Gå til innhold

Hvordan kan jeg gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kuttet ut brus og sjokolade, og spiser relativt sunt, men jeg spiser nok for mye. Jeg rører på meg hver dag, men etter at hunden min døde har det ikke fristet med tur :( Har ikke personvekt pr idag, men ser på bilder at jeg har gått ned (og ser det på jakker :P ). Men jeg vil ned 20 kg til, dvs jeg veide 30 kg for mye og har nok gått ned 10 kg. Drikker vann, alltid (eller, farris eller taffelvann, men er ikke særlig med kalorier i det). Men jeg har et problem, jeg spiser stort sett ikke frokost. Eier ikke matlyst om morran med mindre det er snakk om noe som er usunt. 

Hjelper det hvis jeg spiser 5 ss havregryn+melk? Vil det øke forbrenningen? Hvor mye bør jeg røre på meg hver dag? Har et ødelagt ben, så kan ikke gå eller jogge milevis. Kan trene styrketrening, da. 

Har en 1-åring og føler meg klar for å trene igjen... Har vært mye nattevåk og minimalt med søvn, men føler at det går greit for tiden (selv om det var 4 oppvåkninger i natt :( )

Jeg har en litt spesiell diett pga mange matvareallergier, så jeg kan ikke ta meg et eple f.eks. Brød spiser jeg heller lite av. Men spiser mye middag. I går var middagen 3 poteter + 1 laksebit. Og saus. Det høres ikke mye ut, men sausen var tykk. Spiste også potetgull på kvelden.. Frokost var 1 kanelbolle på 4 cm i diameter :o (der kommer vi inn på at jeg ikke eier matlyst om morran med mindre det er noe usunt)

Anonymous poster hash: 69d81...d81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste frokost som funker for meg: nutrilett jordbærshake. Smaker som usunt jordbærgodis ;), får i gang kroppen, lages på 30 sekunder og drikkes enkelt ned.

Anonymous poster hash: e65b1...447
Skrevet

Eneste frokost som funker for meg: nutrilett jordbærshake. Smaker som usunt jordbærgodis ;), får i gang kroppen, lages på 30 sekunder og drikkes enkelt ned.

Anonymous poster hash: e65b1...447

Tåler ikke jordbær  :sur:  

Har de noen uten bær? :) 

Anonymous poster hash: 69d81...d81

Skrevet

Havregryn og melk er en super frokost det! 5 ss var kanskje litt lite, men begynn med det og så øker du etterhvert. Ha i f.eks litt bær eller frukt som du tåler. Blåbær er min favoritt. 1 dl gryn og 1,5 dl skummet melk + 2 ss bær pleier jeg å spise.

3 poteter til middag er jo kjempemye! Sender blodsukkeret ditt rett opp (det samme gjør bolle til frokost!). Ta heller mer laks hvis du er sulten. Og hvor er grønnsakene? 1 potet er mer enn bok til middag. Har du pasta/ris bør du begrense det også til 1 dl kokt vare. Velg fullkorn der du kan.

For mye karbohydrater i kosten sender signaler til kroppen om at den skal lagre fett. Da jobber du mot deg selv hvis du prøver å gå ned!

Noe trening kan alle klare! Løping er praktisk og enkelt, men passer ikke for alle. Svømming, gå turer, sykling? Kontakt en fysioterapeut eller personlig trener og få et opplegg som kan passe for deg. Det viktigste er at du gjør noe! Det finnes mange styrkeprogram på nett som du kan gjøre hjemme. Google f.eks "Gillian workout" eller "Yngvar trening".

Og kjøp deg en vekt. Vei deg én fast dag i uka eller annenhver uke. Det synes jeg er motiverende. Evt kan du bruke målebånd. Mål mage, hofter, rumpe, overarm og lår. Skriv det ned og mål hver mnd.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 12390...471

Skrevet

Dersom du har råd til det, ville jeg kjøpt en Fitbit (charge 2). Altså en aktivitetsklokke med tilhørende app. Jeg har fått et nytt liv omtrent etter at jeg kjøpte min. Den er virkelig verd hver eneste krone. Grunn:

*Den måler all aktivitet og jeg blir veldig motivert til å bevege meg mer når jeg ser at jeg er langt unna dagsmålet.

*Den gir en god oversikt over hvor aktiv jeg faktisk er, f.eks. beveger jeg meg mye mindre på jobb enn det jeg trodde, men mye mer når jeg gjør husarbeid.

*Som en del av app'en kan man loggføre all mat man spiser. Ved å veie de første gangene på den maten man spiser mest, får man en nøyaktig innføring over hvor mye man faktisk spiser.

*Når man logger all mat (husk å ta med olje/smør man ev. marinerer og steker i også), fr man opp en oversikt over kalorier inn vs. kalorier ut. Når jeg tidligere har forsøkt å slanke meg har jeg lagt meg på et tall, men alltid endt opp med å bli svimmel og sprekke fordi jeg er for sulten. Nå skjønner jeg jo hvorfor. På aktive dager trenger jeg mer mat enn jeg trodde, og nå kan jeg hver enste dag se hvor mye mat jeg trengr i forhold til hvor aktiv jeg er akkurat den dagen. Også for å gå ned i vekt. Man kan faktisk legge det inn som mål hvor fort man vil gå ned i vekt.

Jeg har veid ca 78 kg i i nesten 2 år og ikke klart å gå ned noe særlig selv om jeg synes jeg var aktiv og spiste ganske greit. Nå, etter klokken, har jeg fått meg mange, mange a-ha-opplevelser og har gått ned til 73,2 kg på ca 4 uker. Dette funker! :)

Anonymous poster hash: 8f152...5af
Skrevet

Jeg spiser en joghurt med litt havregryn og bær i til frokost, veldig lett å spise. Har f.eks blåbær og noen halve druer i sammen med havregrynene

Anonymous poster hash: 6ccd2...50a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...