Gå til innhold

Noen som kan si meg noe om denne ringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk den av min farmor sammen med noen andre smykker. Det er 585 gull og gravert med EKH H 70. Foran står det S (et tegn?) O.  Snur jeg den står det OTS men da står teksten inni ringen opp ned ift den foran. Vet ikke hva som blir riktig. Har prøvd å google initialene men finner absolutt ingen svar. Noen som vet hva slags ring dette kan være? Rimelig sikker på at det er en herrering :)

Anonymous poster hash: e1686...55b

post-42-0-57328300-1477296295_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det ser ut som tre bokstaver. Symbolet i midten er ikke en T, for da ville den ha vært i samme "font" og størrelse som de andre.

Var hun losjemedlem?

Anonymous poster hash: 4a01f...921

Skrevet

Jeg mener det finnes en losjeorden som heter Sunnivaordenen. Noe med Odd Fellow?

Skrevet

Oslo Tekniker Samfund? (Studentorg. på ingeniørstudiet)

Anonymous poster hash: 04ce2...093
Skrevet

Syns ikke det ser ut som tre bokstaver. Symbolet i midten er ikke en T, for da ville den ha vært i samme "font" og størrelse som de andre.

Var hun losjemedlem?

Nei absolutt ikke. Oldefaren min var politisjef i Oslo og sjef for ridende politi i tillegg til at han startet politiets idrettsforbund. Men bokstavene stemmer ikke overens. Ingen andre på den siden av slekta som har vært medlem i noe eller gjort noe "stort". Skal sjekke ut det som ble nevnt her :) Men så er det bokstavene inni også.. EKH og h 70. Virker ikke som en personlig inngravering. Hadde det vært initialer hadde det jo vært punktum mellom bokstavene?

Skrevet

Nei absolutt ikke. Oldefaren min var politisjef i Oslo og sjef for ridende politi i tillegg til at han startet politiets idrettsforbund. Men bokstavene stemmer ikke overens. Ingen andre på den siden av slekta som har vært medlem i noe eller gjort noe "stort". Skal sjekke ut det som ble nevnt her :) Men så er det bokstavene inni også.. EKH og h 70. Virker ikke som en personlig inngravering. Hadde det vært initialer hadde det jo vært punktum mellom bokstavene?

Nei, ikke i smykker. Da står bare bokstavene.

Skrevet

Det som står inni kan være et stempel fra produsenten av ringen.

Skrevet

Jeg mener det finnes en losjeorden som heter Sunnivaordenen. Noe med Odd Fellow?

Den kvinnelige delen av Odd Fellow logen heter Rebekkalogen. Den første avdelinge for Rebekka søstrene var St.Sunniva som ble instituert 28.mai 1909 i Kristiania. 

Anonymous poster hash: 73ed6...e7e

Skrevet

Tok den med den på gullsmedforetningen her men de kunne ikke si noe de heller. 

Skrevet

Det står O S. (ikke S O for da står jo s opp/ned, ser dere ikke det?)

Skrevet

Tok den med den på gullsmedforetningen her men de kunne ikke si noe de heller.

Det jobber ikke noe gullsmeder på vanlige butikker. Se om du finner ett verksted i nærheten, eller bare ring ett verksted og hør 😊 Har det noe tilknytning til plassen du bor på er den ofte lokalt laget.

F.eks høyskoleringen i Trondheim er det kun ett verksted som lager.

Anonymous poster hash: 13fe0...85b

Skrevet

Det er en losjering, uten tvil. Google losjering så ser du. Inni er det sikkert gullsmeden som har sine initialer i tillegg til 585-stempelet.

Anonymous poster hash: 4bc39...39f

Skrevet

Det står O S. (ikke S O for da står jo s opp/ned, ser dere ikke det?)

Litt enig med denne.

Skrevet

Litt enig med denne.

Enig. Nederste bue på S-en bør være størst

Skrevet

Kan være studentforeningsring også.

Anonymous poster hash: d57f2...ea9

Skrevet

Oslo Tekniker Samfund? (Studentorg. på ingeniørstudiet)

Anonymous poster hash: 04ce2...093

Tror det er denne. Ganske sikker på at det er en ingeniør-ring nå etter en god del googling 😁

https://www.samfunnet.no/hinring

• 4 år senere...
Skrevet

Dette er en ingeniør ring. Jeg har selv en slik. Dokumetereres den gang av eksamen bestått og uttalelses til gullsmed. Kostet den gang 82 ca kr7500 

image.jpg

Skrevet
Stein55 skrev (1 time siden):

Dette er en ingeniør ring. Jeg har selv en slik. Dokumetereres den gang av eksamen bestått og uttalelses til gullsmed. Kostet den gang 82 ca kr7500 

image.jpg

Sånn hadde pappa også. Han ble utdannet ingeniør på femtitallet. 

Anonymkode: d4b28...305

Skrevet

Og du graver opp denne tråden fire år senere for å vise frem ringen din?

Anonymkode: f82e4...70a

Skrevet

Haha. Husker denne tråden så godt. Jeg lurte fælt på denne ringen selv. Så er den fra 2016?? Tiden flyr. 

Anonymkode: e4105...5a8

Skrevet

Tja. 
det var vel ingen som svarte rett?

Frihet til å si min mening!

losjering er det ikke. 
de fleste ingeniører tok i bruk en slik ring for å vise litt kunnskap. 
sivilingeniør tingen fra ntnu er en kule oppå en ring. 
mens master fra Amerikansk høgskole ser ut som en stor klump!

Skrevet
Stein55 skrev (14 minutter siden):

Tja. 
det var vel ingen som svarte rett?

Frihet til å si min mening!

losjering er det ikke. 
de fleste ingeniører tok i bruk en slik ring for å vise litt kunnskap. 
sivilingeniør tingen fra ntnu er en kule oppå en ring. 
mens master fra Amerikansk høgskole ser ut som en stor klump!

Jeg lurte på hvordan det hadde seg at du gravde opp denne tråden nå fire år etter? For å vise frem en ring som i beste fall er jålete Den er jålete den fra NTNU også, jålete og skrytete. Uten at det er noe å skryte av.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lurte på hvordan det hadde seg at du gravde opp denne tråden nå fire år etter? For å vise frem en ring som i beste fall er jålete Den er jålete den fra NTNU også, jålete og skrytete. Uten at det er noe å skryte av.

Jeg lurer mest på hva det gir deg å svare slik? Jeg tipper på et kraftig anfall av mindreverdighetskompleks 👍🏼

Anonymkode: d4b28...305

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men i all verden? Du virker jo helt idiot? Det er lov å svare på tråder uansett hvor gammel den er. Det er frivillig å gå inn i tråder og det er ikke greit å svare folk slik du svarer. Ta deg sammen. 

Anonymkode: e4105...5a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...