Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #1 Skrevet 24. oktober 2016 Etter leksene i dag skulle guttungen fortelle litt om skoledagen sin og begynner plutselig å gråte. "Mamma, hvorfor ville Gud at Abraham skulle drepe sønnen sin?" Guttungen bare fortsetter å ligge i armkroken min å gråte, han stammer frem innimellom at han trodde Gud var snill, at han ikke likte filmen som ble vist i timen på skolen osv.. Når jeg endelig har klart å roe han ned og han ligger på fanget mitt og ser på tegnefilm leser jeg meg litt opp på historien (for det trengtes) Jeg kommer over en artikkel om denne historien på 2.trinn og at læreren burde trå varsomt eller droppe fortellingen. Her har altså læreren til guttungen satt på en film og vist dem det han selv beskriver som grusomt. Han forteller også at de ikke hadde snakket om filmen i etterkant for det hadde det ikke blitt tid til.. Er det bare jeg som synes at dette ikke var helt riktig måte av læreren å løse dette på? Anonymous poster hash: 6e36e...951
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #2 Skrevet 24. oktober 2016 Uff da, stakkars. Hørtes ikke bra ut. Jeg ville nok gitt beskjed til læreren. Anonymous poster hash: 6fa1f...e3a
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #3 Skrevet 24. oktober 2016 Hva med å prate med læreren og ikke 100% anta at det 2 klassingen stemmer?? Synes du stakkarliggjør gutten veldig. Anonymous poster hash: 67c54...7a5
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #4 Skrevet 24. oktober 2016 Men, Gud i gamletestamentet ER jo ikke særlig snill. Abraham og Isak er jo en ting, syndefloden hvor Gud utrydder ALT bare fordi han kan er et annet eksempel. Og det finnes flere. Hva med å fortelle sønnen din at sånn var Gud? Anonymous poster hash: 6d0d5...61e
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #5 Skrevet 24. oktober 2016 Uff da, stakkars. Hørtes ikke bra ut. Jeg ville nok gitt beskjed til læreren. Anonymous poster hash: 6fa1f...e3a Ja, tenkte jeg skulle snakke med hun. Men ville ha litt flere synspunkter Anonymous poster hash: 6e36e...951
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #6 Skrevet 24. oktober 2016 Hva med å prate med læreren og ikke 100% anta at det 2 klassingen stemmer?? Synes du stakkarliggjør gutten veldig. Anonymous poster hash: 67c54...7a5 Ja, jeg skal snakke med hun. Når det kommer til hva guttungen sier stoler jeg på haneglelakk, han har aldri gitt meg noen grunn til å ikke stole på hva han forteller om skoledagen sinå, og desverre er det mange ganger slik at læreren ikke har tilstrekkelig med tid til å gå igjennom alt. Jeg stakkarsliggjør ikke guttungen, men han er følsom og tenker mye, mange barn som er sånn! Synes kanskje du burde ha ett litt større grunnlag for en slik påstand!! Anonymous poster hash: 6e36e...951
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #7 Skrevet 24. oktober 2016 Dette hørtes ut som en alt for sterk historie å fortelle til en 7-åring. Den historien handler jo om lojalitet og om selvoppofrelse, og frykt og store filosofiske temaer. Det er langt utenfor en 7-årings kompetanseområde å klare å forholde seg til slike intellektuelle og følelsesmessige diskusjoner. Det der er jo egentlig en historie som hører hjemme i videregående skole. Anonymous poster hash: d113f...179
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #8 Skrevet 24. oktober 2016 Men, Gud i gamletestamentet ER jo ikke særlig snill. Abraham og Isak er jo en ting, syndefloden hvor Gud utrydder ALT bare fordi han kan er et annet eksempel. Og det finnes flere. Hva med å fortelle sønnen din at sånn var Gud? Anonymous poster hash: 6d0d5...61e Takk for inspill. Joda, Gud er ikke en veldig hyggelig fyr i det gamle testamentet, men det er ikke alltid like lett for en på 7år å forstå dette. Derfor synes jeg det er litt på kanten å vise en film om dette til så små barn. Når jeg lærte om slikt på skolen var det via bøker og at læreren fortalte, ikke filmer. Å fortelle at "Gud ikke var snill i starten" er ikke alltid så enkelt å forstå for de minste. Anonymous poster hash: 6e36e...951
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #9 Skrevet 24. oktober 2016 Dette hørtes ut som en alt for sterk historie å fortelle til en 7-åring. Den historien handler jo om lojalitet og om selvoppofrelse, og frykt og store filosofiske temaer. Det er langt utenfor en 7-årings kompetanseområde å klare å forholde seg til slike intellektuelle og følelsesmessige diskusjoner. Det der er jo egentlig en historie som hører hjemme i videregående skole. Anonymous poster hash: d113f...179 TAKK! Det er det samme jeg mener En ting hadde vært om de snakket om det, men å vise en film og ikke ha tid til å skildre det etterpå synes jeg blir veldig feil. Godt at noen er enige med meg Anonymous poster hash: 6e36e...951
Gjest Antarctica Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 Stem på partier som vil rydde i KRLE-undervisningen
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #11 Skrevet 24. oktober 2016 TAKK! Det er det samme jeg mener En ting hadde vært om de snakket om det, men å vise en film og ikke ha tid til å skildre det etterpå synes jeg blir veldig feil. Godt at noen er enige med meg Anonymous poster hash: 6e36e...951 Værsågod ☺️😉 Vil bare legge til at jeg er kristen selv, og synes religionsundervisning i skolen er fint (inkl. andre religioner). Jeg tror ikke man blir mer åpen og forståelsesfull av å feie religionen under teppe og late som om den ikke finnes. Men dette er ikke måten å servere den til barn. Det er trist. De store filosofiske og etiske temaene må presenteres for barn på en måte de kan forstå og ha et forhold til og som gir mening til dem. Det er veldig trist at folk som er "religiøse analfabeter" er de som skal lære den kommende generasjonen om religion. Anonymous poster hash: d113f...179
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #12 Skrevet 24. oktober 2016 Værsågod ☺️😉 Vil bare legge til at jeg er kristen selv, og synes religionsundervisning i skolen er fint (inkl. andre religioner). Jeg tror ikke man blir mer åpen og forståelsesfull av å feie religionen under teppe og late som om den ikke finnes. Men dette er ikke måten å servere den til barn. Det er trist. De store filosofiske og etiske temaene må presenteres for barn på en måte de kan forstå og ha et forhold til og som gir mening til dem. Det er veldig trist at folk som er "religiøse analfabeter" er de som skal lære den kommende generasjonen om religion. Anonymous poster hash: d113f...179 Som ateist og krle-lærer må jeg si at faget i dagens form er utdatert. Ut med krle og inn med filosofi og etikk på et livsynsnøytralt grunnlag. Anonymous poster hash: c155d...f46
Gjest Antarctica Skrevet 24. oktober 2016 #13 Skrevet 24. oktober 2016 Som ateist og krle-lærer må jeg si at faget i dagens form er utdatert. Ut med krle og inn med filosofi og etikk på et livsynsnøytralt grunnlag. Anonymous poster hash: c155d...f46 Helt enig. Trosopplæring skal foregå i familiens regi, med trossamfunnets veiledere.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #14 Skrevet 24. oktober 2016 Helt enig. Trosopplæring skal foregå i familiens regi, med trossamfunnets veiledere. Tiltredes! Anonymous poster hash: c155d...f46
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #15 Skrevet 25. oktober 2016 Værsågod ☺️😉 Vil bare legge til at jeg er kristen selv, og synes religionsundervisning i skolen er fint (inkl. andre religioner). Jeg tror ikke man blir mer åpen og forståelsesfull av å feie religionen under teppe og late som om den ikke finnes. Men dette er ikke måten å servere den til barn. Det er trist. De store filosofiske og etiske temaene må presenteres for barn på en måte de kan forstå og ha et forhold til og som gir mening til dem. Det er veldig trist at folk som er "religiøse analfabeter" er de som skal lære den kommende generasjonen om religion. Anonymous poster hash: d113f...179 Jeg er veldig enig med deg, barn skal lære om religion men det er som du sier viktig at det blir lagt frem på en måte de forstår. Selv er jeg ikke religiøs, men åpen for at vi er forskjellige med forskjellige syn Læreren til guttungen er ikken slik jeg ser det veldig religiøs, jeg tror mer det går på at hun er uerfaren (kom rett fra skolebenken og tok 1.klasse i fjor) Veldig godt med gode innspill fra dere her inne Igjen, takk Anonymous poster hash: 6e36e...951
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #16 Skrevet 25. oktober 2016 Som ateist og krle-lærer må jeg si at faget i dagens form er utdatert. Ut med krle og inn med filosofi og etikk på et livsynsnøytralt grunnlag. Anonymous poster hash: c155d...f46 Joda, jeg er ikke religiøs jeg heller. Men jeg synes det er viktig at barn lærer om dette men ikke på en måte som skal få dem religiøse, det er ikke skolen sitt ansvar, men hver enkelt familie å bestemme selv. det aller viktigste er at all den brutaliteten som kommer frem i religion blir lagt frem på en skånsom måte, og at kanskje de verste historiene blir spart til ungdomskolen. Veldig fint med innspill fra en lærer Anonymous poster hash: 6e36e...951
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #17 Skrevet 25. oktober 2016 Joda, jeg er ikke religiøs jeg heller. Men jeg synes det er viktig at barn lærer om dette men ikke på en måte som skal få dem religiøse, det er ikke skolen sitt ansvar, men hver enkelt familie å bestemme selv. det aller viktigste er at all den brutaliteten som kommer frem i religion blir lagt frem på en skånsom måte, og at kanskje de verste historiene blir spart til ungdomskolen. Veldig fint med innspill fra en lærer Anonymous poster hash: 6e36e...951 De verste historiene? Så ungene skal gå i 8 klasse før de lærer at Jesus hang på korset? Alle unger reagerer forskjellig på ting, vi i skoleområdet da jeg vokste opp lærte ALT om kristendommen fra svært ung alder og hadde ikke mareritt. Men jeg hadde en gang mareritt om Mummitrollet, skal mummitrollet da bare vises fra ungdomsskolen av? Anonymous poster hash: 34dfe...7e2
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #18 Skrevet 25. oktober 2016 Hmm. Hadde ikke slike reaksjoner her hjemme hos oss. Det kan være læreren fortalte om dette på en måte som gjorde at barnet ditt reagerte. Barnet ditt må imidlertid leve et ganske beskyttet liv - og det er jo bra. Mange barn i den alderen har allerede spilt voldsspill og sett ganske voldsomme filmer (tegnefilmer og annet). Vårt barn hadde vært eksponert for grov vold gjentatte ganger på skolen helt fra første klasse heldigvis ikke selv uttsatt for det) blant klassekameratene blant annet. Anonymous poster hash: 4d1c3...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå