Gå til innhold

Er det vanskelig å oppdage hodelus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går lus på skolen og i barnehagen, og har sjekket barna for n'te gang i år. Jeg sprayer håret med vann og grer gjennom med lusekam med hvitt håndkle over skuldrene. Saumfarer håndkleet for lus etterpå, men ser ingenting. Kan jeg har unngått å se noe da? Synes selvfølgelig det klør som besatt i mitt eget hår bare ved tanken.... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, lus er lett å oppdage! De er faktisk større enn jeg trodde😰

Anonymous poster hash: 3f0f0...0d1

Skrevet

Takk! Barna mine har veldig lyst hår, så tenkte det hadde vært rart om jeg ikke så noe. 🕷🕷🕷🕷😳

Skrevet

De er mye større enn man tror :( men ofte har de bare en eller to hvis man sjekker jevnlig, så viktig å gjøre som du å gre hele håret og se nøye :)

Anonymous poster hash: 29948...f7c

Skrevet

Kommer vel litt an på hvor lenge man har hatt det og hvor mange og store de er. En bitteliten en kan nok være vanskelig å finne. :P

Da jeg hadde det som barn så drysset det ut masse bare jeg børstet håret over vasken. De var omtrent på størrelse med maur. Skjønner ikke hvorfor det ikke ble oppdaget før det ble så voldsomt, men tror ikke jeg børstet håret så ofte. :P Klødde ikke av dem heller.

Anonymous poster hash: f59c8...28a
Skrevet

Kommer vel litt an på hvor lenge man har hatt det og hvor mange og store de er. En bitteliten en kan nok være vanskelig å finne. :P

Da jeg hadde det som barn så drysset det ut masse bare jeg børstet håret over vasken. De var omtrent på størrelse med maur. Skjønner ikke hvorfor det ikke ble oppdaget før det ble så voldsomt, men tror ikke jeg børstet håret så ofte. :P Klødde ikke av dem heller.

Maur?? Oj..blir de så store altså. Hvor stor er en gjennomsnittlig lus?

Anonymous poster hash: a6957...ac4

Skrevet

😱😱😱

Skrevet

Maur?? Oj..blir de så store altså. Hvor stor er en gjennomsnittlig lus?

Anonymous poster hash: a6957...ac4

Aner ikke, men jeg må jo ha hatt dem lenge siden de var så mange, så de er nok vanligvis mindre vil jeg tro?

Skrevet

De er overraskende store😱

Frika helt ut da vi hadde det, svære beist i håret😖 Grøsser bare ved tanken!

Trodde de var bittesmå og vanskelig å se ,

Der tok jeg feil ,gitt🤔

Skrevet

De voksne er 2-3mm store. Og det er temmelig stort altså når du ser dem krype på hodebunnen. Er de mindre enn det er de nymfer ("barne"stadie).

De er lette å se, men kan være raske. Derfor lurt å bløte håret (våte lus er trege), spesielt hos unger med tykt, langt og/eller mørkt hår.

Anonymous poster hash: 76229...9df

Skrevet

Har enda met angst for lus etter å ha lest denne tråden!😱😱

Anonymous poster hash: bcb74...da5

Skrevet

Herregud!! Nå klør jeg overalt! 🕷😨

Anonymous poster hash: 3d97c...efb

Skrevet

De er IKKE store som maur! De er vel halvannen millimeter i lengde. Og du ser dem med det blotte øye hvis du leter nede ved hårrøttene. De klamrer seg som små svarte prikker innerst.

Anonymous poster hash: 5bb3d...fb7

Skrevet

Æsj, dette var ekkelt! Tror jeg ville få lettere panikk av å få noe slikt i hus. :-(

Anonymous poster hash: 58970...bfc

Skrevet

Hvis man blir gående med lus lenge, kan de bli veldig store. Jeg synrs det er lettest p finne dem om man grer tørt hår over en vask. Da faller de ned u vasken. Og kløen er ikke å ta feil av. Den er ganske intens hos de fleste.

Skrevet

Hvis man blir gående med lus lenge, kan de bli veldig store. Jeg synrs det er lettest p finne dem om man grer tørt hår over en vask. Da faller de ned u vasken. Og kløen er ikke å ta feil av. Den er ganske intens hos de fleste.

Kløen kommer jo kun om en har gått med de lenge, evt har hatt det før...

Anonymous poster hash: 1ae37...dfe

Skrevet

Ikke alle klør! Jeg har opplevd foreldre som ikke sjekket barnet for lus pga fravær av kløe. Ungen hadde lus og smittet mitt barn igjen og igjen.

Anonymous poster hash: 5db20...c47

Skrevet

Ikke alle klør! Jeg har opplevd foreldre som ikke sjekket barnet for lus pga fravær av kløe. Ungen hadde lus og smittet mitt barn igjen og igjen.

Anonymous poster hash: 5db20...c47

Det er sant. Jeg hadde det tre ganger som barn, og den siste gangen lenge (som bekskrevet i innlegg 5). Klødde aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...