Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Hjelp meg kjære damer. Vet ikke hva jeg skal gjøre og jeg er desperat. Min 12 åring har blitt frekk i munnen. Han kaller meg for stygge ting, bryter regler støtt og stadig, snakker kebabnorsk etc. Nå har jeg prøvd stort sett alt. Tatt fra han data, gitt han time out, snakker pent og rolig til han, kjefte, men ingen ting hjelper... har dere noen råd? Han er egentlig snill og omsorgsfull gutt og ansvarsfull, men i det siste har han skeiet helt av:( trenger deres råd og tips. Anonymous poster hash: 597e1...65b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Nulltoleranse. Pubertet er ikke et fripass for dårlig oppførsel. Frekk i munnen = rett på rommet, ingen trening, internet eller kompiser den dagen. Vær VELDIG konsekvent. Ingen ekstra sjanser med dill dall, clean cut. Kjipt å miste feks kamper ol, men det er prisen. Anonymous poster hash: db4ff...f28
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Ok, takk for svar:) flere andre gode råd? Anonymous poster hash: 597e1...65b
MammantilNurket Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Pubertet er nå én ting og jeg er helt enig i at problematferd kvalifiserer til sanksjoner. Når det er sagt må jeg si at det dukker opp en del spørsmål hos meg. Kan atferden være et symptom på noe? (Ikke misforstå meg: det er ikke OK å holde på som han gjør). Hvordan fungerer han faglig og sosialt på skolen? Klassemiljø? Hvem er han sammen med? Hva med å ta en prat med kontaktlærer. Kanskje han kan ha nytte av en samtale med helsesøster eller sosiallærer? Håper at dere finner ut av det 😊 Lykke til! Endret 19. oktober 2016 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Spør han om det har skjedd noe. Anonymous poster hash: 7f361...10a
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Han er flink på skolen faglig sett, men lite sosial. Han er sammen med noen venner på skolen, men vil ikke ha noen på besøk. Jeg har sagt fra til han flere ganger at han kan ber med venner hjem noe han ikke vil, og da må jeg ta initiativet selv og snakker med andre foreldre i klassen hans. Jeg er alenemor, men gutten har kontakt med far. Ja, jeg har vurdert på om han bør snakker med helsesøster eller om jeg bør ta en prat med klasseforstanden hans. Han vil ikke forteller meg så mye lenger som han gjorde før, men han vil gudsjelov ha god natt klem fra meg:) Anonymous poster hash: 597e1...65b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Han er flink på skolen faglig sett, men lite sosial. Han er sammen med noen venner på skolen, men vil ikke ha noen på besøk. Jeg har sagt fra til han flere ganger at han kan ber med venner hjem noe han ikke vil, og da må jeg ta initiativet selv og snakker med andre foreldre i klassen hans. Jeg er alenemor, men gutten har kontakt med far. Ja, jeg har vurdert på om han bør snakker med helsesøster eller om jeg bør ta en prat med klasseforstanden hans. Han vil ikke forteller meg så mye lenger som han gjorde før, men han vil gudsjelov ha god natt klem fra meg:) Anonymous poster hash: 597e1...65b Er det noe dere kan gjøre for å bygge opp forholdet deres mer da? Gå skogsturer, dra på museumer eller kino eller andre ting, der dere får en sjanse til å snakke sammen. Hvis du har bil kan jeg anbefale bilturer. Planlegg noe gøy som er litt langt unna, så dere får tid til å snakke sammen i bilen. Gull verdt de bilturene. Anonymous poster hash: 7f361...10a
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Bil har jeg ikke, men er iferd med å ta lappen nå. Har foreslått ting som vi kan gjøre sammen f.eks. gå tur, svømming, men han vil ingen ting:( men skal ser om jeg kan gjøre det igjen når lillebroren hans er på trening. For sa får han og jeg alenetid... Anonymous poster hash: 597e1...65b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 Nulltoleranse for å være frekk i munnen og løftebrudd. Men kebabnorsk? Er det noe å hisse seg opp over? Det er ungdomsslang. Han kommer ikke til å slutte fordi du lager bråk, antakelig tvert imot. Språk har alltid vært en mulighet til opprør. Tro meg, han kommer ikke til å snakke slik når han er 30 uansett. Velg slagene dine. Anonymous poster hash: c3ff8...7fc
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 Ja, den kebabnorsken kan jeg nok unnvære, men er så lei av å høre den.... Anonymous poster hash: 597e1...65b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Ja, den kebabnorsken kan jeg nok unnvære, men er så lei av å høre den.... Anonymous poster hash: 597e1...65b Enig i at det høres fælt ut. Bit tennene sammen. Den varer ikke evig, lover. Anonymous poster hash: c3ff8...7fc
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 Ok, får gjøre det. Håper bare ikke at lillebror også tar etter han😫 Anonymous poster hash: 597e1...65b
Ophiophagus Hannah Skrevet 19. oktober 2016 #13 Skrevet 19. oktober 2016 Enig i at det høres fælt ut. Bit tennene sammen. Den varer ikke evig, lover. Anonymous poster hash: c3ff8...7fc Kebabnorsken går over, så ikke bekymre deg for det! Hadde selv en liten "kebabnorskperiode" vokste naturlig nok ut av det:) Ellers så er jeg enig med nurket, kanskje det er noe som plager han? Dårlig oppførsel kan ofte være et forsøk på å "fortelle" noe. Jeg ville kanskje forsøkt å snakke med sosiallærer på skolen. Ellers ville jeg forsøkt å ha det ha det hyggelig med han, snakke med han og finne på ting.
