Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Han har komt hjem eller SFO har sagt ifra da vi har hentet at han har vert i slosskamp på skolen. Nå sist var de 3 kompiser som spilte fotball, da di var ferdige skulle gutten min gi han ene en klem da han siste plutselig hadde dyttet gutten min også hadde de begynt å sloss. Dette er sønnen min sin versjon da ingen voksen hadde fått dette med seg. Han går i 1.klasse, jeg synest dette er utrolig vondt og vanskelig. Jeg er veldig usikker på hva som er beste måten å handtere dette på? Jeg snakker så klart med han hjemme, om at hvis han kjenner han blir provosert skal gå bort fra situasjonen eller finne en voksen. Noen erfaringer, tips eller råd til hva jeg kan gjøre? *fortvilet* Anonymous poster hash: 946dd...d44
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 Prat med skolen og sfo, be de observere leken og situasjonene som oppstå. Se om det er noe som må taes ordentlig tak i. Anonymous poster hash: 38971...7f4
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Gutten din må kanskje lære at barn trenger sine intimsoner rundt seg og at det ikke er normalt at en gutt går bort for å klemme en annen etter lek. Antagelig har de andre trodd gutten din skulle gjøre noe vondt siden andre barn er vant til at han sloss. Du må jo begynne med straff for å få han til å slutte. Formildende når han forteller om det selv, men likevel. Fortsetter han slik har han ikke mye venner igjen. Når han forteller så sjekker du de andre sin versjon. Putt ungen i bilen og reis bort til de han sloss med (hver gang). Vær med han når han ringer på døra og ber om unskyldning. I tillegg, ingen spill/tv den aktuelle dagen. Hvilke typer spill spiller han? Har dere kontroll på hva han spiller og hvilke filmer han ser? Anonymous poster hash: 8153c...7e3
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 Det er helt normalt for gutter å sloss, for jenter også, men de dietter gjerne litt tidligere enn guttene. Så lenge det er jevnbyrdige motstandere og de ikke går inn for å skade hverandre synes jeg du skal ta dette helt med ro. Han må jo lære andre måter å løse konflikter på, men en liten slåsskamp i ny og ne er bare sunt. Det gir mye trygghet som han vil få god bruk for senere. Ta en prat med foreldrene til dem han pleier å sloss med. Bli enige om h a dere anser som greit og h a som ikke er greit. Hvis gutten rett og slett liker selve kampen foreslår jeg kampstart i en eller annen variant. Det kan han få kjempet i trygge omgivelser og lære bedre når det er greit og når det ikke er greit å sloss. Anonymous poster hash: 4aece...eb9
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 Gutten din må kanskje lære at barn trenger sine intimsoner rundt seg og at det ikke er normalt at en gutt går bort for å klemme en annen etter lek. Antagelig har de andre trodd gutten din skulle gjøre noe vondt siden andre barn er vant til at han sloss. Du må jo begynne med straff for å få han til å slutte. Formildende når han forteller om det selv, men likevel. Fortsetter han slik har han ikke mye venner igjen. Når han forteller så sjekker du de andre sin versjon. Putt ungen i bilen og reis bort til de han sloss med (hver gang). Vær med han når han ringer på døra og ber om unskyldning. I tillegg, ingen spill/tv den aktuelle dagen. Hvilke typer spill spiller han? Har dere kontroll på hva han spiller og hvilke filmer han ser? Anonymous poster hash: 8153c...7e3 Straff...? Det skulle liksom hjelpe her?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 På den skolen må de da ha store problemer 😳 Har barn fra 1-5 klasse og aldri hørt om slåsskamper! Verbale konflikter ja, en og annet slag/spark/dytt ja, men ikke slåsskamper! Anonymous poster hash: 301bf...6ee
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 Det er viktig å ta tak i det snarest! Snakk først med kontaktlærer. Vær åpen på at du bare har ditt barns versjon. Vi har hatt slike forhold - og da snakker vi faktisk grov vold i klassen til barnet mitt siden 1. klasse (de går nå i 3.). Det blir ikke bedre om det ikke blir gjort noe med slikt umiddelbart. Det blir faktisk værre og værre. For på denne skolen har de ikke gjort tilstrekkelig. Og til en her over NEI! Det er ikke naturlig å sloss! Det kan skje ja, men det er fordi barna ikke har lært andre måter å kommunisere på. Be også klassekontakten tromme sammen til foreldremøte. Tema: Sosial kompetanse. Bli enige om at det skal være lav terskel for å ringe hverandre. Ikke straff gutten din. Lær ham andre måter å takle det på. Forsvare seg er selvsagt alltid greit. Angripe er aldri greit. Det beste er å fjerne seg fra situasjonen. Anonymous poster hash: 32c2c...cd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå