Gå til innhold

Er det verdt å leve videre i denne bygda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i ei lita bygd i midt-Norge. Jeg og samboer jobber som mellomledere begge to (jeg kommunalt, han privat). Trives godt i jobbene våre. Er noenlunde sosiale på jobb, men jobber med mange eldre mennesker (i 50-årene).

Bygda, derimot, kommer vi liten vei med. Vi bor i bygda fordi det er hans hjemsted, og foreldrene hans bor her. De hjelper oss litt med barna (ikke jevnlig, men kan stille opp om vi spør innimellom). Vi bor også i bygda fordi boligprisene er lave og vi fikk kjøpt et nydelig hus vakkert plassert ved sjøen.

Så til problemet;

Det sosiale livet vårt i denne bygda er lik null. Vi har ingen venner som vi kan omgås. Vi har prøvd mye, skal det sies; invitert foreldre med barn som er jevngamle med våre barn på besøk, foreslått turer, prøver å dra i gang aktiviteter. Stort sett blir det med den ene gangen, ingen inviterer tilbake eller tar initiativ. Samboer sine kompiser fra barndommen har enten flyttet eller er single. Et par av de med familie har bare avvist oss også.

Barna våre får så å si aldri invitasjoner til å besøke andre barn i bygda heller (vi har ikke barn i nabolaget). Jeg syns rett og slett synd på de , og husker selv en barndom der jeg traff venner hele tiden.

Vi mener selv at vi er helt normale mennesker med sunne interresser. Så hva kan vi gjøre? Og hvis dere var i denne situasjonen, ville dere vurdert å flytte? Fordi det er det jeg drømmer mest om for tiden. Selv om man ikke nødvendigvis kan flytte fra problemer, så har jeg en forestilling om at familielivet og barnas oppvekst ikke bør være SÅ... ensom? Jeg drømmer om å ha venninner, med og uten barn, som foreslår å finne på ting, vennepar vi kan invitere på middag innimellom. Normale ting.. er det for mye å be om?

Noen tanker?

Anonymous poster hash: 3b53e...373

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke aktiviteter driver barna med?

Hvilke driver dere voksne med?