Gjest Antarctica Skrevet 19. oktober 2016 #14 Skrevet 19. oktober 2016 Har han skiftet kameratgjeng eller noe?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #15 Skrevet 20. oktober 2016 Sønnen min endter seg ogs da han bagynte op ungdomsskomen. Kebab-norrk her også, bryter regler og lyver. Men glad og fornøyd, ikke frekk heller. Helvdigvis. Strekker grensene langt lenger enn tidligere, tok han i at han har laget en facebook profil og en profil på snap. Begge fikk jeg passordet til endret passordet og slettet appen. Tlf tok jeg også. Enig i at man skal sette forten ned og gi konsekvenser. Men også veldig vintig at du snakker mwd han. Spør også lærer hbordan hun opplever ha på skolen. De blir ofte litt usikre p seg selv igjen nå de begynner på ungsomsskolen. De skal finne sin plass og utforske "ungdomsverden". Nå har de jo blitt så "store", kan ikke oppføre seg eller bwhndles som små brn lenger. I følge dem selv 😉 Identitet spiller en stor rolle, og det har vi snakket masse om her hjemme Anonymous poster hash: e4c6a...ad2
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #16 Skrevet 20. oktober 2016 Enig i at det høres fælt ut. Bit tennene sammen. Den varer ikke evig, lover. Anonymous poster hash: c3ff8...7fc Hos meg er kebabnorsk helt uaktuelt. Spiller ingen rolle om det går over om noen år - skal jeg liksom måtte høre på det sprøytet i flere år? Hvis du ønsker kontakt med meg må du snakke ordentlig. Anonymous poster hash: c167e...840
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 Siden det har skjedd "plutselig" hadde jeg nok blitt mer bekymret enn sint og streng. Min erfaring er at det gjør at du skyver dem vekk fra deg, og det vil du ikke i ungdomstiden. Et godt forhold er grunnlaget for all innflytelse i denne perioden. Anonymous poster hash: b52ec...080
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #18 Skrevet 20. oktober 2016 Hva i all verden er "kebabnorsk"? Anonymous poster hash: 0a2cf...18f
MammantilNurket Skrevet 20. oktober 2016 #19 Skrevet 20. oktober 2016 Hva i all verden er "kebabnorsk"? Anonymous poster hash: 0a2cf...18f https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kebabnorsk
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #20 Skrevet 20. oktober 2016 Hos meg er kebabnorsk helt uaktuelt. Spiller ingen rolle om det går over om noen år - skal jeg liksom måtte høre på det sprøytet i flere år? Hvis du ønsker kontakt med meg må du snakke ordentlig. Anonymous poster hash: c167e...840 Da ønsker jeg deg lykke til med tenåringsperioden. Anonymous poster hash: c3ff8...7fc
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #21 Skrevet 20. oktober 2016 Da ønsker jeg deg lykke til med tenåringsperioden. Anonymous poster hash: c3ff8...7fc For det er liksom obligatorisk?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #22 Skrevet 20. oktober 2016 For det er liksom obligatorisk? Hbor gamle er barna dine? Spør fordi jeg lurer på om du har erfart at det å overse slik faktisk funker? Anonymous poster hash: e4c6a...ad2
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #23 Skrevet 20. oktober 2016 Hbor gamle er barna dine? Spør fordi jeg lurer på om du har erfart at det å overse slik faktisk funker? Anonymous poster hash: e4c6a...ad2 Den eldste er 18, og så går det nedover til 8.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #24 Skrevet 20. oktober 2016 Den eldste er 18, og så går det nedover til 8. Såpass ja😉 Da snakker du nok av erfaring 😊 Anonymous poster hash: e4c6a...ad2
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #25 Skrevet 20. oktober 2016 Såpass ja😉 Da snakker du nok av erfaring 😊 Anonymous poster hash: e4c6a...ad2 Vet ikke om akkurat kebabnorsk har vært det største problemet her, men de har jo prøvd seg på ulike former for slang underveis. Påklistret sch-lyd i stedet for kj-lyd, for eksempel, som jeg har måttet plukke av dem, og ulyder som "mongo" og "fitte" i dagligtalen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå