Gå til innhold

Er jeg kravstor skole mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig kommentarer om mødre som forventer og krever altfor mye av lærere og bhg ansatte. Håper ikke jeg er en av dem, men vært artig å hørt andres mening. 😆

Jeg har en 1 klassing med en diagnose. Barnet blir fort bekymret og redd. Etter brannøvelse i starten av året er barnet nå blitt redd for røde brannvarselere og kan blandt annet ikke gå på do alene siden det er rød brannvarsler inne på skoledoen. Barnet må derfor ha med en voksen for å kunne gå på do i skoletiden.

Nå skal det være en øvelse i område her hvor det blir starta sirene (tyfonen), masse utrykningskjøretøy og skuespillere. Vet ikke hvor merkbart dette blir på skolen. Men har bedt om at de må være ekstra på vakt for mitt barn hvis barnet blir usikker og redd. Har også sagt at blir det for ille er det bedre at de ringer meg så kan jeg hente og ta barnet med hjem.

Men er jeg urimelig som forventer at de setter inn ekstra ressurs for å ta seg av mitt barn den dagen?

Anonymous poster hash: a38aa...b1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barnet ditt vedtak på ekstra ressurser? Hvis ikke forventer du for mye.

Anonymous poster hash: aa00e...305

Skrevet

Det høres ut som en dramatisk øvelse, og jeg håper de voksne er ekstra oppmerksomme på alle barna mens den pågår, spesielt de minste.

Anonymous poster hash: 39116...8d3

Skrevet

Har barnet ditt vedtak på ekstra ressurser? Hvis ikke forventer du for mye.

Anonymous poster hash: aa00e...305

Ikke ennå. Men ppt skal på banen nå. Og skolen har laget ett opplegg rundt barnet som går på ekstra pauser og at barnet er i mindre gruppe på kun 2 elever minst 40 minutter hver dag

Skrevet

Hvis barnet ditt ikke har vedtak på ekstra ressurser så synes jeg at du er kravstor hvis du mener at de skal ha en ekstra voksen på han den dagen.

Men synes læreren kan holde et ekstra øye med barnet ditt den dagen og ringe deg hvis læreren ser at barnet ditt bør hentes

Anonymous poster hash: 25831...c82

Skrevet

Det høres ut som en dramatisk øvelse, og jeg håper de voksne er ekstra oppmerksomme på alle barna mens den pågår, spesielt de minste.

Anonymous poster hash: 39116...8d3

Ja øvelsen er varslet både på post og på nett. Blir også sendt ut meldinger på øvelses dagen i morgen til alle som bor i område. Mener jeg hørte snakk om at det er 40 år siden sist de hadde så stor og omfattende øvelse. Sykehus og full pakke skal bære med på dette. Er gassøvelse. Og skolen ligger i luftlinje rundt 600-700 meter fra industri området.

Selvfølgelig må alle barna ivaretas, men noe blir fortere redde og får fortere angst i ettertid enn andre

Skrevet

Hvis barnet ditt ikke har vedtak på ekstra ressurser så synes jeg at du er kravstor hvis du mener at de skal ha en ekstra voksen på han den dagen.

Men synes læreren kan holde et ekstra øye med barnet ditt den dagen og ringe deg hvis læreren ser at barnet ditt bør hentes

Anonymous poster hash: 25831...c82

Jeg har sagt at de må bare ringe hvis situasjonen blir ille, jeg er hjemme i permisjon. Men hadde vært fint om de feks lærlingen på skolen kan ta seg litt ekstra av mitt barn i morgen. Lærlingen bruker å ha litt opplegg og pauser i løpet av dagen med mitt barn 3 dager i uka både på skolen og på sfo.

