Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #1 Skrevet 21. oktober 2016 Hei Jeg er 35 år gammel og hele tiden har jeg avstått fra å ta billappen. Men nå har jeg kommet til at det rett og slett er et must. Jeg er litt sånn av og på, fordi jeg er 35 og skal ta lappen 🙈 Hva folk kommer til å tenke om meg. Hva er det første jeg må gjøre? Hvordan forberede meg best mulig? Anonymous poster hash: 2c27f...dc4
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #2 Skrevet 21. oktober 2016 Du må først melde deg på trafikalt grunnkurs, også tar du det derfra Det går helt fint, en kollega av meg var også over 30 da hun tok lappen. Du er ikke helt alene om å ta det i voksen alder ☺️ Anonymous poster hash: bb208...e6d
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #3 Skrevet 21. oktober 2016 Ta kontakt med en trafikkskole og be de lage et opplegg for deg. Kjøp deg teoridel og oppgaveteksten og begynn å lese teori. Og last ned en app så du kan øve deg. Har du noen å kjøre med? Anonymous poster hash: d09e2...128
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #4 Skrevet 21. oktober 2016 Ta kontakt med en trafikkskole og be de lage et opplegg for deg. Kjøp deg teoridel og oppgaveteksten og begynn å lese teori. Og last ned en app så du kan øve deg. Har du noen å kjøre med? Anonymous poster hash: d09e2...128 Hvor kjøper jeg det? Ja, har mannen min ❤️ Hi Anonymous poster hash: 2c27f...dc4
Frida79 Skrevet 21. oktober 2016 #5 Skrevet 21. oktober 2016 Du trenger ikke trafikalt grunnkurs når du er over 25, kun mørkekjøring og førstehjelp. Det beste er vel bare å hoppe i det og ta kontakt med en trafikkskole, her kan du finne de fleste som er i ditt distrikt: http://www.atl.no/finn-skole Her kan du og finne endel nyttig info: http://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort Du er ikke alene om å ta førerkort i voksen alder, så ingen kommer til å tenke noe som helst om det.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #6 Skrevet 21. oktober 2016 Du trenger ikke å ta trafikalt grunnkurs. Er du over en viss alder trengs det ikke, da er det bare noen segmenter som er obligatoriske - førstehjelpsdelen blandt annet. I første omgang trenger du en L til å sette bakpå bilen, en stor parkeringsplass og en tålmodig sjel til å kjøre med deg. Begynn i det små, også er mengdetrening viktig. Les litt teori mens du så smått begynner å kjøre, da får du liksom sett læringen i praksis. Så må du jo ta endel timer på kjøreskole. Jeg tok lappen for halvannet år siden, altså etter fylte 30 og det var ikke noe problem, og ingen som hverken synes jeg var teit eller noe. Hadde ikke hatt bruk for den før, nå hadde jeg bruk for den. Teoribok kan helt sikkert kjøpes brukt på finn.no, eller så har de aller fleste bokhandlere den. Finnes endel fine testsider på nett, der du kan øve på teoriprøven. Denne kan de fleste steder taes drop-in (iallefall større steder), så den tar du i god tid før oppkjøring. Lykke til! Det er gøy å kjøre bil! Anonymous poster hash: 7b1e7...d05
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #7 Skrevet 21. oktober 2016 En ting til, har bestemt meg om å ta lappen med automatik, er det dumt? Hi PS, takker for svar til alle som svarer. Anonymous poster hash: 2c27f...dc4
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #8 Skrevet 21. oktober 2016 En ting til, har bestemt meg om å ta lappen med automatik, er det dumt? Hi PS, takker for svar til alle som svarer. Anonymous poster hash: 2c27f...dc4 Det er ikke så vanskelig å gire. Krever litt trening, men så går det av seg selv. Regn med å kvele bilen masse de første månedene, og den første gangen på parkeringsplass vil du nok kun kvele bilen og være glad når den går framover. Krever som sagt en tålmodig ledsager. Men, selvsagt, om du tar med automatbil så begrenser du jo hvordan bil du kan kjøre, men det går jo det også. Men, det er virkelig ikke vanskelig å gire når du har knekt koden! Anonymous poster hash: 7b1e7...d05
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #9 Skrevet 21. oktober 2016 Ville ikke tatt på automat. Ta med gir. Om du tar med kun automat vil du angre. Nå som du først skal hoppe i det, så må du ikke satse på "lappen light". Anonymous poster hash: 23f83...d9d
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #10 Skrevet 21. oktober 2016 Anonymous poster hash: 2c27f...dc4
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #11 Skrevet 21. oktober 2016 Synes det er et pes jeg da.. nå ble jeg usikker 🙊 Anonymous poster hash: 2c27f...dc4
Frida79 Skrevet 21. oktober 2016 #12 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ville ha ventet litt med den endelige avgjørelsen på om du skal gå for automat eller manuell. Prøv manuell først, evt også med en trafikklærer, så tar du vurderingen når du ser hvordan det går. Så lenge reglene er som de er, vil det jo ha sine fordeler å ikke ha begrensning i førerkortet på hvilke biler du kan kjøre (hvis du må låne/leie bil f.eks) Føler du at det blir for krevende med manuell (vil jo gå utover både tid og penger), kan du heller velge automat. Du står jo da fritt til å ta oppkjøringen med manuelt gir når som helst etterpå, ingen obligatorisk kjøring du må gjennom da, så ikke noen veldig stor ekstrakostnad. Da kan du heller øve med manuelt gir når anledningen byr seg, men ha friheten med førerkort i hverdagen.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #13 Skrevet 21. oktober 2016 Synes ikke det er teit å ta sertifikat på kun automatgir. Ja, du begrenser deg til å kun kjøre med automat, men hvor ofte er du i en situasjon der du MÅ kjøre en annens bil som ikke er automat? Det skjer nok aldri med mindre du er i et yrke der du får firmabil. Så ser virkelig ikke hvorfor man skal angre på det. Anonymous poster hash: 229c3...a16
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #14 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg kjørte nettopp opp 😊 er 34 og 2 barnsmor. Gikk helt fint. Ingenting å grue seg for. Kjørelærerne er proffe (hadde en yngre kjørelærer🙊) og på alle teoridelen som var (det er en god del teori bare så det er sagt) så var det ofte flere som var eldre. Og etterhvert var det faktisk litt artig. Bare begynn å les så fort som mulig, last ned teori-appen og ta teoriprøven så fort som mulig. Da får du litt press på deg ettersom oppkjøringen ofte blir bestilt etter teoriprøven 😊 Altså, når jeg klarte det klarere alle det. Det er jeg overbevist om 😊 Anonymous poster hash: cf9aa...9ee
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #15 Skrevet 21. oktober 2016 Men for alle del, ta med manuelt gir! Her om dagen måtte jeg låne bil og den hadde ikke automat (vi har 2 automater selv), men man bør ha muligheten likevel. Du trenger maks ett par timer ekstra på manuelt gir. De første timene konsentrerer man seg om giringen. Anonymous poster hash: cf9aa...9ee
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #16 Skrevet 21. oktober 2016 En ting til, har bestemt meg om å ta lappen med automatik, er det dumt? Hi PS, takker for svar til alle som svarer. Anonymous poster hash: 2c27f...dc4 Ikke gjør det, du begrenser deg veldig i hva slags biler du kan kjøre. Hvis du må låne bil eller kjøre noen andre sin bil, så kan du ikke forde de har manuelt gir Anonymous poster hash: a04bd...539
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå