Gå til innhold

Mobbing i skolen. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 12 som har blitt mobbet på skolen av og på siden første klasse. I år har det tatt seg virkelig opp, og hele klassen deltar.

Type; sier æsj når hun går forbi, vil ikke ta i ting som hun har tatt i. Vil ikke være på gruppe med henne eller inkludere henne i lek. Kan finne på å si ting som "sjekk det er en stor Bæsj på benken. Åh, nei det er bare Mia som sitter der".

Tidligere har det bare vært noen jenter som drev på. Men nå er det alle jentene og alle guttene.

Hva gjør man. Hun fungerer fint sosialt til vanlig, har hatt venner, dusjer hver dag, pusser tennene morgen og kveld. Det er ikke slik at hun lukter eller noe.

Men. I det siste har hun ikke ønsket å ha gym eller dusje etter gymmen fordi hun får stygge kommentarer om kroppen. Hva faen gjør man som foreldre i denne situasjonen? Skolen har tidligere år lagt skylden på henne fordi hun blir fort lei seg og da er lett å plage. Fordi hun reagerer med mye følelser.

Vi er kommet dit at livskvaliteten hennes er sterkt forringet. Vi føler at ingenting skjer.

Anonymous poster hash: 16447...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med rektor og forlang et møte med både rektor, kontaktlærer og miljøterapeut (pm skolen har det)

Det må opprettes en mobbesak og det er skolen pliktig å gjøre noe med

Anonymous poster hash: 5c8d3...765

Skrevet

Gå til rektor å lag en 9a mobbe sak. Dette er ikke bra.

Anonymous poster hash: 06416...b94

Skrevet

Det har vært tverrfaglige møter tidligere år. De er veldig bastant på at det ikke er mobbing og at det er bare jenten min som opplever det slik.

Rektor har aldri vært involvert da. Det er kontaktlærer som hadde det sammen med helsesøster og rådgiver. De ønsket at barnet mitt skulle gå til psykolog for å lære å takle ting på en bedre måte.

Jeg har null tillit til at skolen klarer å ordne dette nå når det har eakalert så mye.

De presterte å si at pga personligheten hennes (stille og sår) så ville hun bli plaget uansett om hun byttet skole eller ei, så de skylder på henne for at hun blir mobbet.

Hi

Skrevet

Først og fremst må du sende skolen en skriftlig klage på miljøet og henvise til lovverket. Helsesøster skal ha et hefte der du også finner et skjema du kan bruke. Hvis du gjør det på den måten kan ikke skolen la være å behandle saken formelt. Send klagen elektronisk med rekommandert kopi i posten med orginal underskrift, for å være sikker på at de har fått den.

Skriv ned alle hendelser, med tidspunkt og send oversikten til rektor hver uke.

Stil krav om at skolen kommer opp med en tiltakspakke som du mener er god nok til å løse problemet. Gi en konkret tidsfrist for at dette skal være i orden, for eksempel 2 uker. Hvis det ikke er i orden klager du til instansen over rektor.

I tillegg synes jeg du bør snakke med klassens foreldrekontakter. Be dem kalle sammen til et foreldremøte der din datters skolesituasjonen er eneste tema. Fortell foreldrene hvordan hun har det. Det er faktisk ikke sikkert at de vet om det. Det er ikke en gang sikkert at alle de andre elevene forstår hvor vondt hun har det.

Hvis forholdene ikke blir bedre relativt raskt bør jenta bytte skole. Det hjelper faktisk for mange selv om det kan føles som en fallitterklæring og det egentlig ikke burde være hun som måtte bytte.

Anonymous poster hash: c8b28...393

Gjest Antarctica
Skrevet

Det har vært tverrfaglige møter tidligere år. De er veldig bastant på at det ikke er mobbing og at det er bare jenten min som opplever det slik.

Rektor har aldri vært involvert da. Det er kontaktlærer som hadde det sammen med helsesøster og rådgiver. De ønsket at barnet mitt skulle gå til psykolog for å lære å takle ting på en bedre måte.

Jeg har null tillit til at skolen klarer å ordne dette nå når det har eakalert så mye.

De presterte å si at pga personligheten hennes (stille og sår) så ville hun bli plaget uansett om hun byttet skole eller ei, så de skylder på henne for at hun blir mobbet.

Hi

Oj! Jeg er rysta! Da gjør de IKKE jobben sin, de tilrettelegger jo for at de andre skal lære seg å plage alle som er stille!

