Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 som forklarer hvor tøft det er å være tvillingforeldre kontra vi som har født en og en? Jeg innser at det er sjokkerende og tøft å få flere barn samtidig, men de jeg kjenner med tvillinger bruker dette argumentet HELE tiden, også etter at ungene har begynt på skolen! Jeg er tvilling og min mor er tvilling, så begrepet er ikke så ukjent. Bortsett fra litt hektisk spedbarnsperiode, var jeg og tvillingen enklere enn søsknene våre. Mange velger å få barn tett, og det har også sine utfordringer - på samme måte som det er utfordrende å få barn med mange års mellomrom. Jeg har 3 barn med 13 og 14 mnd mellomrom... Det var ikke bare enkelt å være hjemme med en nyfødt og ettåring, eller ennyfødt, ettåring og toåring, men tvillinger - det er tøft det. Nå som de har begynt på skole, hadde det vært enklere med to i 2. Enn en i 1., 2. Og 3. Siden jeg ikke har tatt meg av tvillinger selv, lurer jeg på hva som f.eks. gjør to to-åringer mer utfordrende enn søsken forøvrig? Forskjellige aldre har forskjellige behov og utfordringer. Å kombinere ulike behov kan jo være mer utfordrende enn å få hverdagen til å gå rundt for de som har samme døgnrytme og gjøremål... Anonymous poster hash: bd8be...1c8
Søte Satan Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Mennesker er enkle skapninger. Vi vil være beste eller ha det verst, vi vil være på topp i noe, hva enn det er. Tvillingforeldre mener de har det tyngst. Du med dine to tette føler du ikke får anerkjennelse for at du har det tøft. Slapp av, du har de ille og tungt nok. Noen vil alltid dra fram "tvillingkortet". Husk bare at uansett hvor tungt de har det, blir ikke livet ditt lettere. Du definerer ditt eget helvete
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Kan bare svare for meg selv. Har tvillinger + en som er litt eldre. Det å ha 3 barn er travelt. Spesielt når man er i full jobb. Ikke fordi de er tvillinger. Klart første tid da begge trenger full oppmerksomhet hele døgnet og man bare har 2 hender så er det travlere med 2 enn bare 1. Første år i bhg også da det hele tiden er dobbelt opp med sykdom så du er "alltid" hjemme. Men sånn nå når de er snart 3 år er det ikke noe travlere enn for alle andre som har 3 barn sånn egentlig. Men selvfølgelig det er slitsomt at begge krever lik oppmerksomhet hele tiden, men slik er det jo med flere barn tvillinger eller ikke. Anonymous poster hash: 6e221...b04
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg har ikke tvillinger selv men kan tenke meg at det vil komme en del ekstra utfordringer med det å ha tvillinger også når de blir eldre. Da tenker jeg spessielt på at de lett blir sammenliknet med hverandre og sammenlikner seg selv med den sindre i større grad enn andre søsken. Det kan nok gi en del ekstra utfordringer. På den andre siden er det nok en del ting som blir lettere med tvillinger enn med to tette også. Det er bare det at man sjelden ser det enkle selv. Fokusert vil for de fleste mennesker ligge enten der de briljerer eller der de har problemer. Det er sjelden vi har fokusert på områder der ting bare er helt greit. Anonymous poster hash: 3f3be...0c0
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Mennesker er enkle skapninger. Vi vil være beste eller ha det verst, vi vil være på topp i noe, hva enn det er. Tvillingforeldre mener de har det tyngst. Du med dine to tette føler du ikke får anerkjennelse for at du har det tøft. Slapp av, du har de ille og tungt nok. Noen vil alltid dra fram "tvillingkortet". Husk bare at uansett hvor tungt de har det, blir ikke livet ditt lettere. Du definerer ditt eget helvete Tre tette... Men nei, jeg ønsker ikke anerkjennelse for at det er tøft. Jeg fisker ikke etter sympati, men synes mange med tvillinger nærmest er ofre. De har det så tøft i forhold til alle. Ja, jeg hadde det hektisk da de var små, men mine har hatt bortimot like behov oppover. Hadde vært verre å ha en nyfødt, femåring og tiåring. Greit nok at de større barna er mer autonome, men de har så ulike behov, aktiviteter og døgnrytmer. Jeg lurer bare på hvorfor tvillingforeldre poengterer at det å ha flere barn er slitsomt i større grad enn andre gjør, og selv om ungene er 4 eller 8, deler de artikler om hvor hektisk tvillingforeldre har det. Jeg skjønner jo at å amme og stelle to er mer hektisk enn en, men å amme en mens den andre henger i gardina er heller ikke enkelt. Hi Anonymous poster hash: bd8be...1c8
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Noen personer ser bare problemer, mens andre klager lite. Ei venninne av meg var svært uheldig og brakk 4 ribbein, to dager etter reiste hun medfly og sidemannen hennes hadde tydelig store smerter med å bevege armen. Så min venninne hjalp ham med bagasjen opp på hattehylla, og hjalp ham senere med å finne neste gate på flyplassen. Hele tiden okket mannen seg over smertene. Mens min venninne bet i seg sine fire knukne bein. Tilslutt tenkte min venninne ar hun kunne spørre mannen hva som hadde skjedd, hvor han svarer at han har så ekstremt vondt fordi han hadde brist i ett ribbein... Anonymous poster hash: 5d95e...b20
