Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Både jeg og min samboer er studenter og økonomien er deretter. Vi får utbetalt 24000 kr i mnd totalt og det holder akkurat. Samboer mener at vi må ta av barnets sparekonto om vi skal kjøpe bursdags- eller julegaver til noen andre barn, men jeg synes det har rart ut. Skal vi ta av sparekontoen hennes (som bl.a er bursdagspenger,men også rester av barnetrygd som vi har spart) for å gi gave til hennes venner? Samboer har rett i at vi ikke har god råd, men jeg synes det høres så feil ut å ta fra barnets konto. Barnet er 2 år. Samboer mener dette går av barnetrygden, men stort sett er det slik at barnetrygd dekker kun bleier og våtservietter. Vi sparer fast 500 kr/mnd til barnet. Det er tydelig at jeg og samboer har veldig ulike oppfatninger ang dette. Hvordan løse det? Anonymous poster hash: 88d3e...a08
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 Både jeg og min samboer er studenter og økonomien er deretter. Vi får utbetalt 24000 kr i mnd totalt og det holder akkurat. Samboer mener at vi må ta av barnets sparekonto om vi skal kjøpe bursdags- eller julegaver til noen andre barn, men jeg synes det har rart ut. Skal vi ta av sparekontoen hennes (som bl.a er bursdagspenger,men også rester av barnetrygd som vi har spart) for å gi gave til hennes venner? Samboer har rett i at vi ikke har god råd, men jeg synes det høres så feil ut å ta fra barnets konto. Barnet er 2 år. Samboer mener dette går av barnetrygden, men stort sett er det slik at barnetrygd dekker kun bleier og våtservietter. Vi sparer fast 500 kr/mnd til barnet. Det er tydelig at jeg og samboer har veldig ulike oppfatninger ang dette. Hvordan løse det? Anonymous poster hash: 88d3e...a08 Har dere dårlig råd sparer dere ikke 500 kr i mnd til barnet eller setter inn av barnetrygden. Det er bare tullete. Anonymous poster hash: 15b8f...b30
mamma_til_verdens_beste Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Hvis økonomien er stram en periode mens dere studerer ville jeg heller satt de 500kr på en egen konto tilhørende dere selv. Øremerket gaver, aktiviteter og uforutsette utgifter. Så kan dere heller fortsette å spare til barnet når dere har fått dere jobber og ok inntekt igjen.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 Om dere sparer fast 500 kr i måneden synes jeg godt dere kan bruke av disse pengene til utgifter rundt barnet ja. Om dere ikke har råd til en 50-lapp i bursdagsgave mot hun blir bedt selskap har dere jo egentlig ikke råd til å spare 500 i mnd og må bruke av dem Anonymous poster hash: d7171...b37
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 Her er barnas sparekonto hellige. Tenker det blir fort en vane å hente ut derfra, og det vil jeg ikke. Kanskje dere kan sette av 100 kr mindre hver mnd, og sette de av til slikt bruk? Anonymous poster hash: 17462...247
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 Både jeg og min samboer er studenter og økonomien er deretter. Vi får utbetalt 24000 kr i mnd totalt og det holder akkurat. Samboer mener at vi må ta av barnets sparekonto om vi skal kjøpe bursdags- eller julegaver til noen andre barn, men jeg synes det har rart ut. Skal vi ta av sparekontoen hennes (som bl.a er bursdagspenger,men også rester av barnetrygd som vi har spart) for å gi gave til hennes venner? Samboer har rett i at vi ikke har god råd, men jeg synes det høres så feil ut å ta fra barnets konto. Barnet er 2 år. Samboer mener dette går av barnetrygden, men stort sett er det slik at barnetrygd dekker kun bleier og våtservietter. Vi sparer fast 500 kr/mnd til barnet. Det er tydelig at jeg og samboer har veldig ulike oppfatninger ang dette. Hvordan løse det? Anonymous poster hash: 88d3e...a08 Å spare til barnet i barnets navn hvis dere har så dårlig råd at dere ikke kan kjøpe julegaver er tåpelig. Legg da heller de 500 dere sparer i familien paring som kan brukes til spesielle utgifter og om det skulle bli spessielt trangt en uke. Barnetrygden er der fordi det koster å ha barn, ikke for at barnet skal ha mye på konto til russetiden. Bursdagspenger blir vel også gitt for at dere skal kjøpe ting til barnet som hun trenger eller har lyst på, ikke for å holdes på konto til evig tid? Spar heller mer når dere begynner å jobbe og økonomien tillater det. Anonymous poster hash: c1c4b...7cb
