Gå til innhold

4. klassing som ikke leser så godt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 5f5e6...f98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen tips for å bli bedre?

Hvor mye lese hver dag? Hva lese?

Har dere belønningssystem?

Hun skal kanskje utredes for dysleksi.

Skrevet

Om bøker virker avskrekkende kan kanskje Donald blad være noe. Datteren min likte ikke lese bøker, men hun kunne sitte lenge med Donald. Det ble en god del lesing av det, og fikk hun ikke teksten helt med seg var det hjelp i bildene, så hun opplevde det ikke som nederlag og kunne lese historiene. Det hjalp veldig på hennes leselyst og lesehastighet etterhvert - og da gikk det mye lettere med leselampe og bøker også.

Om du greier å finne noe hun er nysgjerrig på og liker å sitte med selv så tenker jeg at det er verdifull trening.

Anonymous poster hash: 92f56...251

Skrevet

Godt tips!

Skrevet

Finn bøker om et tema hun brenner for.

Mange er ikke såbegeistra for skjønnlitteratur. Det er det samme hva hun leser, bare hun leser. Det være seg faktabøker, aviser, tegneserier, hestebøker eller hjernedøde moteblogger for den del.

Anonymous poster hash: 9484e...ff3

Skrevet

Gutten min har slitt med lesing fra første klasse. Det er så slitsomt for ham (og oss), for vi må hele tiden hjelpe med skolearbeidet. Noe som hjalp et år på barneskolen, var da han falt hardt for Manga tegneserie-bøkene. Han leste mange bøker hver uke. (De har digre bilder og lite tekst.) Gøy for ham å kunne si at han hadde lest ei bok på en kveld :) Nå går det litt tregere. En stadig kamp for å få ham til å lese.

Frister med at han skal få noe han har lyst til, dersom han har lest så og så mange bøker på en høst. I sommer dro vi på ferietur, og han fikk lommepenger på turen som var løftet etter å ha lest et visst antall bøker.

Så prøver jeg å spørre hva bøkene handler om for å sjekke at han ikke lurer meg :) 

Klemmer til deg. Vet hvor slitsomt det er å følge opp dette. 

Anonymous poster hash: 55456...92c
Skrevet (endret)

- Bøker, tegneserier eller dataspill som fenger. 

- Få ord på hver side var et must her. Masse skrift gjorde at han ga opp før han hadde begynt og kastet boken i veggen. Få ord på hver side (måtte bla ofte) gjorde også at han fikk en følelse av å komme videre. 

- Lese annenhver setning eller annenhvert avsnitt.

- Øve masse på høyfrekvente ord (med belønning og personlig rekord).

- Korte leseøkter. Sett på klokken eller ta gode pauser. 

- Les masse for henne

Med dataspill mener jeg spill der man gjerne må lese litt tekst for å kunne vite hva man skal gjøre. Har glemt hvilket spill han spilte men det var pedagogisk lagt opp og man skulle løse diverse oppdrag.

Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Takk for fine svar! ☺️

Skrevet

Hei! Hun er som hun er. Hun skal ikke presses til masse lesing, det er det aller viktigste. Senk skuldrene og la lesingen gå sin gang.

Om hun sliter med lesing er press og tvangslesing det verste du og skolen kan gjøre. Utredning for dysleksi er fint, det kan hun være med på. Men å presse et barn som sliter med lesning til å lese hele tiden, virker ofte helt mot sin mening.

Du må forsikre henne at hun er helt god akkurat som hun er, og det at hun sliter med lesing er vanskelig for henne, men at alt kommer til å gå bra. Hun kan være jækla god på masse andre ting, og det er hun sikkert. Fokuser på det gode, trygg og støtt henne. For all del, sett ikke i gang et leseregime.

Skrevet

Du har jo helt rett...

Tenkt å sette igang med en skikkelig økt.. Men kanskje senke skuldrene og hjelpe henne med å finne morsomme ting på biblioteket..

Skrevet

Hei! Hun er som hun er. Hun skal ikke presses til masse lesing, det er det aller viktigste. Senk skuldrene og la lesingen gå sin gang.

Om hun sliter med lesing er press og tvangslesing det verste du og skolen kan gjøre. Utredning for dysleksi er fint, det kan hun være med på. Men å presse et barn som sliter med lesning til å lese hele tiden, virker ofte helt mot sin mening.

Du må forsikre henne at hun er helt god akkurat som hun er, og det at hun sliter med lesing er vanskelig for henne, men at alt kommer til å gå bra. Hun kan være jækla god på masse andre ting, og det er hun sikkert. Fokuser på det gode, trygg og støtt henne. For all del, sett ikke i gang et leseregime.

Veldig enig i dette! Øvelse gjør mester, men ikke overdriv. Det virker mot sin hensikt.

I tillegg til en sønn som har slitt med lesing, har jeg en datter som lærte å lese på veldig kort tid. Hun leser bøker hver eneste dag, helt frivillig. Bøker på flere hundre sider selv om hun bare går i 2. klasse.

Hun ble ikke supergod i lesing i full fart fordi hun leste mange bøker. Hun leser mange bøker fordi hun er supergod til å lese ;)

Noen trenger mer tid enn andre til å bli god i lesing, som med alle andre ting. Etter hvert som man blir bedre gir det også mer glede :) 

Skrevet

Gå på biblioteket ofte. La hun låne det hun vl selv. Tegn abonnement på Donald og Aftenposten junior, kjempemorsom lesing. Les høyt hver dag. Hør lydbøker. Hør hørespill. 

Lystbetont lesing er gull verdt.

Lykke til!!

Skrevet

Har dere sjekket synet? Noen ganger er det problemer med øynene som gjør at barn har problemer med å lese. Synsfeilen de da har blir ikke oppdaget hos helsesøster fordi de ser godt, men blir veldig slitne i øynene når de leser.

Anonymous poster hash: 63b0d...d7a

Skrevet

Jeg husker dessverre ikke hva den heter, men det er en tegneseriebok - en serie. Kjenner en 4.klassing som ikke leser så godt. Likevel gir foreldrene ham skikkelig tunge bøker og forlanger at han skal lese dem.

Jeg ga ham en slik bok og en på et tema han er kjempeinteressert i. Det var nesten vanskelig å få ham til å stoppe for å gjøre en aktivitet han hadde kjempelyst til å være med på.

Det viktigste er å finne noe barnet er interessert i å lese. Hva som helst. Enten det er oppskriften på å lage ett eller annet, tegneserier, eller noe på tema.

Anonymous poster hash: aeebd...968

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...