Gå til innhold

Barn som blir veldig overvektige.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Har et barn som i de siste månedene har blitt veldig overvektig.

 

Han er 11 år og ser nå at han har gått over fra barnekropp til mer ungdomskropp. Altså bredere skuldre og den typen.

 

Men han har også fått stor mage i prosessen. Litt sånn ølmage aktig. Jeg er faktisk litt flau fordi vi er en normalt aktiv familie, med et kosthold som består av fullkorn, grønt og ren mat.

 

Han har 3 aktiviteter i uka, men er ellers rimelig tiltaksløs. Han er vanskelig å engasjere.

 

Jeg har satt inn restriksjoner på hvor mye han kan spise, men finner ofte sjokoladepapir i bukselommer når de kommer til vask. Altså han smugspiser.

 

Ellers får han en frukt eller en skive til frokost.

 

De har lunsj på skolen som jeg mener er for stor. (4 skiver). Han spiser nok når han kommer hjem fra skolen. Jeg har sagt han kan skrelle seg en gulrot eller ta et eple.

Middag er normale porsjoner, type minst halve tallerkenen er grønnsaker, en-to poteter og ca 70-100 gram fisk eller kjøtt. Han er sulten igjen til kvelds og da får han velge mellom en Yogurt eller 2 skiver/knekkebrød.

 

Jeg aner ikke hva mer jeg kan gjøre. Tvinger jeg ham ut og sier at han ikke kan få komme inn igjen før sånn og sånn så kan du banne på at han går til en kompis og spiller eller at han bare setter seg ned et sted og venter på at tiden skal gå. Istedet for å sykle, skate spille fotball etc. Når vi har aktiviteter i hagen med de andre søsknene så sitter han bare og ser på eller er med om han slipper å løpe. Han har to yngre søsken som er sylfider, gode i sport, aktive og helst er vanskelig å få mat i, mens han er helt motsatt.

 

Hjelp.

 

Anonymous poster hash: 0725f...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes frokosten er for liten, og en yoghurt er heller ikke rare kveldsmaten. Skjønner din bekymring om at han er for stillesittende. Kan du begrense ukelønn, sånn at han ikke kan kjøpe ubegrenset med sjokolade og snop?



Anonymous poster hash: 74127...357
Skrevet

Jeg synes han får for lite mat, rett og slett! Og i den alderen så vokser de i rykk og napp. Har sett mange av slike kvapsete gutter i 11-12 års alder, som strekker seg godt når de blir 14-16 år gml. 



Anonymous poster hash: ff638...b30
Skrevet

Han spiser jo alt for lite til måltidene, spesielt frokost og kvelds. Da er det ikke så rart at han smugspiser mellom måltidene. 4 skiver lunsj for en gutt i pubertet og vekst er ikke for mye.

Skrevet

Hadde jeg fått så lite mat hadde nok jeg også tydd til sjokolade på skoleveien hjem eller på kveldene når jeg hadde vært ute. Ungen er jo sulten!

Skrevet

😲 så lite til frokost og kvelds!! Ikke rart han små spiser sjokolade og godteri. Blodsukkeret må jo være på bunn mellom måltidene hos han.

 

Anonymous poster hash: 5ea59...4ee

Skrevet

Prøv å kutte litt ned på brødmaten. Lag omelett til kvelds.

Ikke gi ham penger, har han ikke det så kan han ikke kjøpe snop.

Kutt ut sukker, men gutten må jo få mat.

Kanskje han strekker seg litt så kroppen ser proporsjonal ut.

Skrevet

Han spiser alt for lite ! Sønnen vår på 8 år spiser omtrent så mye per dag, og er 1,34 og 31,5 kg. Helt normalvektig. Din er tre år eldre og spiser for lite, kanskje derfor han ikke har energi til å gjøre så mye

 

Anonymous poster hash: 725f9...c3f

Skrevet

Min gutt på 12 år har også plutselig blitt litt "kvapsete" men i motsetning til deg tar jeg det ganske med ro.

 

Vi er en slank familie med er normalt kosthold, så jeg regner med dette er hormonene som snakker. Det er vel ikke så unormalt at de først legger seg litt ut i bredden for så i ta det i høyden og dermed utligne

 

Min sønn spiser 2 skiver til frokost, 2 skiver pluss en frukt på skolen, en yoghurt etter skolen, 1-2 porsjoner med helt vanlig middag. Kveldsmat spiser han bare de dagene han har trent (trener fotball tre ganger i uken) og da gjerne litt frokostblanding

 

Storebror er nå 15 år og han har jo vokst flere cm i måneden siste tiden, ham er plutselig 180 cm høy og mager som en lyktestolpe.

 

Så lenge sønnen din har et normalt sunt kosthold går vel dette seg gjerne til.

 

Anonymous poster hash: 2e081...d1e

Skrevet

synes du overdriver jeg



Anonymous poster hash: 23184...d25
Skrevet

Han spiser mindre enn min 7 åring som er slank. Barn vokser jo i rykk og napp og også ofte spiser litt varierende mengder i perioder.

 

Kanskje han faktisk står rett foran enn ordentlig vokseperiode hvor han strekker seg, og derfor trenger litt ekstra på kroppen.

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

 

Hva angår å begrense lommepenger så får han ca 40 kr hver uke til å handle lørdagskos for.

 

Jeg mistenker at de tigger flasker hos en alkoholiker, som også er en lat millionær. Han gidder ikke pante flaskene selv så jeg vet at min og noen kompiser går og henter der.

 

Det er i det siste jeg har begynt å begrense. Han spiste litt mer før. Men jeg ble bare så sabla bekymret når han begynte å legge seg så veldig ut. Så jeg tenkte med en gang at det lureste var å begrense inntak.

 

Anonymous poster hash: 0725f...197

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

 

Hva angår å begrense lommepenger så får han ca 40 kr hver uke til å handle lørdagskos for.

 

Jeg mistenker at de tigger flasker hos en alkoholiker, som også er en lat millionær. Han gidder ikke pante flaskene selv så jeg vet at min og noen kompiser går og henter der.

 

Det er i det siste jeg har begynt å begrense. Han spiste litt mer før. Men jeg ble bare så sabla bekymret når han begynte å legge seg så veldig ut. Så jeg tenkte med en gang at det lureste var å begrense inntak.

 

Anonymous poster hash: 0725f...197

Hi forresten.

 

 

 

Anonymous poster hash: 0725f...197

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

 

Hva angår å begrense lommepenger så får han ca 40 kr hver uke til å handle lørdagskos for.

 

Jeg mistenker at de tigger flasker hos en alkoholiker, som også er en lat millionær. Han gidder ikke pante flaskene selv så jeg vet at min og noen kompiser går og henter der.

 

Det er i det siste jeg har begynt å begrense. Han spiste litt mer før. Men jeg ble bare så sabla bekymret når han begynte å legge seg så veldig ut. Så jeg tenkte med en gang at det lureste var å begrense inntak.

 

Anonymous poster hash: 0725f...197

Du kan da ikke begrense maten på den måten selv om du blir bekymret. For det første får han for lite mat, men ikke nok med det, for noen signaler du sender han! Blir helt paff over hvor lite gjennomtenkt dette er!

 

Anonymous poster hash: ba5b3...6c8

Skrevet (endret)

Øs heller på med enda mer sunn mat, vil jeg si.

 

Mer til frokost og kvelds. Og gode mellommåltid utover dagen.

 

Kroppen forbereder seg nok på å strekke seg.

Endret av LillePunk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...