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 Det vi sparte da vi var studenter var kun for å kunne kjøpe ting vi trengte senere, type sparte på augustutbetalingen for å kjøpe vinterdress og vintersko osv. De 500 som betyr så mye for dere nå, betyr strengt tatt ingenting når dere begynner i jobb. Da klarer dere etter all sannsynlighet å betale tilbake til barnet deres over et par måneder de tusenlappene dere nå sårt trenger. Det er tåpelig å spare seg til fant om man vet med full sikkerhet at man kun er fattig i noen få år (som de aller fleste studenter jo vet). Anonymous poster hash: fddc1...2b2
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. oktober 2016 #9 Skrevet 20. oktober 2016 Enig med de andre som har svart her. Og 900 kr i bleier og våtservietter i mnd!?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #10 Skrevet 20. oktober 2016 Vi hadde samme situasjon her. Vi brukte av barnets sparekonto å skrev ned beløpet underveis som vi gjorde det, så vi skylder barnet pengene å kan betale tilbake når økonomien blir bedre. Vi setter ikke inn penger hver mnd da, kunne aldri falt meg inn hvis vi hadde hatt så dårlig råd. Våre barn hadde penger på konto fra besteforeldre, bursdagsgaver osv Anonymous poster hash: ea819...261
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #11 Skrevet 20. oktober 2016 Du har ikke dårlig råd hvis du sparer barnetrygden altså.. Anonymous poster hash: 2b411...3a9
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #12 Skrevet 20. oktober 2016 Har dere dårlig råd sparer dere ikke 500 kr i mnd til barnet eller setter inn av barnetrygden. Det er bare tullete. Anonymous poster hash: 15b8f...b30 Helt enig. Barnetrygd skal hjelpe dere med å forsørge barnet. Hvis hun/han ikke kan gå i bursdag fordi dere har satt bort trygda på fond, da blir det en merkelig prioritering.
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #13 Skrevet 20. oktober 2016 Her er barnas sparekonto hellige. Tenker det blir fort en vane å hente ut derfra, og det vil jeg ikke. Kanskje dere kan sette av 100 kr mindre hver mnd, og sette de av til slikt bruk? Anonymous poster hash: 17462...247 Men da "henter" du jo 100 kr fra den "hellige" kontoen månedlig 😂
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #14 Skrevet 20. oktober 2016 Vi har dårlig råd nå mens jeg studerer, og vi låner lett av sparekontoene til ungene. Men det er lån. Jeg holder oversikt, og når vi får bedre råd skal alt vi har lånt settes inn igjen. De går glipp av endel renter, men det overlever de. Anonymous poster hash: 927b5...03c
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #15 Skrevet 20. oktober 2016 Takk for gode tips. Samboer mener det er tull å spare 500 kr per mnd når vi er studenter. 970 kr i barnetrygd får vi og det trekkes 500 kr per mnd og da går de resterende 470 kr til bleier og våtservietter. 200 kr av sparingen spares i fond. Kanskje det blir bedre om vi dropper 300 kr av sparingen og heller bruker det på gaver og uforutsette utgifter. Helt enig at det ikke er hensiktsmessig å spare seg til fant Anonymous poster hash: 88d3e...a08
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #16 Skrevet 20. oktober 2016 Enig med resten. Sett de 300 du snakker om til siden til slikt bruk. Ingen vits å spare om man egentlig ikke har råd, men tullete å sette barnetrygden (som skal gå til dere, for å forsørge barnet) inn på konto i barnets navn, slik at dere ikke kan bruke dem til det pengene er beregnet på fordi dere selv har gjort pengene til "barnets egne sparepenger". Anonymous poster hash: 9b28e...cad
soleia Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 Hadde site litt inne for meg å ta ut frå ungane sin konto, når pengane først er kome inn der. Men eg synes det er tullete å spare på barnetrygda når de er i ein slik økonomisk situasjon. Barnetrygda er til for å hjelpe til å dekke utgifter med barna i ei kostbar småbarnstid, ikkje for å finansiere kjøp av russebuss eller bustad når dei er 18 - 20+. Det er no de har bruk for desse pengane, og så kan de heller spare meir seinare når de er i arbeid og får betre råd.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #18 Skrevet 20. oktober 2016 Takk for gode tips. Samboer mener det er tull å spare 500 kr per mnd når vi er studenter. 970 kr i barnetrygd får vi og det trekkes 500 kr per mnd og da går de resterende 470 kr til bleier og våtservietter. 200 kr av sparingen spares i fond. Kanskje det blir bedre om vi dropper 300 kr av sparingen og heller bruker det på gaver og uforutsette utgifter. Helt enig at det ikke er hensiktsmessig å spare seg til fant Anonymous poster hash: 88d3e...a08 Jeg må bare spørre, men hvilke gullbelagte bleier bruker dere egentlig?? Hvis dere ikke har mye penger bør dere jo absolutt gå for first price eller coop sitt eget bleiemerke, ikke kjøpe pampers og dyre merker. Det er jo helt idioti. Jeg har en toåring, og vi bruker vel kanskje 2-3 pakker med coop bleier i mnd, de koster vel 30 kr pakken.. Så bruker vi kanskje 4 pakker våtservietter i mnd, de koster 60kr. Så si 160kr mnd på bleier og våtservietter da. Til vanlig vask brukes det klut, og vi sløser ikke med våtservietter til annet enn bæsjebleier. Jeg begriper ikke hvordan dere klarer å bruke nesten 500i mnd på bleier altså.. Anonymous poster hash: 548ed...cb1
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #19 Skrevet 20. oktober 2016 Bilen ihvertfall byttet til billigere bleier, eller begynt med pottetrening😁 Ikke spar så mye til barnet mens dere er studenter. Sett av noe til slike utgifter. Og kjøper gaver til barnebursfager når du kommer over noe på salg. Anonymous poster hash: 1875c...fb2
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #20 Skrevet 20. oktober 2016 Vi bruker libero (49 kr per pakke) siden vi får hver 5.pakke gratis. Lar barnet gå uten bleie hjemme flere timer daglig for gradvis tilvenning. Da skal vi heretter spare mindre per mnd og heller bruke av barnetrygden på gaver etc. HI Anonymous poster hash: 88d3e...a08
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #21 Skrevet 20. oktober 2016 Takk for gode tips. Samboer mener det er tull å spare 500 kr per mnd når vi er studenter. 970 kr i barnetrygd får vi og det trekkes 500 kr per mnd og da går de resterende 470 kr til bleier og våtservietter. 200 kr av sparingen spares i fond. Kanskje det blir bedre om vi dropper 300 kr av sparingen og heller bruker det på gaver og uforutsette utgifter. Helt enig at det ikke er hensiktsmessig å spare seg til fant Anonymous poster hash: 88d3e...a08 Tull å spare til barnet når dere ikke har råd. Sett barnetrygden inn på egen konto i detes navn og spar heller til julegaver, vinterdress, vinterdekk til bilen, reise til besteforeldre eller andre ting barnet fpr glede av. Spare til barnet kan dere gjøre en gang dere får råd og har eget hus! Penger barnet får av andre til bursdag, jul osv settes på sparekontoen til barnet. Disse kan jo brukes feks til kjøp av trehjulssykkel som barnet evt trenger. Anonymous poster hash: 5277b...924
februarprins2013 Skrevet 21. oktober 2016 #22 Skrevet 21. oktober 2016 da sparer man ikke, hvis man har så dårlig råd
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #23 Skrevet 22. oktober 2016 Hvor mange barnebursdager går egentlig en 2-åring i? Anonymous poster hash: ecb61...4d6
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #24 Skrevet 22. oktober 2016 Vi bruker libero (49 kr per pakke) siden vi får hver 5.pakke gratis. Lar barnet gå uten bleie hjemme flere timer daglig for gradvis tilvenning. Da skal vi heretter spare mindre per mnd og heller bruke av barnetrygden på gaver etc. HI Anonymous poster hash: 88d3e...a08 Haha. Da har Libero (eller hvem f.... som har en sånn 'avtale') lurt dere grundig. Du får dobbelt så mange bleier i en Coop-pakke til 30 kr pakken. Du skjønner vel regnestykket selv..? Våtservietter er noe stort tull og veldig urenslig og ekkelt til daglig bruk. Bør kun brukes når man ikke har tilgang til en vask og /eller rennende vann. Dere har så merkelige, bizarre prioriteringer at jeg blir helt matt. Hva med å bare bruke pengene dere har på en fornuftig måte, istedet for å hamstre de og deretter slite i hverdagen? Anonymous poster hash: 64cc4...5ae
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #25 Skrevet 22. oktober 2016 Haha. Da har Libero (eller hvem f.... som har en sånn 'avtale') lurt dere grundig. Du får dobbelt så mange bleier i en Coop-pakke til 30 kr pakken. Du skjønner vel regnestykket selv..? Våtservietter er noe stort tull og veldig urenslig og ekkelt til daglig bruk. Bør kun brukes når man ikke har tilgang til en vask og /eller rennende vann. Dere har så merkelige, bizarre prioriteringer at jeg blir helt matt. Hva med å bare bruke pengene dere har på en fornuftig måte, istedet for å hamstre de og deretter slite i hverdagen? Anonymous poster hash: 64cc4...5ae Da blir libero historie heretter, takk for tips 😊 Selv om vi ikke har prioritert rett, trenger du ikke høres så "nesevis" ut 😉 Ikke alltid like enkelt å se hva jeg kan forbedre, lettere for utenforstående å se det. Anonymous poster hash: 88d3e...a08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå