Gå til innhold

noen med allergibarn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får besøk av et barn som er allergisk mot egg og melk. For å si det mildt: utvalget i butikkene stinker!

Hvor kjøper dere mat? Sverige?

Anonymous poster hash: abbdd...e79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager mye selv fra bunn av. Men, kun intoleranse mot melk her da i tillegg til eggallergien. Så litt melk tåles.

Skrevet

Utvalget i butikken av allergivennlig hel- og halvfabrikata er kanskje dårlig. Lag maten fra bunn, så har du full kontroll. 

Anonymous poster hash: 2900c...fd2
Skrevet

Min har kraftig egg allergi og reagerer på melk også. Har ikke noe problem med å lage mat til han. Hverken mat eller kaker.

Det beste er å lage det meste fra bunnen og finne noe du kan bytte melken ut med. Jeg bruker mye kokosmelk. Kokosmelk gir fylde i kaker og kan erstatte egg der. Så jeg bytter ut egg og melk med en boks kokosmelk i en standar muffinsoppskrift. Som ett eksempel.

Du har soyamelk, havremelk, rismelk.

Blå Melange smør brukes mye.

Pasta uten egg og masse andre matvarer finnes uten egg, bare les nøye på innhold. Vi har ikke hatt egg i hus på år og lager alt fra vafler og pannekaker til vanlige middager og kaker uten egg og melk uten problemer. Men det lages fra bunn.

Anonymous poster hash: 53eba...5e1

Skrevet

Utvalget stinker ja, man må lage mye fra bunnen. Hvis du er på facebook, søk opp gruppen "barn med melkeallergi", der er det masse oppskrifter (også for uten egg, da mange med melkeallergi også reagerer på egg).

Forøvrig: havremelk er gull i matlaging og bakst. Og mange kakemiks-poser er fri for melk (litt usikker på egg, men tror noen skal være fri for det og)

Allergen skal alltid stå uthevet på matvarer, vær obs på at melk har mange ulike navn.

Og før du bruker soyamelk/soyaprodukt, sjekk om det tåles. Veldig mange melkeallergikere reagerer også på soya pga at proteinene er så like at kroppen tar feil.

Skrevet

...og vær obs på at barn under skolealder ikke skal ha rismelk.

Skrevet

Min har kraftig egg allergi og reagerer på melk også. Har ikke noe problem med å lage mat til han. Hverken mat eller kaker.

Det beste er å lage det meste fra bunnen og finne noe du kan bytte melken ut med. Jeg bruker mye kokosmelk. Kokosmelk gir fylde i kaker og kan erstatte egg der. Så jeg bytter ut egg og melk med en boks kokosmelk i en standar muffinsoppskrift. Som ett eksempel.

Du har soyamelk, havremelk, rismelk.

Blå Melange smør brukes mye.

Pasta uten egg og masse andre matvarer finnes uten egg, bare les nøye på innhold. Vi har ikke hatt egg i hus på år og lager alt fra vafler og pannekaker til vanlige middager og kaker uten egg og melk uten problemer. Men det lages fra bunn.

Anonymous poster hash: 53eba...5e1

Kunne du gitt meg oppskriften på muffins uten egg og melk? Sønnen går i bhg med disse allergiene og har snart bursdag.

Anonymous poster hash: dff6e...a1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...