Gå til innhold

Tabu å pumpe seg av denne grunn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig bra med melk, og jordmor foreslo å pumpe meg for å fryse ned i tilfelle sykdom. Det har jeh inntrykk av at er akseptert og veldig bra.

Men så kom jeg til å tenke, hvorfor da ikke la pappa gi mat på natten en gang i helgen, slik at jeg kan få noen ekstra timer sammenhengende søvn ? Babyen er vant med tutt i og med at vi må bruke skjold.

Men jeg har inntrykk av dette er fy fy. Da er jeg egoistisk osv. Jeg tenker slik at jeg må jo være en bedre mamma om jeg har bittelitt ekstra å gå på. Og det er snakk om 1 gang i uken 1 natt for å få litt søvn.

Hva synes dere ?

Anonymous poster hash: fc332...d23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en flott plan! :)

Bra for mor, og da kan far og baby få litt tid sammen på natt og :)

Anonymous poster hash: d527f...9d9

Skrevet

Synes det høres veldig bra ut.

Her i huset gav pappaen utpumpet melk flere ganger i uken. Han synes selv at det var viktig og følte at han og babyen fikk god kontakt og følte at de bondet (for å bruke et norwenglish uttrykk).

Viktig for far og barn. Og viktig for mor som fikk være i fred og ro og hente seg inn.

Anonymous poster hash: 7e4c7...9b1

Skrevet

Er det rart mange møter veggen og får depresjoner...? Snille deg, la mannen gi mat den ene gangen i uken med GOD samvittighet. Skremmende at du i det hele tatt behøver å spørre om det!

Anonymous poster hash: 372db...cc0

Skrevet

Er det rart mange møter veggen og får depresjoner...? Snille deg, la mannen gi mat den ene gangen i uken med GOD samvittighet. Skremmende at du i det hele tatt behøver å spørre om det!

Jeg også synes faktisk det. Selv om jeg selvsagt allerede har begynt pumpingen og far allerede har fått gitt en gang i går kveld. Men jeg oppdaget etter å ha lest at dette tydeligvis er veldig delte meninger om. Og det er jo forferdelig at det er mødre der ute som sliter seg villt ut om de ikke må.

Skrevet

Jeg kan overhode ikke se hvorfor det skulle være noe som helst problem på noen måte! Sov med god samvittighet! Hjelpe meg, alt folk skal ha en mening om. Jeg hadde aldri tenkt på at det var noe å tenke på engang!

Skrevet

Sov så lenge du klarer med god samvittighet, men tror dessverre at det ikke blir så veldig mye lenger fordi du får melkespreng.

Anonymous poster hash: a4528...6ad

Skrevet (endret)

Finnes det virkelig noen der ute som synes dette er tabu og egoistisk???... Det er isåfall veldig skremmende

Endret av Mrs druestein
Skrevet

Vinn-vinn tenker jeg. Tilknytning for far og hvile for mor.

Jeg fikk ikke til å pumpe, men hadde jeg fått det til, hadde jeg grepet sjansen til litt nattavlastning fortere enn du kan si "melkespreng".

Skrevet

Jeg pumpet gjerne 1-2 ganger i døgnet jeg, og lot faren eller til og med andre i familien ta seg av matingen. Fordi babyen brukte opp til en time på å gjøre seg ferdig med et måltid (og så gikk det maks en time til neste måltid), mens jeg brukte 5 minutter på å pumpe ut nok til å gjøre ham mett. Jeg hadde desperat behov for litt pause og for å få gjort litt andre ting innmellom. :P Drømte faktisk om å fullpumpe, men det hadde jeg ikke samvittighet til.

Anonymous poster hash: 064a3...037
Skrevet

Da jeg gikk inn på denne tråden så jeg for meg at du skulle pumpe deg fordi du ønsket å gå på flatfylla, ruse deg eller lignende...

Det ville jeg tenkt var tabu.

Det du gjør tenker jeg er fornuftig så lenge du har mulighet til det.

Den natta kan du sove med god samvittighet. Bruk gjerne også ørepropper og sov på eget rom slik at ingenting forstyrrer deg ;)

Anonymous poster hash: 254d7...b45
Skrevet

Jeg syns det er helt OK å gjøre det du sier der. Bare et lite tips, hvis man sliter med synkende melkeproduksjon, så er nattamming viktig for å øke produksjonen. Selv hadde jeg masse melk og kunne fint ha pumpet og latt far gi👍🏼

Skrevet

Helt supert om barnet tar flaske!

Anonymous poster hash: aca7c...39b

Skrevet

Har veldig bra med melk, og jordmor foreslo å pumpe meg for å fryse ned i tilfelle sykdom. Det har jeh inntrykk av at er akseptert og veldig bra.

Men så kom jeg til å tenke, hvorfor da ikke la pappa gi mat på natten en gang i helgen, slik at jeg kan få noen ekstra timer sammenhengende søvn ? Babyen er vant med tutt i og med at vi må bruke skjold.

Men jeg har inntrykk av dette er fy fy. Da er jeg egoistisk osv. Jeg tenker slik at jeg må jo være en bedre mamma om jeg har bittelitt ekstra å gå på. Og det er snakk om 1 gang i uken 1 natt for å få litt søvn.

Hva synes dere ?

Hvorfor bryr du deg om hva andre måtte tro om det? Du trenger faktisk ikke opplyse noen som helst om det!

