Gå til innhold

Prøver på barneskolen. Et hjertesukk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som sliter veldig med å lære. Bruker laaaaang tid. Nå legger de både gloseprøve og ukeprøve samme dag, pluss at de jobber med kartleggeren, så det ble tre prøver på en dag. Har øvd og pugget et par timer hver kveld denne uka, men så ble det for mye å holde styr på og ungen glemte mye som egentlig satt i går under siste prøve. Tilbakemelding fra lærer var bare, da før du øve mer. Jammen ikke rart de blir skolelei. Jeg jobber aldri i nærheten så mye da jeg gikk på skole og får oppriktig vondt av å se på. Vet ikke helt hvor vi skal hente motivasjon til å jobb videre neste uke.

Anonymous poster hash: 2707c...250

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Et par TIMER pr dag?!?! Har du fortalt læreren det?

Gjest Minnieropptatt
Skrevet (endret)

Da synes jeg du skal snakke med kontaktlærer. Denne vet vel hva barnet ditt sliter med?

Her har jeg fått beskjed om at vi skal bruke maks en time pr dag.

Endret av Minnieropptatt
Skrevet

Har et barn som sliter veldig med å lære. Bruker laaaaang tid. Nå legger de både gloseprøve og ukeprøve samme dag, pluss at de jobber med kartleggeren, så det ble tre prøver på en dag. Har øvd og pugget et par timer hver kveld denne uka, men så ble det for mye å holde styr på og ungen glemte mye som egentlig satt i går under siste prøve. Tilbakemelding fra lærer var bare, da før du øve mer. Jammen ikke rart de blir skolelei. Jeg jobber aldri i nærheten så mye da jeg gikk på skole og får oppriktig vondt av å se på. Vet ikke helt hvor vi skal hente motivasjon til å jobb videre neste uke.

Jeg vil bare fortelle deg at datteren min slet voldsomt de første årene på skolen, men det har gått seg til. Hun leser fortsatt dårlig, men hun har lært seg teknikker for å få med seg det meste og forstå sammenhenger. Nå går hun i 6 og med unntak av lesingen ligger hun veldig godt an i klassen.

Det er ikke sikkert det samme vil skje med dere, men alle trenger ikke være flinkest til å lære raskt heller. Jeg kjenner flere som er usedvanlig dyktige på sitt felt, men likevel vet veldig lite om det meste annet. Det går fint.

Anonymous poster hash: 8b0e6...939

Skrevet

Da må du rett og slett snakke med kontaktlæreren. Barneskoleelever skal ikke pugge til prøve 2 timer pr dag. 

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Helt galt å sitte flere timer hver dag.

Her fikk vi en liten stund alt for mye lekser. Min jente er flink, konsentrerer seg godt og er effektiv. Likevel hadde vi etter 1,5 time fortsatt engelsk igjen. Da skrev jeg beskjed i meldeboken om at ikke all lekse ble gjort. Mange hadde gitt samme beskjed og mengden ble redusert.

Helt urimelig å sitte to timer hver dag og pugge på barneskolen.

Anonymous poster hash: cf565...531

Skrevet

Vi kjemper stadig med lærere rundt dette, har ikke tall på hvor mange samtaler vi har hatt i løpet av skoleårene, det er ikke få. Barnet har et vedtak fra ppt med både spesped timer osv. Men dette må vi krangle om hele tiden. Så bytter de lærere stort sett hvert år også. Blir så oppgitt og lei av dette. Vi har hatt lærere tidligere hvor vi har hatt et mye bedre samarbeid. Barnet går siste trinn på barneskolen. Nå får vi knapt svar på mail, tlf deler de ikke ut, har etterspurt møte siden før høstferien, det er satt opp i starten av november. Vi har kuttet lekser noen dager, prioriterer å lese og å øve på prøver. Men hjelper jo lite å pugge på prøvene når dagen de leverer blir så hektisk. Jeg forstår ikke hvorfor de legger alt til samme dag.

Var nødt til å få ut litt frustrasjon her. Kjenner det topper seg når de sier at da må ungen bare øve mer. Når vi tar opp utfordringer får vi bare et standard svar med oppramsing hvor de til slutt skylder på at det er barnet som er umotivert.

Skrevet

Vi kjemper stadig med lærere rundt dette, har ikke tall på hvor mange samtaler vi har hatt i løpet av skoleårene, det er ikke få. Barnet har et vedtak fra ppt med både spesped timer osv. Men dette må vi krangle om hele tiden. Så bytter de lærere stort sett hvert år også. Blir så oppgitt og lei av dette. Vi har hatt lærere tidligere hvor vi har hatt et mye bedre samarbeid. Barnet går siste trinn på barneskolen. Nå får vi knapt svar på mail, tlf deler de ikke ut, har etterspurt møte siden før høstferien, det er satt opp i starten av november. Vi har kuttet lekser noen dager, prioriterer å lese og å øve på prøver. Men hjelper jo lite å pugge på prøvene når dagen de leverer blir så hektisk. Jeg forstår ikke hvorfor de legger alt til samme dag.

Var nødt til å få ut litt frustrasjon her. Kjenner det topper seg når de sier at da må ungen bare øve mer. Når vi tar opp utfordringer får vi bare et standard svar med oppramsing hvor de til slutt skylder på at det er barnet som er umotivert.

Jeg er TS

Skrevet

Det virker som om krav og nivå er utrolig forskjellig på de ulike skolene. Jeg for min del skulle ønske meg at det ble stilt krav til alle barna ut fra nivå. Det er det det står i opplæringsloven at skal skje, men dessverre ser det ut til at vi og mange andre opplever at ikke dette skjer hverken den ene eller andre veien

MEN minimumspensumet må inn på det enkelte nivå. Det er dårlig gjort av oss (og skolen/samfunnet) om vi ikke klarer å hjelpe barna til det. De skal tross alt gå på skole i 13 år og det grunnleggende er ekstremt viktig å få med seg for videre læring.

Hvis det ikke går å lære inn ting på tradisjonelle måter, så tenker jeg at man som foreldre kanskje kan prøve å hjelpe barna til å lære på andre måter.

Vi har hele tiden "lært" barnet ting (fra hun var helt liten) gjennom å ta opp temaer når det kommmer opp eller når vi ser ting som vi kommer på at det kan være lurt at hun kan. Når hun spør om ting, får hun aldri bare minimumssvaret, men også ekstra informasjon. Når hun f.eks. spurte om hvor mye klokka var, hvor mange dager det er til osv, så satt vi oss ned med klokka eller kalenderen sammen med henne som et eksempel.  og da selvsagt forklart "alt" om klokke og kalender. Vi sa heller aldri der er et tre. Da sa vi "Der er et tre. Det er et grantre. Kan du se at det har nåler? OG se der er et furutre. Det har også nåler, men de nålene er lengre" osv osv osv osv.

Slik fortsetter vi, men nå med andre ting. Nå har vi lært også lært henne å google det hun lurer på også og gjennom det lærer vi henne også å vurdere den informasjonen hun finner.

F.eks. ved middagsbordet er det mye å lære for de minste. Hvor mange tallerkner trenger vi? Hvor mye bestikk? Siden den og den ikke er her i dag, da blir det en færre - hvor mange blir det da. Det er 5 fiskepinner, når du får to, hvor mange er det igjen da osv osv osv osv. (som et eksempel)

Tull og tøys med bokstaver og ord er også en fin måte å lære på.

Da det ble mer aktuelt å skrive og lese etterhvert, så snakket vi om at "er det ikke rart at et ord skrives med o, men så uttaler vi det med å" osv osv osv.

Nå seg jeg at det høres ut som om vi driver med nilæring hele tiden. Det gjør vi absolutt  ikke. Men det er som regel mange små muligheter hver eneste dag. Alle disse mulighetene kan man gripe, eller la vær. Å gripe noen av dem, gir barnet en super gevinst senere.

Barn suger informasjon som svamper dersom vi legger til rette for at det skjer. Bruk hverdagen til å få inn kunnskapen om det har låst seg litt eller ikke passer å gjøre det over bøkene. (OG ellers også selvsagt)

Anonymous poster hash: 1e5c8...622

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...