Gå til innhold

Livet spiser meg opp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ha sikkert ingen grunn til å klage. Men jeg er så sliten. Er trøtt fra jeg står opp til jeg legger meg. Ikke noe galt på blodprøvene.

Har to skolebarn og en krevende jobb med lang reisevei. I tillegg kommer jeg aldri "rundt" på jobb fordi det er så mye å gjøre, det er sånn for alle andre og. Er ute av huset ni timer hver dag med jobb og reisevei med normal arbeidstid. Men må jobbe ekstra hver eneste uke for å komme i mål med det viktigste. Og neste uke er det som ikke var så viktig forrige uke begynt å haste. Ond sirkel.

Jeg orker ikke noe annet enn jobb. Huset flyter med klesvask og oppvask. Når helga kommer sover jeg halve dagen på sofaen. Jeg er helt tom, beina verker og det feiler meg ingenting. Dette påvirker barna på en negativ måte. Jeg har ingenting å gi dem, føler jeg. Har en mann og han bidrar, men han har sin jobb og jeg syns ikke jeg kan forvente at han skal slite seg ut med å dra lasset.

Jeg føler at livet spiser meg opp! Hjelp! Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 9f990...514

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som om eneste fornuftige å gjøre er å kikke deg om etter en annen jobb som også ligger nærmere hjemmet.

Om ikke annet, ta en enklere jobb i en periode mens barna er små.

Anonymous poster hash: af8dd...509
Skrevet

Det virker som om eneste fornuftige å gjøre er å kikke deg om etter en annen jobb som også ligger nærmere hjemmet.

Om ikke annet, ta en enklere jobb i en periode mens barna er små.

Du og dine andre kolleger burde selvfølgelig ta opp med ledelsen at dere jobber dere ihjel og at det trengs flere ansatte. Men om du ikke har tro på at det vil skje endringer der så er det bedre, som jeg skrev over, å finne seg en annen jobb.

Skrevet

Vaskehjelp.

Få ungene til å dra litt lass.
Om du sliter deg ut, så kan mannen slite seg ut - ikke for for flink pike.

Hver gang du får dårlig samvittighet for uvaska trapp eller tannkremflekker på speilet - så jobb med å gi faen - det går bra selv om.

Unn deg gode ting. Masasjetimer, frisør etc. Ferier godt og avslappende. 

Anonymous poster hash: 036d9...8f6
Gjest Antarctica
Skrevet

Se etter jobb med kortere reisetid.

Skrevet

Sjefen vet at det er for mye å gjøre. Og han er flink til å prioritere "for oss" på mange områder. Jobber med mennesker som har det veldig vanskelig så det er vel samvittigheten som driver oss.

Jeg ser meg om etter en jobb med mindre reisevei. Men jobber vokser ikke på trær om dagen, så ser ikke for meg at det åpner seg så mange muligheter her med det første. Vi har snakket om å flytte slik at vi bor mer midt i mellom begges jobber. Det er bare så mye usikkerhet knyttet til det. Boligprisene er høyere nærmere jobben min, usikkert om vi får solgt uten stort tap og det ene barnet ville nok taklet skolebytte utrolig dårlig. Ting har akkurat begynt å gå bedre for henne på skolen de siste ukene.

Vaskehjelp er fristende, men måtte ha rydda ned hele huset først, så ille har det blitt. Bare for å gi dere et bilde, jeg har ikke barbert legger på sikkert fire måneder fordi jeg rett og slett ikke har energi til å sette i gang. Øyenbrynene klippet jeg til raskt med en saks her om dagen. Jeg forfaller, og hele situasjonen tærer på kroppen og psyken.

Skrevet

Ingen andre enn deg selv kan ta tak i livet ditt. Du er ansvarlig. Skift jobb og strukturer hverdagen din bedre. Og deleger bort ting du ikke MÅ. Jeg er selv avhengig av vaskehjelp for eksempel for å ha energi til andre ting.