Det må være utrolig slitsomt å være så usikker på seg selv, og å måtte bry seg om slike idiotiske ting!

Skrevet

Den ene gangen?Han kan fint gjøre det flere ganger

Anonymous poster hash: e2bd9...a86

Skrevet

Nei, herregud - kjør på!

Jeg pumpet opp flere liter i fryseren slik at jeg kunne slutte å amme selv ved ca 6 mnd.

Grunnen var at vi ville i gang med fryseforsøk i håp om å gi babyen søsken.

SÅ egoistisk er jeg! 😉

(Planen fungerte utmerket, btw. Jeg fikk strukket morsmelk-perioden en måned ekstra, for så å gå over på mme. Er nå halvveis med nr 2. Det som er riktig for oss, kan ikke være feil.)

Sov godt du. Med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 5c659...25e

Skrevet

Det er aldri tabu å pumpe seg.

Skrevet

Hvorfor bryr du deg om hva andre måtte tro om det? Du trenger faktisk ikke opplyse noen som helst om det!

Det må være utrolig slitsomt å være så usikker på seg selv, og å måtte bry seg om slike idiotiske ting!

Som du ser litt lengere oppe så er det ikke fordi jeg personlig bryr meg hva folk tenker som er årsaken til at jeg spør. Jeg rett og slett lurte på hva flere mente om det, fordi jeg selv synes det er helt greit. Men takk alikevel :)

Skrevet

Da jeg gikk inn på denne tråden så jeg for meg at du skulle pumpe deg fordi du ønsket å gå på flatfylla, ruse deg eller lignende...

Det ville jeg tenkt var tabu.

Det du gjør tenker jeg er fornuftig så lenge du har mulighet til det.

Den natta kan du sove med god samvittighet. Bruk gjerne også ørepropper og sov på eget rom slik at ingenting forstyrrer deg ;)

Anonymous poster hash: 254d7...b45

Hehe, nei ingen fyll her gitt. Alt jeg klarer å tenke på er baby og søvn. Blir å legge meg på kjølig soverom med maske for øynene og katten ved min side :P. Mor gleder seg til å sooove litt :D. Blir vel første gang jeg kanskje får sove 5 timer siden fødselen. Maksen her har vært 3. Utrolig hvor stor forskjell 3 og 3.5 time har :D

Skrevet

Kan ikke skjønne at dette er tabu. Jeg pumper nok til 3-4 flasker/måltider per uke. Disse gir mannen mens jeg er på trening. Hvis det er noe til overs fryses det og brukes når vi av en eller annen grunn heller vil gi flaske enn å amme.

Jeg har vurdert å la mannen mate babyen den første gangen han våkner om natten, men har kommet til at for oss er ikke dette nødvendig og ikke en god ide. Babyen sover ganske bra og jeg tror jeg hadde fått melkespreng hvis jeg skulle gått 8-9 timer mellom amming kvelden før og neste morgen. Men hvis dette fungerer for deg er jo det supert!

Skrevet

Det er da bare positivt tenker jeg. Du får litt ekstra søvn mens far får alenetid med babyen og får oppleve kosen med å mate babyen deres.

Skrevet

Ikke noe problem å forsøke. Min erfaring er at det er vanskelig å sove likevel. Når man ammer er det bare å ta frem puppen så babyen er vant til at maten kommet raskt. Med oppvarmet morsmelk tar det tid før maten kommer, så de gangene vi forsøkte våknet jeg av at babyen gråt mens pappaen varmet melka og jeg kunne like gjerne ammet, men det er ikke sikkert det blir sånn hos dere.

Anonymous poster hash: 4a53f...bdf

Skrevet

Vi gjorde det som ganske fast mønster vi. Vi hadde svak baby så jeg måtte likevel pumpe etter hvert måltid og gi på flaske i tillegg. Da barnet også fikk kveldskolikk. Altså hyling fra 16-23 omtrent, hver eneste kveld i uka, så gjorde vi det slik:

Jeg ammet mer eller mindre konstant til 20.30. Jeg gjorde meg klart til natta. Ammet en siste gang og så stupte jeg i seng. Pappaen tok over med flaske og når barnet endelig sloknet i 23-tiden, la han barnet i bagen og satte den inn til meg. Han la seg på et annet rom.

0500 våknet som regel barnet og var sulten. Da hadde jeg fått en full natts søvn og var klar for å amme og pumpe igjen.

Pappaen sto opp for å gå på jobb i 6-7-tiden.

Har aldri falt meg inn at dette var feil på noen måte. Best mulig helse og søvn for hele familien!

Anonymous poster hash: 928b3...63d
Skrevet

Ikke noe problem å forsøke. Min erfaring er at det er vanskelig å sove likevel. Når man ammer er det bare å ta frem puppen så babyen er vant til at maten kommet raskt. Med oppvarmet morsmelk tar det tid før maten kommer, så de gangene vi forsøkte våknet jeg av at babyen gråt mens pappaen varmet melka og jeg kunne like gjerne ammet, men det er ikke sikkert det blir sånn hos dere.

Anonymous poster hash: 4a53f...bdf

Man må ikke varme melken da. Den holder seg i romtemperatur i mange timer, og i kjøleskap i mange dager, og mange babyer drikker gjerne varm eller lunken melk. Min gutt bryr seg ikke om melken kommer fra kjøleskapet eller holder romtemp. Han foretrekker nok at den er varm, men så lenge han drikker den uten problemer kan man like gjerne gi den kald.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...