Gjest Antarctica
Skrevet

Først og fremst må du sende skolen en skriftlig klage på miljøet og henvise til lovverket. Helsesøster skal ha et hefte der du også finner et skjema du kan bruke. Hvis du gjør det på den måten kan ikke skolen la være å behandle saken formelt. Send klagen elektronisk med rekommandert kopi i posten med orginal underskrift, for å være sikker på at de har fått den.

Skriv ned alle hendelser, med tidspunkt og send oversikten til rektor hver uke.

Stil krav om at skolen kommer opp med en tiltakspakke som du mener er god nok til å løse problemet. Gi en konkret tidsfrist for at dette skal være i orden, for eksempel 2 uker. Hvis det ikke er i orden klager du til instansen over rektor.

I tillegg synes jeg du bør snakke med klassens foreldrekontakter. Be dem kalle sammen til et foreldremøte der din datters skolesituasjonen er eneste tema. Fortell foreldrene hvordan hun har det. Det er faktisk ikke sikkert at de vet om det. Det er ikke en gang sikkert at alle de andre elevene forstår hvor vondt hun har det.

Hvis forholdene ikke blir bedre relativt raskt bør jenta bytte skole. Det hjelper faktisk for mange selv om det kan føles som en fallitterklæring og det egentlig ikke burde være hun som måtte bytte.

Vel, dette er jo en sak der kommunen kan politianmeldes og ende med en kjempebot! Lærerne og rektor deltar jo indirekte i mobbingen ved å si det kun er hun som "opplever" det slik.

Skrevet

Vel, dette er jo en sak der kommunen kan politianmeldes og ende med en kjempebot! Lærerne og rektor deltar jo indirekte i mobbingen ved å si det kun er hun som "opplever" det slik.

Hvis jeg forsto det riktig var ikke saken tatt formelt med rektor. Da kan det være vanskelig å få gjennom noen sak mot skole og kommune. Det blir lett bare ord mot ord.

En slik sak vil også ta lang tid og lett føre til at alle går direkte i forsvarspossisjon. Det hjelper sansynlig vis ikke jenta nå. Uansett hvor gjerne vi voksne vil ha hevn og rettferdighet bør vi huske at hovedfokuset vårt bør ligge på at jenta skal få det godt.

En ting til som er lurt å gjøre er å skrive referat fra alle møter og sende til dem som var med. Da må de enten rette opp i misforståelser eller godta referatet. På den måten har man skriftlig dokumentasjon på ting som har blitt sakt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis jeg forsto det riktig var ikke saken tatt formelt med rektor. Da kan det være vanskelig å få gjennom noen sak mot skole og kommune. Det blir lett bare ord mot ord.

En slik sak vil også ta lang tid og lett føre til at alle går direkte i forsvarspossisjon. Det hjelper sansynlig vis ikke jenta nå. Uansett hvor gjerne vi voksne vil ha hevn og rettferdighet bør vi huske at hovedfokuset vårt bør ligge på at jenta skal få det godt.

En ting til som er lurt å gjøre er å skrive referat fra alle møter og sende til dem som var med. Da må de enten rette opp i misforståelser eller godta referatet. På den måten har man skriftlig dokumentasjon på ting som har blitt sakt.

Hvis lærerne holder saken borte fra rektor, følger de ikke opplæringsloven.

Skrevet

Hvis lærerne holder saken borte fra rektor, følger de ikke opplæringsloven.

Jeg påstår jo ikke at de handler riktig, men i praksis kommer du ingen vei med å gå direkte til politiet med en slik sak og det vil sansynlig ikke gjøre forholdene for jenta bedre.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg påstår jo ikke at de handler riktig, men i praksis kommer du ingen vei med å gå direkte til politiet med en slik sak og det vil sansynlig ikke gjøre forholdene for jenta bedre.

Skolen skal og må endre sine rutiner for all framtid. Trur du denne jenta er den eneste som har hatt eller vil få ei dårlig skoletid på den skolen?

Skrevet

Skolen skal og må endre sine rutiner for all framtid. Trur du denne jenta er den eneste som har hatt eller vil få ei dårlig skoletid på den skolen?

Det har vært flere tilfeller på denne skolen i andre klassetrinn. De er veldig hysj hysj på ting fordi skolen har en plettfri fasade utad.

I forfjor når vi hadde møte med helsesøster var hun veldig på at barnet måtte utredes for asperger. Altså jenten har ingen klare tegn på asperger.

Et annet barn som slet på trinnet over måtte utredes for adhd.

Vi fikk fastlegen vår til å se på jenten og han skrev et brev til skolen og sa at det var ingen grunn til utredning av barnet vårt, og det kunne være skadelig å sette en diagnose basert på at barnet ikke hadde det bra i klassen. En diagnose ville henge med resten av livet.

Det andre barnet fikk ikke adhd diagnose.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...