Anonymous poster hash: 19537...fe4

Skrevet

Akkurat nå kunne dette vært mitt innlegg.. ser rundt meg og huset er helt dass. Vi har rene klær, sengetøy osv men ingen overskudd til å ta i ett tak! Ingen gode råd, men jeg tenker det går over:) Finn noe fint i hver dag, rot er rot. Men begynn med degselv, gjør noe du liker. Jeg leser bøker og tar heller ett skippertak i huset på søndager.

Anonymous poster hash: bac53...b46

Skrevet

Akkurat nå kunne dette vært mitt innlegg.. ser rundt meg og huset er helt dass. Vi har rene klær, sengetøy osv men ingen overskudd til å ta i ett tak! Ingen gode råd, men jeg tenker det går over:) Finn noe fint i hver dag, rot er rot. Men begynn med degselv, gjør noe du liker. Jeg leser bøker og tar heller ett skippertak i huset på søndager.

Anonymous poster hash: bac53...b46

Vel, du har min medfølelse. Noen ganger så lurer jeg på om det er meningen at livet skal føles sånn her.

Skrevet

Vaskehjelp. Ta tak i jobbsituasjonen før du går på en smell. Trives du?  Snakk alvorlig med mannen om hvordan dere skal løse dette i fellesskap. Trenger du litt mer slack nå en stund, får han ta i et ekstra tak for å hjelpe deg (og seg og barna). En familie er et samarbeid, et samspill.

Ta et par timer med en coach for å rydde opp i prioriteringene dine. Du har alle svarene på dine egne spørsmål. Men det er du selv som må ta avgjørelsene og rydde slik at du kan leve med ditt eget liv.

Flott at du tar tak, lykke til!

Skrevet

Ingen andre enn deg selv kan ta tak i livet ditt. Du er ansvarlig. Skift jobb og strukturer hverdagen din bedre. Og deleger bort ting du ikke MÅ. Jeg er selv avhengig av vaskehjelp for eksempel for å ha energi til andre ting.

Anonymous poster hash: 19537...fe4

Jeg er helt enig at jeg er ansvarlig for mitt liv og at det er bare jeg som kan gjøre noe med det.

Jeg mangler egentlig ikke struktur, til vanlig. På nåværende tidspunkt gjør jeg absolutt ikke ting jeg ikke må. Og jeg forsøker å skifte jobb.

Skrevet

Vaskehjelp. Ta tak i jobbsituasjonen før du går på en smell. Trives du? Snakk alvorlig med mannen om hvordan dere skal løse dette i fellesskap. Trenger du litt mer slack nå en stund, får han ta i et ekstra tak for å hjelpe deg (og seg og barna). En familie er et samarbeid, et samspill.

Ta et par timer med en coach for å rydde opp i prioriteringene dine. Du har alle svarene på dine egne spørsmål. Men det er du selv som må ta avgjørelsene og rydde slik at du kan leve med ditt eget liv.

Flott at du tar tak, lykke til!

Takk for fint svar. Elsker jobben med det ansvar og de utfordringene som følger med. Bare flott kollegaer, sitter langt inne å tenke tanken på å slutte. Ønsker ikke å sette de i stikken. Men jeg må komme først i mitt liv, også.

Jeg tar virkelig dette til meg, for jeg ønsker virkelig å endre situasjonen.

Skrevet

Takk for fint svar. Elsker jobben med det ansvar og de utfordringene som følger med. Bare flott kollegaer, sitter langt inne å tenke tanken på å slutte. Ønsker ikke å sette de i stikken. Men jeg må komme først i mitt liv, også.

Jeg tar virkelig dette til meg, for jeg ønsker virkelig å endre situasjonen.

Hvis du elsker jobben din, se etter løsninger i den store helheten. Kanskje en liten timeout fra jobb noen dager, sove ut, rydde, gå/jogge turer kan gi deg nye perspektiver?  Har du noe avspasering eller kan du ta litt hjemmekontor iblant?

Håper du får energien tilbake!

Skrevet

Hvorfor skal ikke mannen dra sin del av lasset? Dvs minst halve?

Anonymous poster hash: 93a96...ba4

Skrevet

Er ikke det helt normalt å være sliten av en hektisk hverdag? Her er det også 9 timer der jeg er ute av huset i forbindelse med jobb. Ettermiddagen er et race for å rekke alt. Kvelden kommer og man stuper i seng. Jeg forteller meg selv at dette blir bedre når ungene blir litt større

Er det for mye så kanskje du bør redusere stillingen din.

Evt få litt hjelp; vaskehjelp, en videregående elev som kan passe barn én gang i uka etter jobb.

Anonymous poster hash: 0050d...f5d

Skrevet

Du har 30 minutter reisevei en vei til jobb, det er da innenfor normalen.

Om du sliter må du faktisk finne deg en jobb med mindre ansvar.

Anonymous poster hash: c562c...29d

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke det med reisevei. Du sier du er 9 timer utenfor huset. Det er jo helt normalt, hvis du har 100% stilling. Da er reiseveien 30min hver vei bare.

Tror ikke det er reisevei som er problemet men heller at du blir sliten av jobben, og må finne noe med mindre ansvar.

Å ha det hektisk på jobb og hjemme er jo også helt på normalen.

Ta tak i deg selv, og vær løsningsorientert. Bestill matkasse, bare handle en gang i uka, få vaskehjelp eller hva som hjelper. Lag en plan sammen med mannen på hva som funker best i hverdagen.

Anonymous poster hash: c3151...1af

Skrevet

Kan du gå ned i stilling en periode? En dag fri?

Send barna til besteforeldre en helg! Lei konteiner (faktisk ganske billig) og så går du og mannen gjennom huset. Kast, kast og kast alt dere ikke trenger. Ikke så gøy å bruke helga på, men du får ryddet huset til senere. Til mindre ting til mindre å rote/rydde. Bestill mat og fokuser begge på å få orden på huset.

Når det er gjort innfører du rydding for alle hver kveld i 15 min. Barna her rydder egne rom, finner klær til neste dag, pakker sekk/gymtøy og rydder kjellerstua.

Kjøkkenet rydder en av oss mens ungene spiser kveldsmat og badet tar vi når ungene bader/pusser tenner. Utrolig hva man rekker på15 minutter så når ungene legger seg er huset ryddig og jeg har både hengt opp klær og gjort klar enny maskin jeg kan trykke på etter jobb.

Så når ungene her legger seg kan jeg legge meg på sofaen foran tv eller gå tur med en venninne osv! Ofte legger jeg meg kl 20.30 når barna legger seg!

Neste morgen er alt klart og jeg smører matbokser mens barna spiser. Rydder også kjøkkenet etter frokost, men dette er jo omtrent ryddig siden vi gjorde det på kvelden! Så når vi går ut av huset er huset ryddig!

Middager har vi i perioder matkasse. Ellers handler vi en gang i uken. Noterer ned etterhvert hva som trengs. Vi har ukesmenyer på 7 uker som rullerer, da slipper jeg planlegge middager, vet hva vi skal ha den uken og hva som må kjøpes inn.

Søndager sender jeg mann og barn på tur (evt til svigers) og lager en svær gryte middag (lapskaus,komler,kjøttkaker,fiskegrateng osv). Fryser ned minst 3 ekstra middager så det er enkelt å ta opp neste gang!

Vi har vaskehjelp som også skifter på sengene! Denne dagen vasker jeg sengetøy slik at det ikke blir liggende. Har fått to vaskemaskiner (en liten som folk bruker på hytter) og får vasket klær slik det ikke hoper seg opp!

Hver tirsdag har vi det travelt da barna skal på aktiviteter. Skikkelig stressdag. Pratet med svigermor og hun henter minste i barnehagen og reiser hjem til oss og lager middag. Vi spiser og fyker ut igjen mens hun rydder, bruker tid på minsten.

Selv om man er sliten så må man få tatt tak, ikke bare brannslukking.

