Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 En sykepleier hadde lest journalen til en pasient, som viste seg å være i slekt med en venninne av henne. Hun ringte venninnen og la ut om diverse lidelser og personlig informasjon om denne personen. Som venninnen (dvs slektningen) ikke visste om. Hun brøt taushetsplikten sin?? Hva ville du gjort?Hvem melder man fra om sånt til? Anonymous poster hash: e82bd...a6f
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg vet ikke helt hvem man melder fra til så jeg ville ringt pasientombudet og spurt Ville helt klart sagt ifra Anonymous poster hash: 5a01b...451
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Dette må meldes. Anonymous poster hash: 7d41b...18a
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Ville meldt til arbeidsgiver og fylkeslegen. Anonymous poster hash: cc433...e9f
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Hadde sendt Mail til lederen hennes. Det er ikke vanskelig for dem å sjekke opp om hun har gjort dette søket. Selvsagt har hun brutt taushetsplikten! Anonymous poster hash: d9754...dc5
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Kan man gjøre det anonymt? Den dama er litt gæren... så litt redd for hva hun kan finne på dersom de får vite hvem som meldte. Hvordan finner jeg ut hvem som er lederen? Anonymous poster hash: e82bd...a6f
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Da melder du ifra til Fylkesmannen, som kan vurdere forholdet. Se nederst i denne linken her: https://helsenorge.no/rettigheter/taushetsplikt Anonymous poster hash: d8a2e...665
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg ville nok ikke gjort annet enn å snakke med sykepleieren og gi beskjed om at dette var helt galt med mindre jeg var sjefen hennes eller på annen måte var direkte involvert. Om det hadde vært det riktige å gjøre er jeg usikker på, men sansynlig vis ville det vært det eller eventuelt å gjøre ingenting jeg hadde valgt. Jeg går heller ikke direkte til politiet om jeg får høre om noen som har brutt fartsgrensene, tatt med for mye vin inn i landet, brukt svart dagmamma eller en annen mindre forbrytelse. Selv om jeg ikke synes noe av det er greit føles det ikke greit å angi det. Anonymous poster hash: 984aa...10f
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg ville nok ikke gjort annet enn å snakke med sykepleieren og gi beskjed om at dette var helt galt med mindre jeg var sjefen hennes eller på annen måte var direkte involvert. Om det hadde vært det riktige å gjøre er jeg usikker på, men sansynlig vis ville det vært det eller eventuelt å gjøre ingenting jeg hadde valgt. Jeg går heller ikke direkte til politiet om jeg får høre om noen som har brutt fartsgrensene, tatt med for mye vin inn i landet, brukt svart dagmamma eller en annen mindre forbrytelse. Selv om jeg ikke synes noe av det er greit føles det ikke greit å angi det. Anonymous poster hash: 984aa...10f Jeg mener det faktisk er ganske stor forskjell på å ha tatt litt for mye vin inn i landet enn å bryte en absolutt taushetsplikt. Og spesielt på den måten denne dama har gjort. Hun bør faktisk ikke få lov å utføre yrket sitt når hun har så lite respekt for sine plikter. Anonymous poster hash: d8a2e...665
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg ville nok ikke gjort annet enn å snakke med sykepleieren og gi beskjed om at dette var helt galt med mindre jeg var sjefen hennes eller på annen måte var direkte involvert. Om det hadde vært det riktige å gjøre er jeg usikker på, men sansynlig vis ville det vært det eller eventuelt å gjøre ingenting jeg hadde valgt. Jeg går heller ikke direkte til politiet om jeg får høre om noen som har brutt fartsgrensene, tatt med for mye vin inn i landet, brukt svart dagmamma eller en annen mindre forbrytelse. Selv om jeg ikke synes noe av det er greit føles det ikke greit å angi det. Anonymous poster hash: 984aa...10f Det er stor forskjell! Denne sykepleieren er ikke skikket i jobben sin og bør ikke lenger ha tilgang til taushetsbelagt informasjon. Hva om dette var deg selv det