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg har ikke tvillinger selv men kan tenke meg at det vil komme en del ekstra utfordringer med det å ha tvillinger også når de blir eldre. Da tenker jeg spessielt på at de lett blir sammenliknet med hverandre og sammenlikner seg selv med den sindre i større grad enn andre søsken. Det kan nok gi en del ekstra utfordringer. På den andre siden er det nok en del ting som blir lettere med tvillinger enn med to tette også. Det er bare det at man sjelden ser det enkle selv. Fokusert vil for de fleste mennesker ligge enten der de briljerer eller der de har problemer. Det er sjelden vi har fokusert på områder der ting bare er helt greit. Anonymous poster hash: 3f3be...0c0 Men å bli sammenlignet med den andre er jo noe som påvirker barnet mest. Jeg har blitt sammenlignet med min tvilling hele veien. Hvem er smartest, raskest, penest? osv. Min mor følte litt mer på det, men det var i lys av å bli sammenlignet med sin egen tvilling i oppveksten. Men jeg husker at mine søsken også ble sammenlignet med oss, og folk sammenligner mine barn også. Ser det her inne også. Hvilket søsken er penest, smartest, best personlighet... Hi Anonymous poster hash: bd8be...1c8
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg vil si de tre første årene er tøffe med tvillinger. Nå er mine fire år og jeg tenker ikke så mye på det lenger. Men det er klart det er tøft med to tette også. Anonymous poster hash: 9092a...abd
Nyttårs barn Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Nå er det ikke sånn at det er en konkurranse om hvem som har det verst. Og sier som en annen, noen har alltid behov for å "toppe" andres problemer. Men klart at tvillinger blir dobbelt opp hele tiden. To konfirmasjoner, to som er russ. Om de er omtrent like store, så må alt kjøpes inn dobbelt. Endret 19. oktober 2016 av Nyttårs barn
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 Når jeg ser en vogn med tvillinger på under året reiser hårene seg på armene. De første tre årene var ganske ekstreme, de sov nesten aldri samtidig. En runde med mating på natta tok 2,5 time. Konstant dårlig samvittighet for den som gråt når jeg holdt på med den andre. Nå er de 7 år og det er fantastisk, de er gode venner, har alltid en å leke med. Og ikke minst, de har de samme leksene Anonymous poster hash: 8cd5a...a47
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Det er ingen som velger å få tvillinger, det kommer som en overraskelse på både godt og vondt. Men tette barn velger du å få selv... Anonymous poster hash: 918b7...e11
Gjest Antarctica Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 Tre tette... Men nei, jeg ønsker ikke anerkjennelse for at det er tøft. Jeg fisker ikke etter sympati, men synes mange med tvillinger nærmest er ofre. De har det så tøft i forhold til alle. Ja, jeg hadde det hektisk da de var små, men mine har hatt bortimot like behov oppover. Hadde vært verre å ha en nyfødt, femåring og tiåring. Greit nok at de større barna er mer autonome, men de har så ulike behov, aktiviteter og døgnrytmer. Jeg lurer bare på hvorfor tvillingforeldre poengterer at det å ha flere barn er slitsomt i større grad enn andre gjør, og selv om ungene er 4 eller 8, deler de artikler om hvor hektisk tvillingforeldre har det. Jeg skjønner jo at å amme og stelle to er mer hektisk enn en, men å amme en mens den andre henger i gardina er heller ikke enkelt. Hi Anonymous poster hash: bd8be...1c8 Tvillinger holder hverandre med selskap og kan på noen felter være "lettere" enn enslige barn. Så de må jo gjerne trekke "tvillingkortet", men det forteller mest om dem selv.
Mostly Harmless Skrevet 19. oktober 2016 #13 Skrevet 19. oktober 2016 Det er ingen som velger å få tvillinger, det kommer som en overraskelse på både godt og vondt. Men tette barn velger du å få selv... Anonymous poster hash: 918b7...e11 Kanskje det er noe der. Jeg valgte å ikke få to tette, og synes det er lettvint og greit med med en på ett og en på fire. Hadde siste vært tvillinger, hadde jeg plutselig fått det mye mer travelt enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt og hadde kanskje følt jeg ikke strakk til. Kanskje det rett og slett for noen tar lang tid å komme over "sjokket" å få to små hjelpeløse samtidig?
Mostly Harmless Skrevet 19. oktober 2016 #14 Skrevet 19. oktober 2016 Noen personer ser bare problemer, mens andre klager lite. Ei venninne av meg var svært uheldig og brakk 4 ribbein, to dager etter reiste hun medfly og sidemannen hennes hadde tydelig store smerter med å bevege armen. Så min venninne hjalp ham med bagasjen opp på hattehylla, og hjalp ham senere med å finne neste gate på flyplassen. Hele tiden okket mannen seg over smertene. Mens min venninne bet i seg sine fire knukne bein. Tilslutt tenkte min venninne ar hun kunne spørre mannen hva som hadde skjedd, hvor han svarer at han har så ekstremt vondt fordi han hadde brist i ett ribbein... Anonymous poster hash: 5d95e...b20 Det er selvfølgelig tiltalende å ikke klage i øst og vest, men det der blir litt heltemodig martyraktig for meg. Sidemannen får ikke noe mindre vondt av at venninna di har flere brukne ribbein enn han. Hun kunne fint satt grenser for seg selv og latt personalet hjulpet både ham og henne. I stedet underslår hun sine egne smerter og hjelper ham, for etterpå få bekreftet at hun egentlig var den hardest skadde av dem og egentlig skulle vært den som fikk hjelp.
Hjertefru Skrevet 19. oktober 2016 #15 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg har tvillinger. Det er vel først og fremst babytiden som er tøff med tvillinger, så går det seg til etterhvert. De fleste skjønner vel at å komme hjem fra føden med to hjelpeløse babyer på en gang er en stor utfordring. Dessuten får man jo bare noen få ekstra uker permisjon, noe som godt kan sees på som urettferdig i forhold til de som er enkeltfødte. Det er tøft å ha to små utforskere på en gang, selv om det sikkert er like tøft å ha et spebarn og en toåring. Tvillinger er dog ikke et eget valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå