Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Skolen her bruker ekstremt mye film i undervisningen. Denne uken har de for eksempel sett 2 episoder av "barnas restaurant" i mat og helse, "Grease" i musikktimen, film KRLE, film om Munch i KH og film når de spiser. I morgen er det FN dag. Da skal de se film og spise popkorn. Det er helt greit at de ser film av og til, men her er det noe de setter på hver gang en lærer er borte og ofte ellers. De har svært sjelden vikarer, heller ikke når lærere tar en ukes ferie ol. Er det greit? Er det vanlig? Anonymous poster hash: 8a5c3...8e9
Marriet Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 Noe film i undervisning kan nok forsvares, men dette hørtes mye ut. Hadde nok ikke syntes det hadde vært greit. Filmen mens de spiser kan de kutte ut med en gang.
Gjest Muji81 Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Høres ut som drømmeskolen Litt mer seriøst. Tror det er veldig bra å bruke visuelle hjelpemidler. Bortsett i mat og helse, der hadde jo matlaging vært å foretrekke.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 Høres ut som en billig løsning for lærerne, å sette på film hele tiden. Og hvorfor når de spiser, skal de ikke snakke og sosialisere da? Anonymous poster hash: 5abeb...280
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 Høres i overkant ut. Hvordan forsvarer de denne ensidige bruk av innlæringsmetode. Under spising bør de absolutt ikke bruke både hørsel og øyne og mer til i tillegg til spisingen. At lærer leser høyt er greit nok eller at de hører på rolig musikk. Da har barna en mulighet til å konsentrere seg om maten. Anonymous poster hash: 897e3...d65
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg er lærer, og 'sparer' filmbruk til de gangene jeg henger helt bakpå, noe uforutsett skjer eller jeg er satt til å undervise noe jeg ikke helt har grepet om (omrokkeringer pga sykdom, el). Jeg har ikke betenkeligheter med å bruke det som et supplement og en variasjon i undervisningen. Men det må jo vurderes og kvalitetssikres på forhånd, og bearbeides etterpå, så for meg er det ikke lettvint (bortsett fraat jeg etter noen år som lærer har brukt de samme filmene mye, og har opplegg klart). Mulig det er det som har skjedd hos dere? Stressa lærere, sykdom, osv... Ikke døm på så kortsiktig grunnlag, og ihvertfall ikke døm de faste lærerne for hva som blir brukt som vikaropplegg. Det er skoleledelsen sitt ansvar å dekke opp med kvalifiserte, forberedte vikarlærere. Om film blir brukt ofte, bør dere ta det opp. Anonymous poster hash: 90c17...ff0
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 Høres ut som en billig løsning for lærerne, å sette på film hele tiden. Og hvorfor når de spiser, skal de ikke snakke og sosialisere da? Anonymous poster hash: 5abeb...280 Nei. Når de spiser skal de spise. Jeg er selv lærer og setter ofte på småsnutter fra nrkSuper i spisingen. Jeg bruker dog sjelden film i undervisningen. Anonymous poster hash: e9fa4...ee6
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg er lærer, og 'sparer' filmbruk til de gangene jeg henger helt bakpå, noe uforutsett skjer eller jeg er satt til å undervise noe jeg ikke helt har grepet om (omrokkeringer pga sykdom, el). Jeg har ikke betenkeligheter med å bruke det som et supplement og en variasjon i undervisningen. Men det må jo vurderes og kvalitetssikres på forhånd, og bearbeides etterpå, så for meg er det ikke lettvint (bortsett fraat jeg etter noen år som lærer har brukt de samme filmene mye, og har opplegg klart). Mulig det er det som har skjedd hos dere? Stressa lærere, sykdom, osv... Ikke døm på så kortsiktig grunnlag, og ihvertfall ikke døm de faste lærerne for hva som blir brukt som vikaropplegg. Det er skoleledelsen sitt ansvar å dekke opp med kvalifiserte, forberedte vikarlærere. Om film blir brukt ofte, bør dere ta det opp. Anonymous poster hash: 90c17...ff0 Jeg har jo sett hvor mye film de har brukt i hele år, ikke bare denne uka. Det var bare et eksempel.Ofte bruker lærerene film når de får ansvar for flere klasser på en gang. Da kan elevene få beskjed om å velge en film og sette den på og så stikker læreren innom av og til og sjekker at de holder seg i ro, men veldig ofte er det den løsningen som velges ellers også. Ungene er i hvertfal veldig lei av film. Anonymous poster hash: 8a5c3...8e9
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #9 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg har jo sett hvor mye film de har brukt i hele år, ikke bare denne uka. Det var bare et eksempel. Ofte bruker lærerene film når de får ansvar for flere klasser på en gang. Da kan elevene få beskjed om å velge en film og sette den på og så stikker læreren innom av og til og sjekker at de holder seg i ro, men veldig ofte er det den løsningen som velges ellers også. Ungene er i hvertfal veldig lei av film. Anonymous poster hash: 8a5c3...8e9 Dette hadde jeg tatt opp med læreren. Jeg underviser i en klasse en gang i uka og får ofte spørsmål fra de om å få se ulike filmer. I dag maset de om Harry Potter fordi de mente at den andre klassen drev på med den filmen. Anonymous poster hash: e9fa4...ee6
Superdolly Skrevet 21. oktober 2016 #10 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg har jo sett hvor mye film de har brukt i hele år, ikke bare denne uka. Det var bare et eksempel. Ofte bruker lærerene film når de får ansvar for flere klasser på en gang. Da kan elevene få beskjed om å velge en film og sette den på og så stikker læreren innom av og til og sjekker at de holder seg i ro, men veldig ofte er det den løsningen som velges ellers også. Ungene er i hvertfal veldig lei av film. Anonymous poster hash: 8a5c3...8e9 Jeg får inntrykk av at problemet på denne skolen ikke nødvendigvis er at de viser film, men at de ikke setter inn en egen vikar til en klasse som står uten lærer. Tror ikke det er spesielt lett for en lærer å ha ansvaret for flere klasser, i ulike rom, samtidig, og da kjøre god undervisning flere steder på en gang. Da blir det fort til at man velger en enkel løsning som kan holde elevene sånn noenlunde i ro. Uansett årsak til at de gjør det slik er det ikke holdbart. Kan du ta opp dette på foreldremøte? Hvis du synes det er ille, kan du jo snakke med klassekontakten og få henne/ham til å ta det opp. Kanskje dere kan få tatt opp saken i FAU også. Uten at jeg vet det sikkert, tenker jeg at lærerne sikkert vil sette pris på at dette tas opp. Men det som må endres, er jo ikke at skolen innfører et forbud mot film men at de begynner å sette inn en egen vikar når lærere er syke.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #11 Skrevet 21. oktober 2016 På skolen her så brukes det hver uke i undervisningen, men ikke slik som HI. Supernytt ser de på og har noen andre serier de ser på. Korte små fakta episoder, jeg vet ikke helt hva det er men ungen min kommer og forteller innimellom hva hun lærte. Om universet, kroppen, naturfag osv. Virker som det er veldig forskjellig og litt likt newton men enda mer spesifikt. Klassen til det ene barnet bruker dette mye, for de er en bråkete klasse og lærer bruker dette som gulerot for å roe klassen når de bråker ellerr er veldig urolige. Da får de se film mens de spiser. Om skolen hadde brukt film istede for å lage mat så hadde jeg reagert kraftig. Film er greit, men ikke for mye og det passer ikke i alle fag. Anonymous poster hash: 1ab9e...019
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå