Gå til innhold

Har jeg depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man at man er deprimert og ikke bare har en litt tøff periode?

Jeg er mer lei meg enn glad.

Jeg gråter ofte når jeg er alene

Jeg lurer ofte på hvordan jeg skal komme meg gjennom dagen/uka.

Jeg føler at jeg sitter på en berg-og-dalbane med følelser og jeg klarer ikke stoppe den selv om jeg vil.

Jeg våkner hver natt rundt 2-tiden og er gjerne våken til 4-5. Uansett hvor trøtt jeg er så tar det meg mange timer å sovne igjen.

Unntaket var igår da jeg la meg sammen med barna 19.30 og sov frem til 6. Etter å ha kjørt til skole/bhg sov jeg på sofaen igjen til kl 10.

Jeg er alene med barna. Jeg har ingen familie for avlastning. Barnefar bryr seg ikke nevneverdig. Jeg har venner, men selv om de sier at de er der for meg så har de som regel nok med sin egen familie.

Når jeg er på jobb så går alt på automatikk. Jeg smiler og er blid men det er bare en fasade.

Så er jeg deprimert eller er dette bare en tøff periode for meg? Dette skjedde etter at mannen forlot meg og barna ca 3 mnd siden. Det var da alt gikk nedover med meg, og jeg hater å føle det sånn her.

Anonymous poster hash: bab72...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det kanskje er mer som en sorgreaksjon?

De kan kanskje være noe like, men for meg er depresjon enda mer nedstemthet og tiltaksløshet uten de store svingningene i følelser. Uansett er det kanskje lurt og godt å snakke med noen, venner, familie, fastlegen eller få henvisning til psykiatrisk sykepleier i kommunen. Ellers tror jeg du kan få samtaler hos familievernkontoret også.

Anonymous poster hash: 35ccf...5b8
Skrevet

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/montgomery-and-aasberg-depression-rating-scale-madrs-3271.html

Denne testen kan være en pekepinn... Selvfølgelig ingen fasit, og noen av svarene kan bli direkte gale, f.eks den med mat. Noen overspiser når man er deprimert, andre sover hele tiden. Men det er denne de i stor grad bruker i helsevesenet.

Anonymous poster hash: 43044...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...