Nå er det snart jul og vi stresset som bare det med en million gaver som skulle kjøpes og leveres. Nå har vi avtalt at kun tante/onkelunger får gaver, ikke våre søsken. Vi søskena går samnen på resturant istedenfor å gi gaver.

Vennebarn kuttet vi ut å gi gaver til. Alle har for mange ting uansett. Vi bruker tiden på juletradisjoner og kos. Så mine barn får Max 10 gaver hver til jul og det er mer enn nok!

Pakkekalender har vi kuttet. 24x4 gaver før jul er ikke akuelt. Vi har "ELF the shelf" en liten nisse som hver dag gjør rampestreker. Ungene synes det er kjempespennende!

Når det gjelder reiseveien din så er ikke 30 min mye. Kjører du? Bruk tiden i bilen til å høre musikk eller en lydbok og nyt tiden! Havner du i kø så pust og tenk positivt.

Unger kan gå hjem fra skole/SFO selv og starte på lekser før du kommer.

Sett deg ned og planlegg endringene dere trenger.det er slitsomt å rydde huset/klesskapet men fantastisk etterpå når alt har sin plass og man ikke drukner i ting.

Anonymous poster hash: 0406b...181

Skrevet

Er hårete legger en indikator altså? Da går det til helvete her også.

Kom deg ut. Ta med deg ungene ut i frisk luft. Hva var d-vitaminverdiene dine?

Anonymous poster hash: b60b6...1b5
Skrevet (endret)

DU er jo alt for sent i seng. Innlegget skriver du klokken 23.30. Da hadde jeg sovet i 1 time allerede, og jeg jobber turnus og skal ikke på jobb før i kveld. Det bør ikke være vanskeligere enn det, kanskje du faktisk ikke sover nok

Endret av nasse nøffen
Skrevet

Hvorfor skal ikke mannen dra sin del av lasset? Dvs minst halve?

Anonymous poster hash: 93a96...ba4

Han gjør det.

Skrevet

Du har 30 minutter reisevei en vei til jobb, det er da innenfor normalen.

Om du sliter må du faktisk finne deg en jobb med mindre ansvar.

Anonymous poster hash: c562c...29d

Jeg har 45 minutter en vei. Jobber overtid fire-fem dager i uka, så blir ekstra lange dager.

Skrevet

Det høres ikke ut som det egentlig er mengden, men stress som gjør deg sliten. Det er som flere nevner helt normalt å være ute av hjemmet 9 timer hver dag. Jeg har det litt som deg akkurat nå. Jeg har det supertravelt på jobb, samtidig som jeg nå noen uker har 5 store og små selskap jeg skal arrangere (med alt fra 7 til 70 deltakere), Barna skal på sine aktiviteter, bursdager osv. Flere dager i uka er jeg bare hjemom å spiser og så hjemme igjen 21.30. Huset ser mildt sagt bomba ut, og i kveld kommer det gjester.

Jeg har kommet frem til at det som stresser meg aller mest er dårlig planlegging. Mannen er flink, men han har ikke like god oversikt som meg. Jeg må vite hva han gjør og hva jeg skal gjøre, jeg må avtale at han kjører på trening så jeg VET at jeg slipper og kan ta en runde hjemme. Det er ingen grunn til at han skal sitte i sofaen når jeg stresser rundt hele uka.

Så mitt tiltak fra denne uka; hver søndag skal brukes til planlegging. Ukeplanen skal gjennomgås og oppgaver fordeles!

(Og selv om det betyr at jeg må rydde, så har jeg nå bestilt grundig "julevask" av huset så jeg i hvert fall slipper å tenke på det...)

Anonymous poster hash: b2bbd...e94
Skrevet

Jeg har 45 minutter en vei. Jobber overtid fire-fem dager i uka, så blir ekstra lange dager.

Og det rekker du på 9 timer? Er du like ustrukturert i livet om i innleggene dine er det ikke rart du sliter. Bli et listemenneske. Planlegg uka som kommer på søndag, alt fra middager til hvem skal hvor.

Anonymous poster hash: b60b6...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...