gjaldt? Plutselig kom en bekjent av deg og fortalte om alle dine intime personlige detaljer ang. personliv og helse - ting du ikke ville fortalt noen andre. Kanskje at du hadde tatt et par aborter, at du hadde hatt en psykisk knekk etter at du og mannen hadde store problemer en periode, at du lider av en kronisk diagnose som du ikke ønsker at alle skal vite om , at du hadde hatt seksualt overførbare infeksjoner et par ganger osv.? Hvordan hadde du reagert om du fant ut at folk du kjente plutselig hadde fått vite slike opplysningene om deg av en av de ansatte på en avdeling du hadde vært på på sykehuset? Eller - du sier forresten at du ville gått videre med det hvis du var direkte involvert. Dvs. du hadde ikke akseptert dette alvorlige lovbruddet fra en uskikket fagperson. Men du godtar at andre blir utsatt for det, bare du selv slipper? Jeg tror det er mange som ikke er underlagt taushetsplikt som ikke forstår hvor alvorlig brudd på taushetsplikten er. Det er en helt grunnleggende rett man har, at intime detaljer ikke blir spredd til personer som ikke har noe med det å gjøre. Anonymous poster hash: 13d8b...76f
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Det er stor forskjell! Denne sykepleieren er ikke skikket i jobben sin og bør ikke lenger ha tilgang til taushetsbelagt informasjon. Hva om dette var deg selv det gjaldt? Plutselig kom en bekjent av deg og fortalte om alle dine intime personlige detaljer ang. personliv og helse - ting du ikke ville fortalt noen andre. Kanskje at du hadde tatt et par aborter, at du hadde hatt en psykisk knekk etter at du og mannen hadde store problemer en periode, at du lider av en kronisk diagnose som du ikke ønsker at alle skal vite om , at du hadde hatt seksualt overførbare infeksjoner et par ganger osv.? Hvordan hadde du reagert om du fant ut at folk du kjente plutselig hadde fått vite slike opplysningene om deg av en av de ansatte på en avdeling du hadde vært på på sykehuset? Eller - du sier forresten at du ville gått videre med det hvis du var direkte involvert. Dvs. du hadde ikke akseptert dette alvorlige lovbruddet fra en uskikket fagperson. Men du godtar at andre blir utsatt for det, bare du selv slipper? Jeg tror det er mange som ikke er underlagt taushetsplikt som ikke forstår hvor alvorlig brudd på taushetsplikten er. Det er en helt grunnleggende rett man har, at intime detaljer ikke blir spredd til personer som ikke har noe med det å gjøre. Anonymous poster hash: 13d8b...76f Jeg personlig hadde heller ikke reagert så sterkt om men sykepleier venninne hadde snakket med en annen av vennene mine eller noen andre jeg kjenner om noe sånt. Jeg synes alt for mye er taushetsbelagt i dag og tror samfunnet hadde blitt bedre om mer kom frem i lyset og ikke alt skulle være så voldsomt privat. Når det er sakt er jeg klar over at mange ikke er enige med meg og jeg gjør derfor mitt beste for ikke å spre taushetsbelagt informasjon selv. Det gjør jeg hovedsakelig ved å nekte å ta imot slik informasjon så langt det lar seg gjøre, men jeg føler det ikke som min oppgave å melde enhver som har kommet til å forstykke seg en gang. Anonymous poster hash: 984aa...10f
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg personlig hadde heller ikke reagert så sterkt om men sykepleier venninne hadde snakket med en annen av vennene mine eller noen andre jeg kjenner om noe sånt. Jeg synes alt for mye er taushetsbelagt i dag og tror samfunnet hadde blitt bedre om mer kom frem i lyset og ikke alt skulle være så voldsomt privat. Når det er sakt er jeg klar over at mange ikke er enige med meg og jeg gjør derfor mitt beste for ikke å spre taushetsbelagt informasjon selv. Det gjør jeg hovedsakelig ved å nekte å ta imot slik informasjon så langt det lar seg gjøre, men jeg føler det ikke som min oppgave å melde enhver som har kommet til å forstykke seg en gang. Anonymous poster hash: 984aa...10f Du er faktisk, helt seriøst, veldig på jordet akkurat nå... Verken mer eller mindre. Anonymous poster hash: d8a2e...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå