Gå til innhold

Har du tatt stilling til organdonasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er organdonasjonsdagen.

Har du tenkt over at din kropp kan redde inntil 7 liv når du dør?

Trenger du virkelig organene dine etter døden?

For å bli organdonor må du bare foretelle dine nærmeste om ditt ønske. Og gjerne laste ned organdonasjons-appen eller ha donorkort i lommeboka.

Ta stilling i dag!

(For ordens skyld: jeg forstår at ikke alle ønsker å være donor, dette er bare ment som en oppfordring til alle de som ikke har tenkt så mye over det, eller ikke har informert familien.)

Anonymous poster hash: 5fcb3...116

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avklart med alle rundt meg for lenge siden. Tviler imidlertid innimellom litt på at det er så altfor mange deler av meg som egentlig er verd å bruke...

Skrevet

Avklart med alle rundt meg for lenge siden. Tviler imidlertid innimellom litt på at det er så altfor mange deler av meg som egentlig er verd å bruke...

Haha samme her. Men finner de noe brukbart så er det bare å forsyne seg!

Anonymous poster hash: dbdf6...295

Skrevet

Haha samme her. Men finner de noe brukbart så er det bare å forsyne seg!

Anonymous poster hash: dbdf6...295

Nettopp. Jeg har jo ikke bruk for det. Ferdig er ferdig.

Skrevet

Alt kan doneres!!!

Anonymous poster hash: 49ae9...8ce

Skrevet (endret)

Jeg sier det til de rundt med med ujevne mellomrom når jeg kommer på det, eller blir mint på det som idag. Snakka med mannen om det idag også. Her skal det høstes organer til den store gullmedalje dersom det blir aktuelt ;)

Endret av Marriet
Skrevet

Jepp. Er donor. Har informert alle rundt meg

Anonymous poster hash: dcf9d...520

Skrevet

Både jeg og min samboer har gitt beskjed til våre nærmeste at vi vil være organdonor om uhellet skulle være ute. Alle har rett til å bestemme over egen kropp, og jeg respekterer dem som ikke ønsker å donere, men tenk så fantastisk at du kan redde flere mennesker! Og om ikke dine unger fikk beholde sin mamma så er det kanskje fem andre som får oppfylt sitt høyeste ønske; ønske om å fortsatt få være mamma el pappa❤️

Anonymous poster hash: 1e967...941

Skrevet

Javisst, er det noe de kan bruke så bare bruk det!

Nå er jeg kronisk syk da så jeg er litt usikker på om de finner meg skikket til å brukes, men er det mulig så værsågod.

Anonymous poster hash: 359cf...a3e
Skrevet

Tok stilling til det straks jeg ble gammel nok. Tvilsomt at organene mine er noe å trakte etter, men de får ta det de vil ha. Har sagt det til mange rundt meg siden mamma "nekter" å respektere det og hun er min nærmeste pårørende.

Skrevet

Bare å ta det man kan bruke. Tviler på at det er så mye bra å ta da.

Dette er diskutert med både mannen og annen nær familie, så her vet vi veldig godt hva alle ønsker.

Skrevet

GItt beskjed til alle omkring meg for 20 år siden. Ta alt, bruk alt. Mannen har også samme holdning.

Skrevet

Jepp! Bare å forsyne seg med det de vil ha og brenne resten!

Anonymous poster hash: aa5ea...f84

Skrevet

Ja er organdonasjon. Min mor er ikke helt glad for det, men hun skjønner hvorfor.

Har merke i lommeboka og samboeren verden også mine ønsker.

Anonymous poster hash: c843d...5ec

Skrevet

Har diskutert det med familien flere ganger, og gjort det klart at det bare er å forsyne seg.

Tro tilogmed det står på Facebook :P

Anonymous poster hash: 79401...535

Skrevet

Ja, jeg vil selvsagt donere organer, om det skulle bli aktuelt. Har informert mannen og har kort i lommeboken.

Anonymous poster hash: 93583...8b8

Skrevet

Ja, det har jeg tatt stilling til to ganger.

Fram til for 5 år siden var det helt klart ja. Etter å ha vært nærmeste pårørende og sagt ja til donasjon har jeg ombestemt meg.

Jeg endret synet på alt etterpå da det ble vanskelig i etterkant.

Beklager, men jeg kan ikke gi fra meg organene mine så lenge jeg holdes kunstig i livet.

Jeg tror sjela vår også sitter i organene våre...

Anonymous poster hash: 730fd...3a1

Skrevet

Trenger ikke ta stilling til det da jeg ikke kan bli det grunnet tidligere sykdom, men skulle gjerne ha vært det

Anonymous poster hash: 97d5e...115
Skrevet

Ja til donasjon. Og etter å ha fått høre om de som har fått "livet i gave" fra min avdøde manns organer er jeg enda mer takknemlig for denne ordningen. At noe godt kan komme ut av noe så grusomt hjalp iallefall meg og våre nærmeste.

Anonymous poster hash: db19f...a2b
Skrevet

Ja, de kan bare forsyne seg. Får jeg bestemme over noen som ikke har tatt stilling, så gir jeg bort det som kan brukes. Tullete å brenne /begrave brukbare organer, mens folk dør i organkø.

Anonymous poster hash: e3b94...1a9

Skrevet

Ja. Har tatt stilling til det og informert de rundt meg..

Men det betyr ikke at svaret mitt er ja..

Skrevet

Har donorbilde på skjermbildet på mobilen👍🏼

Anonymous poster hash: 42e63...758

Skrevet

Tatt stilling til for mange herrens år siden. Røsk ut alt brukanes, jeg er død uansett! Om andre kan leve videre, ta det, jeg trenger det hvertfall ikke.

Om Gud forby, noe skulle skje med barna mine, så mener jeg det samme.

Anonymous poster hash: 9dd0a...381

Skrevet

Nei, vil ikke være donor. Skal beholde alt som det er.

Det er ingen garanti for at organet blir behandlet fint dit det kommer(ser på noen i slekta til mannen), så vil ha med meg mine deler når jeg forlater denne verden.

Anonymous poster hash: d19e1...ea1

Skrevet

#18: det er ingen som er direkte uegnet lenger som donor lenger Om vi får en donorkandidat i intensivavdelingen jeg jobber, ringer vi til transplantasjonskoordinator på Rikshospitalet og de bestemmer om de skal høste organer eller ikke. Om du har hatt kreft: kanskje en med kreft står i kø for nytt hjerte (som kan ha mange år igjen å leve). Har du hepatitt c? Kanskje en med samme sykdom og match trenger dine lunger. Har du HIV/Aids? Vel, hivpositive kan også få tilbud om organ. Kun transplanatsjonskoordinatorene avgjør hvem som er potensielle donorer.

Organdonasjon redder liv og kriteriet for å være donor er opphørt sirkulasjon til hjernen, noe som stadfestes av mange tester, så ingen fare for at noen som kunne vært reddet tilbake til liv ville blitt donor.

Anonymous poster hash: c6685...d63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...