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg hadde holdt barnet mitt hjemme fra skolen denne dagen. Heller jobbet med litt skolearbeid hjemme. For å spare barnet fra en eventuell langsiktig redsel og for å spare lærer litt for ekstra stor påkjenning. Det kommer til å være så mye fokus på denne øvelsen på skolen uansett om så mye skal skje. Har vært med på en sånn øvelse på et rafineri for noen år siden, å det går ikke akkurat rolig og ubemerket for seg

Anonymous poster hash: 5b35f...7ae

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg hadde holdt barnet mitt hjemme fra skolen denne dagen. Heller jobbet med litt skolearbeid hjemme. For å spare barnet fra en eventuell langsiktig redsel og for å spare lærer litt for ekstra stor påkjenning. Det kommer til å være så mye fokus på denne øvelsen på skolen uansett om så mye skal skje. Har vært med på en sånn øvelse på et rafineri for noen år siden, å det går ikke akkurat rolig og ubemerket for seg

Har vært inne på tanken å reise bort med ungene den dagen. Men føler det blir feil å lære barnet at vi bare kan rømme fra ubehageligheter. Har god dialog med lærer om dette og ho vet de skal ha lav terskel for å ringe meg. Men tiltross for at de hadde 1 til 1 bemanning på barnet under brannøvelsen har barnet utviklet angsten.

Er så vanskelig å vite hva som er rett å gjøre.

Skrevet

Jeg tviler på at dere får en egen person bare på ditt barn, men at det er en lærer som blant annet har som oppgave å se ekstra etter ditt barn ville jeg forventet.

Anonymous poster hash: f84b5...20c

Gjest Antarctica
Skrevet

Har vært inne på tanken å reise bort med ungene den dagen. Men føler det blir feil å lære barnet at vi bare kan rømme fra ubehageligheter. Har god dialog med lærer om dette og ho vet de skal ha lav terskel for å ringe meg. Men tiltross for at de hadde 1 til 1 bemanning på barnet under brannøvelsen har barnet utviklet angsten.

Syns du virkelig det er "å lære barnet at man kan rømme fra ubehageligheter"?

Dette er jo en helt ny situasjon. Ikke en man vil møte jevnlig og "rømme" fra.

Skrevet

Synes det er mer kravstort å forvente en voksen følger barnet på do flere ganger dagen hver dag fordi han er redd brannvarslere.

Anonymous poster hash: 280e0...766

Skrevet

Det er ikke å rømme fra ubehageligheter. Du tar barnet eventuelt bort fra noe som kan være veldig skremmende for han. Det kommer til å både sees og høres fra øvelssestedet. Alle ungene kommer til å være i hundre. Er jo helikopteret, utrykning og mye lyd. Den dagen kommer til å bli skremmende og veldig ubehagelig for barnet om han reagerte så kraftig på brannøvelse. Det syntes jeg med god samvittighet du kan spare han for.

Skrevet

Jeg vikke nok holdt ham hjemme. Dersom det er 40 år siden forrige øvelse, er ikke dette noe barnet ditt trenger å mestre akkurat nå når han allerede er engstelig etter en vanlig øvelse.

Å utsette ham for en belastning som virker bli mye større enn den som trigget angsten i utgangspunktet, har potensiale til å gjøre hverdagen mye verre for gutten din i lang tid fremover. Å skåne han for det, er ikke å rømme fra vanskelighetene. Det er å legge til rette for en realistisk progresjon.

Skrevet

Synes det er mer kravstort å forvente en voksen følger barnet på do flere ganger dagen hver dag fordi han er redd brannvarslere.

Anonymous poster hash: 280e0...766

Enig.

Anonymous poster hash: f3c15...6e3

Skrevet

Har prata med lærer nå i ettermiddag og jeg skal ta barnet med bort i fra byen, det blir veldig stort og veldig uforutsigbart i morgen. Det skal blandt annet være en stor "eksplosjon" og mulig evakuering på skolen pluss mer.

Og ja vi venter på bup, men pga alder skal vi nå overføres fra spebarn og småbarnsteamet til vanlig bup, det tar desverre litt tid.

Alternativet ved å ikke følge på toalett er at barnet tisser seg ut hver dag pga angst for å gå inn på doene alene. Verken vi eller skole/sfo ser på det som ett bra alternativ. Heldigvis har vi en skole som virkelig gjør sitt ytterste for at barnet skal få en god skolehverdag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...