Gå til innhold

Enslig mor og straks ny samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 8 år og mottar Pr i dag dobbel barnetrygd og får skattereduksjon. Kjæresten min har mer eller mindre bodd hos oss i noen mnd og vi snakker nå om å gjennomføre det helt. Slik jeg forstår det må jeg melde fra til NAV 12 mnd etter han flytter inn mens jeg leste ett annet sted man må si ifra med en gang. Mister jeg da skattefradrag og dobbel barnetrygd? Gjelder det i såfall fra han flytter inn eller 12 mnd etter han flyttet inn? Vi har helt seperat økonomi og han skal betale leie til meg og hverken dobbel barnetrygd eller skattefradraget er noe jeg får basert på inntekten min. Setter stor pris på svar da jeg ikke syntes dette kommer klart frem på nav sine sider da jeg ikke mottar OS eller stønad til barnetilsyn.

Anonymous poster hash: 67651...8cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du beholder stønaden du får som enslig forsørger frem til dere har vært samboere i 12 mnd eller hvis dere får felles barn før det har gått 12 mnd

Anonymous poster hash: 3e3be...419

Skrevet

Du beholder stønaden du får som enslig forsørger frem til dere har vært samboere i 12 mnd eller hvis dere får felles barn før det har gått 12 mnd

Anonymous poster hash: 3e3be...419

FEIL!

Dette ble det nye regler på for en liten stund siden

Den ekstra barnetrygden beholder man i 12 mnd, men andre støtteordninger som overgangsstønad mister man umiddelbart

Litt usikker på hvordan det er med skattefordelen, men er ganske sikker på at du mister den også med en gang

Anonymous poster hash: 1b4b7...6b5

Skrevet

Jeg mistet dobbel barnetrygd med en gang jeg flyttet sammen med samboer i 2010.

Anonymous poster hash: df7c7...ba4

Skrevet

Jeg var i din situasjon i januar i år, og følgende skjedde meg da jeg tok kontakt med nav:

Jeg fikk beskjed om å melde ifra med en gang.

Jeg mistet min os fra og med måneden etter vi flyttet sammen.

Jeg har beholdt ekstra barnetrygd og skattelette i 13 mnd.

Anonymous poster hash: 76027...dd4

Skrevet

Jeg mistet dobbel barnetrygd med en gang jeg flyttet sammen med samboer i 2010.

Anonymous poster hash: df7c7...ba4

Da var din samboer barnets far. Da er det annerledes.

Anonymous poster hash: c64e4...7d1

Skrevet

Jeg beholdt alle stønadene da jeg flyttet sammen med min samboer. Men etter 12 mnd ble de stoppet. Jeg sendte mail til nav da vi flyttet sammen og stønadene stoppet automatisk året etterpå. Dette var i 2009 så mulig reglene er endret siden den gang.

Anonymous poster hash: a0ad2...815

Skrevet

OS stopper umiddelbart, utvidet barnetrygd beholdes i 12 mnd. I og med at særfradraget er knyttet til utvidet bt vil jeg tro det også beholdes i 12 mnd., men dobbeltsjekk gjerne (info hentet på NAV og skatteetaten).

Skrevet

Nye regler fra 1 jan 2016. Du mister alt måneden etter som registrert samboer.

Anonymous poster hash: 5f79c...dab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...