Gå til innhold

Skulkesyke eller syk....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 11 som relativt ofte klager over vondt i magen. Si ca 1 gang per mnd ønsker hun å være hjemme fordi hun tilsynelatende har vondt. Jeg ser en sammenheng med at dette skjer når hun er litt sliten. De gangene hun har fått være hjemme er matinntak og do rutiner som normalt og hun smiler, ler og virker helt fin, men sier gjennom dagen at jo hun har fortsatt vondt. Så jeg har vært ganske hard på at hun må gå på skolen først og så kan hun heller komme hjem om det ikke går over. Som regel kommer hun ikke hjem.

I går skjedde dette igjen, og jeg sendte henne avgårde. Det siste hun ropte til meg på vei ut døra var: jeg kommer til å måtte gå hjem! Hun kom hjem litt før skoledagen var over. Og som før virker hun helt fin. Ville sende henne på skolen igjen i dag, men hun nektet. La seg i senga og sa bare at hun SKULLE være hjemme. Hun gjør alltid som jeg sier så dette overrasket meg. Ble en lang diskusjon hvor jeg til slutt lot henne være hjemme. Det er ingenting som plager henne ellers, hun er aldri involvert i konflikter eller lignende.

Er hun syk eller er hun bare skulkesyk??

I alle tilfelle har jeg ikke latt henne se tv eller spille i dag, så dagen hjemme ikke blir så attraktiv.

Hva hadde dere gjort i så tilfelle?

Anonymous poster hash: ae3ca...4a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde funnet ut hvorfor hun har vondt i magen. Bestilt time hos legen for å finne ut om det er noe fysisk og snakket med henne og evt helsesøstre og lærer for å finne ut om det er noe psykisk. Vondt i magen kan være mye forskjellig hos barn.

Anonymous poster hash: 8d8fc...f36

Skrevet

Jeg hadde funnet ut hvorfor hun har vondt i magen. Bestilt time hos legen for å finne ut om det er noe fysisk og snakket med henne og evt helsesøstre og lærer for å finne ut om det er noe psykisk. Vondt i magen kan være mye forskjellig hos barn.

Anonymous poster hash: 8d8fc...f36

Jeg har sagt til henne at vi skal ta en tur til legen. Hun er også veldig åpen og forteller meg alt som skjer, så jeg tror rett og slett det ikke ligger så mye bak, annet enn at hun vil være hjemme og slappe av. Men kan jo ikke si det rett ut heller...

Anonymous poster hash: ae3ca...4a7

Skrevet

Så lenge det er sjekket ut at det ikke er noe fysisk eller psykisk så hadde mitt barn måtte gå på skolen så hadde jeg sendt en mail til lærer og informert (noe vi skal på skolen her). Så avgjør lærer om eleven burde bli sendt hjem.

Ser jo at dere endte med en diskusjon i dag.

Men siden det har skjedd så ofte hvorfor har du ikke tatt henne til legen/helsesøster?

Barn er flinke til å skjule om de vil, å de forteller oss nok ike alt selv om vi tror det. Spesielt ikke om hun kanskje føler seg utenfor eller noe.

Ta en prat med lærer? Hør om alt virker greit på skolen. Vondt i magen kan være så mye, men det må tas tak i når det blir systematisk.

Anonymous poster hash: 67b51...34c

Skrevet

Har hun fått mensen? Sammenfaller vonde-mage-dager med gym/svømming?

Om hun blir så sliten at hun må være hjemme kan det være lurt å kutte ned på aktiviteter?

Samt, gå til legen.

Anonymous poster hash: 27ee5...51b
Skrevet

Saken her er vanskelig å svare på, men ut i fra egen erfaring var "skulkesyka" som lærerne og medelever kalte det for et utfall av at jeg ble mobbet på skolen. Det var veldig vanskelig for meg å snakke om dette, og hadde prøvd å si ifra tidligere uten å få noen respons. På enkelte dager jeg visste ville bli vanskelig hadde jeg vondt i magen eller i hodet og ville være hjemme fra skolen. Så det kan være hun sliter psykisk. Hadde uansett tatt henne med til legen og eventuelt helsesøster i kommunen for å finne ut av dette. 

Anonymous poster hash: 68a8a...d47
Skrevet

Jeg har sagt til henne at vi skal ta en tur til legen. Hun er også veldig åpen og forteller meg alt som skjer, så jeg tror rett og slett det ikke ligger så mye bak, annet enn at hun vil være hjemme og slappe av. Men kan jo ikke si det rett ut heller...

Anonymous poster hash: ae3ca...4a7 [/quote

Vær konsekvent på at hun ikke får noen fordeler med å være hjemme! Altså ingen TV, iPad, telefon, spilling. Forlang at hun holder senga til hun blir bra igjen og ingen godis eller "trøstemat"

Da blir det så kjedelig at hun dropper "skulkesyken" Har hun vondt "på ordentlig" gjør det heller ingenting at hun holder senga.

En tur til legen også selvfølgelig.

Anonymous poster hash: d7e73...02b

Skrevet

Ikke at jeg vet så mye om det, eller at det er det som er problemet her, men du kan søke litt etter "skolevegring" på nett og se om du kjenner igjen noen symptomer. Det er faktisk en egen diagnose.

Anonymous poster hash: be168...284

Skrevet

Det høres ikke ut som om hun egentlig er plaget med magen. Men som nevnt over kan det være flere faktorer som spiller inn. Men du prøver å finne ut av hva det skyldes bør du nok sende henne på skolen. Si at du kan ikke la henne være hjemme fra skolen med et så uklart sykdomsbilde. Jeg hadde prøvd på finne ut av om hun faktisk er veldig sliten. Er hun det kan du tilrettelegge og hjelpe henne til å takle disse dagene bedre med å redusere aktiviteter og tilrettelegge for mer søvn/hvile. Har hun mensen og er plaget av det enten fysisk, mentalt eller praktisk? Kan det være i forbindelse med spesielle hendelser på skolen som hun strever med? Er det noen som plager henne, stenger henne ute i spesielle settinger? Er det prøver eller oppgaver på skolen e.l. som stresser henne såpass at hun har vanskelig for å takle det?

Skrevet

Min far som er psykolog sa engang: "Skulkesyke er en sykdom en skal ta paa ytterste alvor, det ligger som regel noe vondt bak."

Anonymous poster hash: 579a5...b42

Skrevet

Min var også skulkesyk, vondt i hodet om kvelden(når han skulle legge seg), sovnet sent, magevondt.

Var mobbing. Ikke dramatisk, altså barn tar ting mer alvorlig kanskje, men et barn med autismediagnose ønsket å være venn. Bare at barnet slo de han ville ha som venn, og fulgte etter barna hele tiden.. Dette forsto ikke mitt barn, og ønsket ikke gå på skolen. 10 år.

Anonymous poster hash: 3404d...824

Skrevet

Høres ut som meg da jeg var på den alderen. Jeg faket kvalme og magevondt på grunn av mobbing. 

Anonymous poster hash: e9347...089
Skrevet

Klart det må undersøkes nærmere, men det er ikke sikkert det ligger noe spesielt bak. Jeg var også skulkesyk i den alderen. Jeg var bare lat. Faket f. eks omgangssyken og kunne da kose meg alene hjemme med tegnefilmer og brus i fred og ro :) Vi hadde nemlig kun brus i hus ved omgangssyken. Ble fort gjennomskuet. Mor og far skjønte tegningen da jeg nektet å dra til legen etter å ha hatt spysyken litt vel ofte. På den tiden så jeg på leger som Gud og trodde de kunne se hvor mange ganger jeg (ikke) hadde kastet opp omtrent. 

Anonymous poster hash: 9c6a3...89a
Skrevet

Venninna mi hadde mageondt dagen før svømmetimen hver uke i mange år. Det var jo et utslag av vannskrekk.

En annen kjenning følte seg så elendig hver søndagskveld fordi læreren hadde "andakt" hver mandag morgen. Og han var tilbøyelig til å holde mye svovelprediken med helvete og straff. Min kjenning var rett og slett skremt av alt fokuset på straff og dom!

Anonymous poster hash: e23e0...4de

Skrevet

Kan også være psykosomatisk, dvs reelle smerter i kroppen men forklaringen ligger i noe i omgivelsene. Jeg hata skolen og fikk mye reell hodepine som resultat (fikk ikke lov å ta paracet så ofte av min mor så da måtte jeg bli hjemme). Ble jeg tvunget på skolen ble gjerne resultatet oppkast (pga smerter).

Jeg ble betvilt så mye av mine foreldre at det ødela deler av mitt forhold til dem. Det skader ikke å ta barnet på alvor...

Anonymous poster hash: 2c76a...006

Skrevet

Det kan ikke være en tidlig menstruasjon som kommer da? Jeg fikk mensen når jeg var 10 år, så det kan komme tidlig. Jeg hadde mye vondt i magen.

Som flere sier; ta med barnet til legen og sjekk barnet.

Det kan være angst, intoleranse for noen matvarer, stress, noe som skjer som du ikke vet om og mye mer. Heller sjekk en gang for mye enn for lite :-)

Anonymous poster hash: ec868...862

Skrevet

Vondt i magen er ofte psykisk, eller en bortforklaring på at man egentlig er sliten. Jeg hadde masse vondt i magen på ungsomsskolen (både psykisk, men også irritabel tarm og matintoleranser), men jeg brukte også magen som unnskyldning når jeg var SLITEN (man får jo ikke være hjemme fordi man er sliten).

Fikk ME noen år etterpå.

Anonymous poster hash: 184bc...5b2

Skrevet

Tror ikke noen 11 åringen skulker skolen fordi de ikke gidder å gå. En 15 åring, godt mulig... Men, ikke en 11 åring. Her blir nok jobben din å finne ut hva som ligger bak. Å tvinge henne til å gå på skolen uten å finne ut av ting, kommer nok bare til å gjøre det værre. 

Og sørg for at hun ikke våkner opp, og er sliten...

Anonymous poster hash: 6151b...895
Skrevet

Tror neppe hun "bare" vil være hjemme. Mest sannsynlig så er det en grunn til at hun ikke vil på skolen (om det ikke er noe fysisk). Hadde bedt om en samtale med læreren hennes asap for å prøve å finne ut hva dette kan være...Dagene hjemme bør være uten internett, tv, telefon etc. Er man så syk at man ikke kan gå på skolen så holder man senga til man er bedre.

Anonymous poster hash: 1e59b...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...