Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #1 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg har en første klassing som jeg leverer/henter på skolen. I den forbindelse overhører jeg eldre unger (type 8 til 10-åringer) som ofte kan si stygge ting til hverandre, og ofte med et språkbruk som ikke hører noe sted hjemme egentlig. Det er gjerne slengbemerkninger, hvor en starter, men den andre svarer tilbake. Jeg har foreløpig ikke vært vitne til mobbing. Eller at det er en elev som er verre enn andre. Men jeg opplever dette som en sjargong som har utviklet seg, og som på ingen måte er ok. Så hvordan forholder dere dere til slikt. Vi snakker om unger som er i forbifarten, så jeg må i såfall gå etter og gjøre et stort nummer av det hvis jeg skal gripe inn. Det positive er at jeg ser SFO ansatte griper inn til den type språkbruk hvis de observerer det i lek. Jeg har ved tidligere anledninger vært vitne til ren mobbing og da har det vært en selvfølge å gripe inn. Men jeg opplever som sagt dette mer som slengbemerkninger. Anonymous poster hash: c2720...84a
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #2 Skrevet 22. oktober 2016 På skolen vår har rektor gått ut og sagt at på skolen her skal vi snakke fint til hverandre, stygge ord hører ikke til på skolen. At det ikke alltid blir fulgt kan jeg vel si, men det ble betraktelug bedre. Når en elev har blitt tatt i å snakke stygd får eleven beskjed at her på skolen snakker vi pent. Og første skoletime etter tar hele klassen en prat om hvordan vi snakker på skolen. Skolen snakker ikke mer med denne eleven om dette, men det er hele klassen som snakker om hvordan de vil ha det og hva som er greit. Dette er løsningen som fungerer best her. Og er det elever i flere klasser som snakker stygt så er det en samtale i alle disse klassene. Det er ingen lang samtale, 5 min så er de ferrdige. Dette er kun for å få øyne litt opp for ungene. I starten så hadde de ofte slike sataler, nå er det sjeldent. Ungene har også blitt flinke til p passe på hverandr og siifra. Anonymous poster hash: 0cc28...243
Giss Skrevet 22. oktober 2016 #3 Skrevet 22. oktober 2016 Meld fra til skolen/rektor. Om det er noe du opplever ofte er det en ukultur som skolen samlet må ta tak i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå