Gå til innhold

Samme navn som søskenbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min slekt heter alle mennene et veldig fint navn, min far, bestefar, oldefar, tippoldefar og tipp-tippoldefar har det. Har så lyst at min sønn skal hete det samme, men min ektemanns søster har en sønn med dette navnet. Den gutten er 10 år og bor i Trondheim (vi bor i Skien). Sees maks en gang pr år.

Er det veldig rart å bruke det samme navnet?

Anonymous poster hash: 1321d...422

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man har så lite kontakt og det er såpass aldersforskjell hadde jeg ikke brydd meg om det. Men hva tenker mannen din om det?

Vi valgte navn til vårt barn som tremenningen har. Sees nesten aldri. Holder for meg.

Anonymous poster hash: dca16...a0c

Skrevet

Er barnet ditt født?

Anonymous poster hash: c7685...e56

Skrevet

Ja, han er to uker gammel. Vi prøver andre navn, men glir tilbake til det samme.

Mannen min mener vi gjør som vi vil, det er vel jeg som føler jeg tråkker litt over ved å velge samme navn..

Skrevet

Ja, han er to uker gammel. Vi prøver andre navn, men glir tilbake til det samme.

Mannen min mener vi gjør som vi vil, det er vel jeg som føler jeg tråkker litt over ved å velge samme navn..

Ta det dere ønsker.

Anonymous poster hash: c7685...e56

Skrevet

Du gjør som du vil, spesielt da forholdet ikke er så tett

Anonymous poster hash: 924db...5b8

Skrevet

Jeg ville kanskje tatt en telefon til svigersøster men en munter tone og forklart, det er bedre å be om tillatelse enn tilgivelse på noe :)

Anonymous poster hash: db96e...4b9

Skrevet

Jeg ville kanskje tatt en telefon til svigersøster men en munter tone og forklart, det er bedre å be om tillatelse enn tilgivelse på noe :)

Anonymous poster hash: db96e...4b9

Man trenger ikke tillatelse da. Hva om hun sier nei? Da blir det bare mer rot

Anonymous poster hash: 34bfe...024

Skrevet

Om du vil oppkalle din sønn etter en familietradisjonen som rullet lenge før du møtte mannen din og lenge før søsteren hans fikk en sønn, så gjør du det. Man kan ikke skyfle vekk tradisjoner som har gått i generasjoner bare fordi en perifer svigersøster kanskje kan bli litt snurt.

Anonymous poster hash: f8c5b...c88

Skrevet

Jeg har samme navn som to kusiner og en bestemor. Det er veldig koselig. Selv om det er stor aldersforskjell binder navnet oss litt ekstra sammen.

Anonymous poster hash: daf58...b54

Skrevet

En mann jeg kjenner fikk først en sønn han kalte (tilfeldig navn for ikke å bli gjenkjent) : Bjørn Johannes. Johannes var her oppkalling etter seg selv og hans far.

Så fikk søsteren en sønn som hun kalte Johannes.

Den samme mannen fikk en datter som han kalte Astrid Maria. Hvor Maria var oppkalling etter hans mor og søster.

Så fikk den samme søsteren en datter som hun kalte Maria.

Hva med et navn i tillegg til sleksnavnet?

Det må være litt tungvint for besteforeldre å ha to barnebarn med samme navn, men det er dere som bestemmer. Ingen eier et navn.

Anonymous poster hash: 926d9...cc0

Skrevet

Jeg har to søskenbarn som heter det samme, det er ca 10 år ish i aldersforskjell, og de bor langt unna hverandre.

Det har aldring vært noe problem. Go for it.

Anonymous poster hash: bf5ea...6aa

Skrevet

Jeg har ei kusine som heter det samme som meg. Aldri hatt kontakt og aldri vært noe problem

Anonymous poster hash: bd5b4...9a9

Skrevet

Samme hvor langt de bor fra hverandre så vil det være besteforeldre som har to barnebarn med samme navn (om de lever).

Jeg hadde ikke gjort det og hadde reagert om våre søsken hadde gjort det.

Anonymous poster hash: 4bdf1...03b

Skrevet

Gi barnet navnet dere vil. Om du har oppkalling er det en helt god grunn i tillegg til at dere liker det. Trenger ikke spørre om lov

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville brukt navnet men lagt til et ekstra fornavn så det i familiesammenhenge er mulig å vite hvem som blir omtalt uten å måtte peke eller ta med etternavnet.

Også for å gjøre det enklere for besteforeldrene.

Dere trenger jo ikke bruke det ekstra navnet i hverdagen.

Skrevet

Jeg ville holdt på familietradisjonen og gitt gutten navnet. Men jeg hadde nok sikkert tatt en telefon og forklart svigerinnen min hvorfor.  Og så hadde jeg nok gitt barnet et navn til sånn at det gikk an å skille dem. 10 års aldersforskjell nå er ganske mye, men når de blir voksne, er det ikke noe aldersforskjell i det hele tatt, og da kan det jo være greitt å ha et ekstra navn.

Skrevet

Man trenger ikke tillatelse da. Hva om hun sier nei? Da blir det bare mer rot

Anonymous poster hash: 34bfe...024

Trodde det var omvendt? Lettere å få tilgivelse enn tillatelse?

Anonymous poster hash: dfa07...cbe

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det.

Jeg har to søsken og vi alle tre ville oppkalle vår første datter etter en familietradisjon. Min bror fikk datter først og brukte navnet. Jeg og søsteren min har også døttre, men har selvfølgelig ikke kaldt de det samme.

Selv om vi alle bor langt unna hverandre er vi søsken og ungene har samme slekt.

Anonymous poster hash: 96588...892
Skrevet

Jeg tenker mest på besteforeldre som må forholde seg til at begge barnebarna heter det. Hvordan holde styr på julegavene ?

Skrevet

Jeg tenker mest på besteforeldre som må forholde seg til at begge barnebarna heter det. Hvordan holde styr på julegavene ?

Akkurat det er vel det minste problemet. Når gavene er ferdig pakket inn og satt merkelapp på legger man dem jo sammen med gavene til de andre i samme familie. Feirer de jul sammen kan de bare putte på første bokstaven i etternavnet hvis begge bare har ett fornavn.

Anonymous poster hash: aa713...d5e

Skrevet

Det er mange familier der flere heter det samme. Trenger ikke være et stort problem. I min familie heter flere av guttene/mennene det samme. Det løses bl.a med å kalle dem feks store-Hans og lille-Hans. Høres kanskje rart ut, men vi synes det et koselig, og et felles navn binder dem sammen og gir dem et spesielt bånd, selv om aldersforskjellene kan være store.

Anonymous poster hash: f9585...07e

Skrevet

Hold på familietradisjonen du, det er verdt det i det lange løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...