Gå til innhold

Hvordan hjelpe 6åringen her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi inviterer alltid noen med hjem fra skolen en dag i uka, at de går hjem fra SFO. Vi bor rett ved siden av, men nå merker seksåringen at hun ikke blir bedt til andre...

de vi ber vil mer enn gjerne komme på besøk her, men jeg skjønner at seksåringen gjerne vil gå i besøk også og jeg skjønner at h*n blir litt sår når det aldri er sin tur å gå i besøk.

Flere som opplever dette??

Anonymous poster hash: 7dbc2...61c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men må man bli bedd da? Her ber vi ingen, men de ringer på hos hverandre etter de er ferdig med lekser.

Kanskje hun kan gå til noen selv på ettermiddagen og ringe på? Du kan jo ev bli med å følge henne om det er ett stykke unna. Her er det ikke nødvendigvis noen i klassen bestandig, men noen som er året yngre eller året eldre.

Hva med å foreslå vennegrupper for kontaktlæreren eller lignende. Det er ikke alle foreldre som føler de har tid eller som rett og slett tenker over det.

Er hun mye ute å leker ellers da? Min 6-åring er nesten aldri hjemme 😨

Anonymous poster hash: 7dc1f...f54

Skrevet

Har aldri forstått meg på "vi inviterer, ingen inviterer tilbake"-opplegget her på dib. Stadig tråder om det, og alle handler om barn i småskolen.

For å si det rett ut: jeg har ALDRI i mitt liv "invitert" et småskolebarn til noe annet enn bursdager. Ungene løper selv og leker hos hverandre.

Det er dere selv som har konstruert problemet og gjort at ungen blir "sår", ved å gjøre disse invitasjonene til en greie.

Anonymous poster hash: 316c5...647

Skrevet

Tror dere at alle barn bare kan gå til hverandre å ringe på døra? Her vi bor må veldig mange kjøres til hverandre da det er lange avstander i mellom. Så vi må invitere. Og da ER det sårt og aldri bli invitert noen steder.

Anonymous poster hash: 5f74c...390

Skrevet

Har aldri forstått meg på "vi inviterer, ingen inviterer tilbake"-opplegget her på dib. Stadig tråder om det, og alle handler om barn i småskolen.

For å si det rett ut: jeg har ALDRI i mitt liv "invitert" et småskolebarn til noe annet enn bursdager. Ungene løper selv og leker hos hverandre.

Det er dere selv som har konstruert problemet og gjort at ungen blir "sår", ved å gjøre disse invitasjonene til en greie.

Det er ikke alle som har barn som har noen i nærheten de kan gå og ringe på til, enten fordi de bor slik til at det ikke er barn i nærheten, eller at de er sosialt utenfor i nabolaget. Min sønn f.eks. har ikke det, og da inviterer vi venner fra skolen med hjem innimellom.

Det er ikke alle barn som har det sosialt enkelt på barneskolen. Dere som synes det er "dumt" at man inviterer hjem, kanskje dere kan tenke litt på at noen barn kanskje ikke har like godt nettverk og har veldig godt av at foreldrene legger litt til rette for barna?

Anonymous poster hash: 84c38...2ba

Skrevet

Det er ikke dumt at voksne legger til rette for lek. Det er heller ikke dumt at man kjører unger som bor spredd.

Det er dumt at de gjør "besøk" til en statusting og kaller en helt hverdagslig hendelse (to barn som leker hjemme hos den ene) for "invitasjon".

Da konstruerer man en lengsel.

Skrevet

Det er ikke dumt at voksne legger til rette for lek. Det er heller ikke dumt at man kjører unger som bor spredd.

Det er dumt at de gjør "besøk" til en statusting og kaller en helt hverdagslig hendelse (to barn som leker hjemme hos den ene) for "invitasjon".

Da konstruerer man en lengsel.

Det hi beskriver er vel ikke å gjøre det til en statusting? De spør andre i klassen om de vil være med hjem, om de kaller det "intivtasjon" eller ikke er vel  litt irrelevant? Det er ikke sikkert hi gjør noen stor greie ut av det heller, barn i småskolen er jo store nok til selv å legge merke til at ingen inviterer dem tilbake selv om de inviterer dem hjem til seg.

Mitt råd til hi er å bare fortsette å invitere hjem. Kanskje barnet ditt kan spørre de andre barna om h*n kan få være med dem hjem? Det kan hende det ikke skal mer til enn et spørsmål for at de skal spørre sine foreldre igjen.

Anonymous poster hash: 84c38...2ba

Skrevet

Tror dere at alle barn bare kan gå til hverandre å ringe på døra? Her vi bor må veldig mange kjøres til hverandre da det er lange avstander i mellom. Så vi må invitere. Og da ER det sårt og aldri bli invitert noen steder.

Anonymous poster hash: 5f74c...390

Leste du ikke hva jeg skrev? Hi skriver heller ikke om avstands-problem...

Anonymous poster hash: 7dc1f...f54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...