Gå til innhold

Silikonfeminist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager den tabloide overskriften.

Vi har en diskusjon innad i jentegjengen, der de fleste mener at man ikke er ekte feminist/kvinnerettighetsforkjemper/godt forbilde dersom man er "full av" silikon, Botox og langt over gjennomsnittet interessert i mote og utseende. Jeg har også vært der, men tar meg stadig i å ha sans for for eksempel Sophie Elise. Det finnes også et par andre "gode" eksempler.

Meninger om dette, noen?

Anonymous poster hash: 2a5a0...380
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å utsette seg selv for unødvendig helserisiko for å følge samfunnets nåværende skjønnhetsidealer mener jeg ikke er forenelig med å være et godt forbilde for unge jenter.

De som gjør det kan selvfølgelig ha gode meninger rundt kvinnerettigheter og det å være gode forbilder, men det blir i beste fall selvmotsigende mtp. at ord og handlinger ikke stemmer overens.

Anonymous poster hash: 4802a...a91
Skrevet

Neeei. Godt forbilde? Nja.

Det er jo mange som ikke lever helt etter det som de ser som idealet. F.eks kan man mene at begge bør gjøre like mye husarbeid, men likevel ende opp med å gjøre alt selv hjemme og ha en mann som ikke bidrar med annet enn å produsere skittentøy. Jeg synes likevel at man har lov til å ha en mening om hvordan ting burde være.

Og om man har kroppen full av silikon, kan man likevel ha en mening om hvordan kvinner bør ha det i samfunnet.

Akkurat som at man kan være for miljøvern selv om man kjører bil.

Men når det er sagt, så har man, enten man liker det eller ikke, et ekstra ansvar når man er en offentlig person som mange (og sikkert spesielt mange unge jenter) ser opp til.

Jeg er litt todelt mht Sofie Elise. Jeg leser ikke bloggen hennes, men det at hun av og til bruker den til noe annet enn å vise fram løsvipper og utringning, gjør at jeg tenker at hun helt sikkert når fram til folk som aldri hadde giddet å sette seg inn i f eks hvorfor det ikke er bra med palmeolje. Og det er jo bra.

Men hun har jo et veldig kroppsfokus, og det trenger ikke akkurat unge jenter mer av. Og denne veldige selvdyrkingen med bilder fra alle vinkler som det ser ut til at mange slike bloggere har - det er jo veldig typisk for vår tid, men det tilfører vel ikke akkurat samfunnet vårt noe positivt.

Jeg mener likevel at man har lov til å ytre seg som feminist. Det er jo ikke akkurat en beskyttet tittel.

Skrevet

Man kan jo ha blitt feminist nettopp fordi man kjenner mye på de urimelige kravene spesielt kvinner møter til kropp og utseende. Dessuten er det litt ufeministisk (om jeg kan si det sånn) å rakke ned på kvinners valg når det gjelder utseendet, og la utseendet stå for hele personen. Det blir mere feil i mitt hode å ytre at man er for frihet og likestilling, samtidig som man forteller kvinner hvordan de skal ta seg ut, enn å ytre det samme, samtidig som man opererer seg og er opptatt av mote.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...