Gå til innhold

Hvor mye lekser har din førsteklassing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Hvor mye lekser har din førsteklassing?

2. Har dere fast lesedag eller gjør dere alt en dag?

3. Hvor lang tid bruker dere på leksene?

1. Min datter har denne uka to sider i norskboka og fire sider i matteboka. I tillegg skal det leses 15 min hver dag.

2. Vi forsøker å samle leksene til en dag, evt til to dager, for at resten av dagene kan brukes til å leke eller være med på aktiviteter.

3. Matte og norsk kunne sikkert blitt gjort på en halvtime, men fordi hun synes det er kjedelig med lekser så drøyes ofte tida til minst en time. Og da holder jeg lesetida utenom.

Synes hun har for mye lekser, men har ingen å sammenligne med. Vi bor i Oslo forøvrig, hvis det har noe å si.

Anonymous poster hash: 7e32d...0f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i Oslo. De får ukeslekser, foreløpig har det ikke tatt mye tid. Leksene er av typen 'finn tre ord med bokstaven Y i seg' - 3 bokstaver i uka. Og så har det vært et ark med enkle regneoppgaver en gang.

Vet at skolen har en løpende diskusjon om lekser og at det ikke skal være lekser uten grunn. Dette er en ny skole, så de jobber vel med å finne platformen sin, så det kan jo hende at det endrer seg etter hvert.

Skrevet

Her får de bare med seg hjem dagens lekse hver dag. De vil ikke at noen skal sitte 1-2 timer én dag og gjøre for hele uken. Vi har fått beskjed om at de skal bruke max 15 min. Rekker de det ikke vil læreren ha beskjed så hun kan tilpasse mengden.

Totalt på en uke har de gjerne 3 sider med bpkstavlæring (både skrive, tegne, farge, sette ring rundt osv), og 2 sider matte (skrive ukens tall, telle på bilder, gruppere, sortere, osv). I tillegg har de et ark med kanskje 10 linjer som skal leses hver dag. En linje er f.eks "ma la sa ra".

Skrevet

Lese og skrivelekse(bokstaver) hver dag, 3-4 sider pr uke(men en del bilder på de sidene også da), Skrivelekse kan vi velge om han gjør alt på en dag eller fordeler det over flere dager.

Leseleksen skal gjøres hver dag. Sitter ca 10 min hver dag. Vi sliter stort med å få han til å gjøre lekser da, så det blir dessverre ikke gjort så nøye som vi ønsker(men det er i dialog med læreren)

Her kan vi også gi beskjed om det er for mye eller for vanskelig, så blir det tilpasset.

Har også entil to sider mattelekse en dag i uken

Anonymous poster hash: 8ada0...069
Skrevet

Ingen lekser i 1.klasse, vet ikke i hvilket trinn de starter med lekser. Steinerskole.

Anonymous poster hash: 750f3...166

Skrevet

Lekser mandag til torsdag. En side leselekse hver dag (ca 10 bokstaver, ca 10 stavelser og to-tre setninger med ca tre ord). To dager med norsklekse og en dag med mattelekse. Da kun en side pr. dag. 

Gjør lekser hver dag. Blir for mye å gjøre alt på en dag. 

Ikke sånn kjempemye. Blir kanskje maks en halvtime, men barnet vårt tuller og tøyser en del. Med aktiv jobbing ville det tatt ham toppen 10 minutter. 

Bor i Trondheim. Kan gi beskjed til lærer om mengden må tilpasses på noe vis. Har god dialog med skolen angående lekser, men til nå har de vært akkurat passe for vårt barn. 

Anonymous poster hash: 791b8...2e2
Skrevet

Min førsteklassing har lekser fra dag til dag. Sitter ca. 15 min med lekser 4 dager i uka. Helt ok

Anonymous poster hash: a6d6e...986
Skrevet

Lekser hver dag. Ikke mye, men leseleksen tar vi hver dag uansett

Skrevet

Får norsk/leselekse hver mandag som skal innleveres onsdag. Onsdag får de mattelekse som leveres fredag.

Vi får for eksempel ikke matteboken før onsdag, når leksen er til fredag. Det er for at man ikke skal gjøre alt på én dag.

15 minutt max. Hun synes det er enkelt foreløbig.

Anonymous poster hash: 99bd5...1ac

Skrevet

Hun har leselekse og et matteark i uka. Leseleksa er 2-4 sider om ukas bokstav pluss en bok som er tilpasset nivået.

Hun har ikke fast dag, vi tar det når det passer.

Hun bruker kanskje 10 minutter tilsammen på en uke på lekser. Det går lett som en lek.

Anonymous poster hash: 38ee3...93a

Skrevet

Nå er ungene mine blitt større men dette hørtes for meg lite ut i lekser iforhold til hva ungene mine har hatt. Mi eldste fikk veldig mye lekser i førstklasse, men det hadde sin grunn. Lærerene var helt overveldet hvor raskt de lærte seg ting, så de ville dra utnytte av dette. De økt leksemengden ganske drastisk i en periode og det var oss foreldre som skulle siifra når de skulle stoppe og evt gå litt tilbake. Det gikk noen uker, så var mengden på plass. Ungene skulle sitte max en time hver dag med lekser, og for mi jente så var hun ferdig på under en halvtime som oftes. Leksemengden har ikke økt veldig etter som hun har blitt eldre, det er vanskelighetsgraden som har blitt endret og dermed ulik tid hun bruker på det. Nå startet hun på ungdomskolen og hun jubler for hun har så lite lekser og leksene går som en lek siden rutinen er der. De andre i klassen som kommerr fra en annen skole har fått sjokk over hvor mye lekser det er og sliter med å komme seg gjennom. Så jeg ser at vanen lærerene gav mitt eldste barn virkelig kommer til nytte nå som hun skal gjøre lekser mer selvstendig enn hva hun gjorde på abrneskolen.

Mi yngste har også hatt masse lekser iforhold til ditt barn, men der har klassen ikke vært like raske og langt fremme som eldst sin klasse var slik at mengden er tilpasset klssen. Målet til skolen her var først at de skulle lære å lese og skrive før de gikk ut av 1kl, men det endret seg året etter mitt eldste barn gikk ut av 1kl for der lest og skreiv alle før høstferie , så nå har skolen som mål at alle kan dette før jul. Etter læringsplanen så skal ungene kunne dette i 2klasse, men skolen har klart å knekke nøtta for at de lærer det raskt og dermed blir det enklere for elevene i andre fag også.

Jeg mener du bør gjøre lekser med ungen hver dag og ikke samle det opp til en eller to dager. Nettopp for at ungen skal få inn vanen som blir viktigere og viktigere jo eldre hun blir. Ligge litt på forskudd noen dager når en vet en har liten tid err greit, men gjør litt hver dag.

Normal lekse for forsteklassingene her var: lese 15min i egenvalgt bok høyt. Lese 1-2 sider i leseboka 3 ganger hver dag (mengden varierte etter hvem sti de var på) øve på øveord hver dag og skrive øveordene fem ganger hver dag. En dag hadde de ett oppgaveark som omhandlet leseleksa, jo flinkere de var til å lese hver dag jo lettere gikk denne. Og 1-3 sider med matte. Innimellom hadde de flere lekser, men det var ofte mer praktiske. Utrolig hvor mye vi måtte rote i kjøkkenskaper for å veie og måle ting. Dette var den gøyeste leksa av de alle.

Anonymous poster hash: ce2aa...82a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...