Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med legging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn på 5, 7 og 9 år.

Er alene med de, alle tre på damme rom.

Ønsker noen tips, råd, inspirasjon til leggerutiner.

Leser dere? Legger dere En og en? Flere samtidig? Leser i stua? På rommet? Får de lov og leke litt? Ha lyset litt på? Hvor lenge?

Ja, hvordan gjør dere det? Noen gode ideer?

Anonymous poster hash: 00abe...7d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine er 5, 7 og 10.

De to yngste deler rom og eldste har eget.

Jeg orker seriøst ikke å legge en og en. Da bruker jeg hele kvelden på det.

Spørs hvor sent det er, men om vi ikke rekker å lese bok legges alle tre samtidig. De to yngste med avslått lys for å sove og eldstemann får ligge og lese.

Om vi får tid til lesing, sitter vi gjerne hele gjengen i vår seng og leser før vi går over til det jeg skriver i avsnittet over.

Skrevet

Jeg har tre: en på 5, en på 11 og en på 13. 

Nå legger jeg hun på 5 år ca klokka 20 (blir fort nær 21...)

Når hun og jeg er ferdige på badet, sørger jeg for at han på 11 også får satt i gang med nattstellet og legger seg - for å lese. Jeg leser da for minsten - en liten stund. Vi ber så nattbønn. 

Eldstemann skal egentlig gjøre seg klar og legge seg 21, men det blir som regel også 21.30.

Rart når de klarer av nattastellet selv. Jeg ønsker at eldstemann skal legge seg tidlig slik at han får nok søvn, uten mobil/data på rommet og slik at han kan lese litt før han sovner. 

Halv ti og utover er det egentid.... altså sitte som et slakt i sofaen med macén på fanget og surfe før jeg stuper i seng. Gleder meg til en dag jeg får tid til å ikke være trøtt hele tida... 

Anonymous poster hash: 0183d...a9c
Skrevet

Mine er 6, 4 og 6 mnd. Vanligvis legger jeg mini og mannen de andre. Skal jeg legge alle alene steller jeg babyen mens de andre spiser, så hjelper jeg dem med tannpuss. Alle skal helst legges kl 19. Så følger jeg de eldste i seng, synger nattasang med baby på fanget, kos og klem og glad i deg. Fireåringen har en liten nattlampe. Han sovner på fem minutter. Eldste har full belysning på for han er så mørkredd. Ligger våken en god stund førhan sovner. Leker litt, kommer ned og klager på at det er for mørkt, tørst, sulten, kjedelig, bla bla bla. Jeg ammer babyen i søvn, og lander i sofaen rundt 19.30.

Anonymous poster hash: 64793...879

Skrevet

Mine er 6, 4 og 6 mnd. Vanligvis legger jeg mini og mannen de andre. Skal jeg legge alle alene steller jeg babyen mens de andre spiser, så hjelper jeg dem med tannpuss. Alle skal helst legges kl 19. Så følger jeg de eldste i seng, synger nattasang med baby på fanget, kos og klem og glad i deg. Fireåringen har en liten nattlampe. Han sovner på fem minutter. Eldste har full belysning på for han er så mørkredd. Ligger våken en god stund førhan sovner. Leker litt, kommer ned og klager på at det er for mørkt, tørst, sulten, kjedelig, bla bla bla. Jeg ammer babyen i søvn, og lander i sofaen rundt 19.30.Anonymous poster hash: 64793...879

Er ikke rart om han bruker en god stund på sovne hvis du legger han 19.00!

Han er 6 år å er ikke normalt at han legger seg så tidlig da!

Har selv en gutt på 5 år å han legger seg 20.00 å da sovner han fort.

Anonymous poster hash: e3288...bb9

Skrevet

De legger seg til ganske lik tid hele gjengen, 8-13 år. Sistemann på 14 år er oppe litt lengre. De første går på badet rundt klokken 19.45-20.00. Det er veldig ulikt hvor lang/ kort tid de bruker på badet, så selv om 13-åringen går på badet nesten samtidig som 8-åringen, så er eldste i seng mye senere. Men rutinene starter altså samtidig.

Når de er i seng skal de stort sett sove. Hvis de ikke var veldig raske den dagen, da kan de lese litt. To av barna deler rom, så yngste ligger ofte våken til den eldste av de to legger seg, selv om det blir litt seint for minsten.

Skrevet

Nå får du jammen gi deg! Ikke normalt å legge seg kl 19 du liksom. Veldig mange barn på 6 år er i seng på denne tiden. Både fordi det er anbefalt og fordi noen står opp tidlig og trenger de timene. Min unge er 7 år, og legger seg fortsatt kl 19. Nettopp fordi det er morgen kl 0610.

Anonymous poster hash: 58896...fe5

Skrevet

Jeg har en på 1 år og en på 8. 

Legger 1 åringen kl 19.00. Legger 8 åringen kl 20.30. De får kos og av og til en sang. Minste drikker melk i sengen, og jeg sitter der inne litt og koser på ryggen eller sånn. 

Anonymous poster hash: 6dc6e...db3
Skrevet

Nå får du jammen gi deg! Ikke normalt å legge seg kl 19 du liksom. Veldig mange barn på 6 år er i seng på denne tiden. Både fordi det er anbefalt og fordi noen står opp tidlig og trenger de timene. Min unge er 7 år, og legger seg fortsatt kl 19. Nettopp fordi det er morgen kl 0610.

Men de aller fleste sover minst til klokka sju...

Anonymous poster hash: 48b4d...f7e

Skrevet

Men de aller fleste sover minst til klokka sju...

Anonymous poster hash: 48b4d...f7e

Det avhenger av når foreldrene skal på jobb..

Her begynner vi begge sju.da er de oppe kl.6 for å få alle klar til vi må dra i bhg.

Anonymous poster hash: 2c6da...c4e

Skrevet

Min straks 6 åring legger seg også ca 19.. og står opp kl 06. Blir det mye tull på kvelden, blir han veldig trøtt og sutret dagen etter

Anonymous poster hash: 27c32...6c1

Skrevet

Hva er det du sier? Hva vet du om hva som er normalt og ikke. Barn har ulikt søvnbehov. Jeg har en 7 åring som legger swg mellom 19 og 19.30, sovner med en gang og sover 11-12 timer. Jeg har også en 6-åring som legger seg kl. 19, er hin lengre våken blir hun overtrøtt og alt blir et helvete.

Veldig bastant å påstå at det ikke er normalt. Det er like normalt som å legge seg kl.20!

Anonymous poster hash: 61c5b...c6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...