når vi ikke vet om de ønsker flere på gavelisten sin, eller om de kanskje allerede sliter med å få råd/tid til de gavene de allerede kjøper, så ønsker ikke vi å legge dette presset på noen.

Anonymous poster hash: ec2be...9a1
Gjest Antarctica
Skrevet

Gir ikke mange gaver utenfor familien. I alle fall ikke på vegne av toåringen. Det er typisk sånne gaver som drukner i et hav av leker...

Skrevet

Nei, det har vi ikke gjort.  Vi gir ikke gaver til venner av barna før de er gamle nok til selv å ville gi gaver.  Jeg har et par venninner jeg gir gaver til, vi har gjort det siden før vi fikk barn, men jeg gir ikke gaver til barn til venninner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...